Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 3-5565

van Jean Cornil (PS) d.d. 27 juni 2006

aan de minister van Leefmilieu en minister van Pensioenen

Bouwsector - Milieu.

bouwnijverheid
milieubescherming
bewustmaking van de burgers
bouwvergunning

Chronologie

27/6/2006Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/7/2006)
1/8/2006Publicatie zonder antwoord
18/9/2006Antwoord

Vraag nr. 3-5565 d.d. 27 juni 2006 : (Vraag gesteld in het Frans)

Op het moment waarop het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) de grote tendensen betreffende de bouwvergunningen in België publiceert, moet men meer dan ooit rekening houden met de milieucriteria in de bouwsector.

In het verlengde van de initiatieven die ter gelegenheid van de jongste editie van Batibouw werden genomen, moeten de criteria die het welzijn van de kopers verzekeren in hun geheel worden bekeken, voor zover ze niet schadelijk zijn voor het milieu.

De waaier aan evenementen die voor het publiek worden georganiseerd kan worden uitgebreid of er kunnen grote sensibiliseringcampagnes worden opgezet.

Ik heb volgende vragen aan de minister. Werkt zijn kabinet aan sensibiliseringscampagnes om het publiek bewust te maken van de noodzaak van milieubescherming? Worden er projecten uitgewerkt die dezelfde doelstellingen nastreven als Batibouw?

Antwoord ontvangen op 18 september 2006 :

Antwoord : Ik heb de eer het geachte lid als volgt te antwoorden.

Zoals u terecht aanhaalt, is de invloed van de bouwsector op het leefmilieu niet te onderschatten. Dit wordt bevestigd door verschillende studies. De federale overheid is bevoegd voor maatregelen om de impact van producten op het leefmilieu te verminderen en dit bij het op de markt brengen van de producten. De wet van 21 december 1998 betreffende productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu en de volksgezondheid geeft ons hiervoor een bijkomend formeel kader en is een eerste stap naar « geïntegreerd productbeleid ».

Bouwproducten zijn voor ons dan ook één van de prioritaire productgroepen. Één van de middelen aangehaald in deze wet is « communicatie ». Zoals u wellicht weet zijn er reeds grootschalige campagnes geweest rond voertuigen (CO2 uitstoot) en verven (ozon problematiek). Ook in verband met bouwen en meer bepaald duurzaam bouwen zitten er acties in de pijplijn. De nadruk van deze campagnes zal liggen op bewustmaking van mensen zodat ze overdachte keuzes kunnen maken. Naast een informatieve website lanceren we eveneens een site voor het grote publiek waar men de terugverdientijd van een investering kan vergelijken (bijvoorbeeld HR glas ten opzichte van enkel glas) en waaraan het effect voor het Kyoto-protocol wordt gekoppeld. Vanzelfsprekend kaderen deze communicatieve campagnes in een ruimer beleidskader waar we ook zoeken naar de impact op het leefmilieu van specifieke bouwmaterialen en hun mogelijke vervangproducten. Op vlak van energiebesparing in de woningsector organiseren wij tussen mei en december verschillende ronde tafels met de volledige bouwsector om de verschillende knelpunten in verband met informatiedoorstroming op te lossen. Het startschot hiertoe werd gegeven door een charter dat ondertekend werd zowel door de Confederatie van de Bouw, de Bouwunie, verschillende architectenverenigingen, de federatie van bouwhandelaren en niet te vergeten de financiële sector.

Uw tweede en laatste vraag gaat over gelijkaardige initiatieven als Batibouw. Dit initiatief was het organiseren van een « Groen parcours » dat de verschillende standhouders verbindt die producten aanbieden met een verminderde impact op het leefmilieu en zo een bewustmaking te creëren niet alleen bij de bezoekers maar ook bij de overblijvende standhouders. Een jury screende de kandidaat-deelnemers. Deze jury was georganiseerd door de federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en bestond uit verschillende stakeholders zoals BBLV, Cluster Eco-Construction, VSBE, WTCB, Passief-huisplatform en FOD Leefmilieu zelf. Één van onze objectieven is om gelijkaardige evaluaties op een structurele manier uit te voeren. Hiervoor zijn we momenteel aan het onderzoeken via welke parameters en criteria we op een éénduidige, objectieve en verifieerbare wijze bouwproducten kunnen evalueren.

Ten slotte ook nog meegeven dat er onderhandelingen gepland zijn met de distributiesector om milieuvriendelijkere producten te stimuleren en natuurlijk ook onze inzet voor het officiële Europese Milieukeurmerk niet vergeten !