Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 3-7900

van Bart Martens (SP.A-SPIRIT) d.d. 18 april 2007

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

Elektronische identiteitskaart - Identificatie van personen - Gemachtigde instanties - Toegang tot het Rijksregister.

Chronologie

18/4/2007Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 21/5/2007)

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 3-2262

Vraag nr. 3-7900 d.d. 18 april 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bij het uitbetalen van circulaire cheques of assignaties worden soms bedragen onrechtmatig toegekend, met als gevolg dat dit geld moet gerecupereerd worden. Om de drager ervan te kunnen identificeren moet het identiteitskaartnummer steeds vermeld worden op de circulaire cheque of de assignatie.

Wanneer daartoe gemachtigde instanties de persoonsgegevens dienen op te vragen aan de hand van een identiteitskaartnummer (daartoe gematigd door artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het recht op toegang tot de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister en betreffende het recht op verbetering van deze registers, artikel 1139 van het Burgerlijk Wetboek en - in casus - artikel 15 van de wet van 1971 met betrekking tot de oprichting van De Post) kan men via de eerste drie cijfers van het identiteitskaartnummer de gemeente van uitgifte achterhalen om de bijhorende identiteit op te zoeken.

Echter, daar de nummers van de nieuwe elektronische identiteitskaart allen beginnen met "590" is dit niet meer mogelijk.

Vandaar kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen:

1. Tot welke bevoegde instantie (contactgegevens) dienen gemachtigde instanties zich te richten om deze gegevens te achterhalen?

2. Is de mogelijkheid onderzocht om gemachtigde instanties sneller direct toegang te geven tot het rijksregister om de identiteit behorend tot een identiteitskaartnummer te achterhalen?