SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2016-2017 Zitting 2016-2017
________________
22 novembre 2016 22 november 2016
________________
Question écrite n° 6-1131 Schriftelijke vraag nr. 6-1131

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre des Affaires étrangères et européennes, chargé de Beliris et des Institutions culturelles fédérales

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, belast met Beliris en Federale Culturele Instellingen
________________
Diplomates - Plaques CD - Amendes de stationnement et de roulage - Mauvais payeurs - Contrôle - Accidents - Mesures Diplomaten - CD-kentekens - Parkeer- en verkeersboetes - Wanbetalers - Handhaving - Ongevallen - Maatregelen 
________________
profession diplomatique
amende
infraction au code de la route
statistique officielle
personeel in diplomatieke dienst
geldboete
overtreding van het verkeersreglement
officiële statistiek
________ ________
22/11/2016Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 22/12/2016)
13/1/2017Antwoord
22/11/2016Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 22/12/2016)
13/1/2017Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1130
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1132
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1130
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1132
________ ________
Question n° 6-1131 du 22 novembre 2016 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 6-1131 d.d. 22 november 2016 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Je me réfère aux questions écrites que j'ai posées sous la précédente législature (questions nos 5-9872 et 5-9873) et sous l'actuelle législature (question n° 6-432).

Je vous cite l'extrait suivant de la réponse fournie par le vice-premier ministre et ministre des Affaires étrangères à ma question 6-431: «Depuis le 1er avril 2013, les Affaires étrangères et les différents parquets remarquent en tout cas une amélioration claire en matière de paiement des amendes. De plus, on constate une forte baisse des demandes qu’adressent les parquets à la direction Protocole relativement au statut diplomatique des éventuels contrevenants. Le suivi direct par mes services a clairement porté ses fruits, de par les échanges téléphoniques avec les missions, que le Protocole encourage, avec plus ou moins d’insistance, à coopérer. Plusieurs missions diplomatiques ont confirmé par écrit qu’elles paieront les amendes dues.»

Malgré le suivi minutieux qui est assuré, il reste quelques payeurs récalcitrants. Je me réfère à nouveau à la réponse du vice-premier ministre et ministre des Affaires étrangères qui donne une indication claire à cet égard: «Certaines missions sont en effet plus souvent en défaut que d’autres, tant pour ce qui concerne le nombre d’infractions que pour le défaut de paiement et ce, malgré les nombreuses demandes du SPF.»

Les diplomates mauvais payeurs doivent se voir rappeler à l'ordre. Les diplomates récalcitrants qui persistent à refuser systématiquement de payer des amendes de stationnement, et surtout des amendes pour d'autres infractions routières, doivent en supporter les conséquences. Je me réfère aux États-Unis où les mauvais payeurs sont privés de leur plaque CD lorsqu'ils ont trois amendes impayées. Si les missions diplomatiques refusent systématiquement de payer les amendes non réglées et ce, malgré les différentes injonctions, notre pays doit également retirer les plaques CD en question.

La sixième réforme de l'État a conféré de nombreuses compétences supplémentaires à la Flandre en matière de roulage, de mobilité et de sécurité routière. Si l'on veut assurer de manière conséquente la sécurité routière, en général, et le respect de la législation, en particulier, il n'est pas juste que certaines catégories de contrevenants se croient au-dessus des lois. Cette question concerne dès lors une matière transversale des Régions (politique de la circulation routière et sécurité).

Je voudrais dès lors poser les questions suivantes au ministre.

1) Le ministre peut-il indiquer, sur base annuelle, le montant total d'amendes de stationnement et de roulage infligées à des diplomates (titulaires d'une plaque CD) qui sont restées impayées et ce, pour la dernière année pour laquelle il dispose de chiffres?

2) S'agit-il d'une augmentation et/ou d'une amélioration par rapport aux années antérieures?

3) Quel est le pourcentage d'amendes de stationnement et de roulage impayées sur l'ensemble des amendes infligées aux diplomates?

4) Le ministre peut-il indiquer quels pays sont le plus souvent en défaut de paiement pour les amendes de stationnement et de roulage infligées aux titulaires de plaques CD?

5) Peut-il me dire si certains pays refusent systématiquement de payer les amendes de stationnement et/ou de roulage? Dans l'affirmative, lesquels? Comment le ministre gère-t-il la situation?

6) Que pense le ministre de la réaction américaine consistant à priver de leur plaque CD les mauvais payeurs dont trois amendes sont restées impayées? Envisage-t-il une mesure similaire? Si oui, sous quelle forme et à quel terme? Si non, que va-t-il entreprendre pour réduire le nombre de payeurs récalcitrants?

7) Le ministre a-t-il déjà dû retirer des plaques CD pour non-paiement d'amendes de roulage? Si non, comment l'explique-t-il? Si oui, peut-il fournir des explications et nous communiquer le nombre de plaques sur base annuelle?

8) Peut-il nous dire, combien de voitures pourvues d'une immatriculation CD ont été impliquées dans un accident de la route? Je souhaiterais obtenir des données annuelles pour les trois dernières années. Le ministre peut-il expliquer ces chiffres?

9) Le cas échéant, le ministre est-il disposé à avoir une concertation à ce sujet avec les Régions?

 

Ik verwijs naar mijn eerdere schriftelijke vragen van vorige zittingsperiode (vragen nrs. 5-9872 en 5-9873) en huidige zittingsperiode (vraag nr. 6-432).

Ik haal volgend onderdeel van het antwoord van de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken aan op mijn vraag 6-431: « Sinds 1 april 2013 merken mijn administratie als de parketten wel een duidelijke verbetering op voor wat de betaling betreft. Bovendien is er ook een sterke afname van de vragen van de parketten naar de directie Protocol, in verband met het diplomatieke statuut van eventuele overtreders. De directe opvolging door mijn diensten werpt duidelijk vruchten af. Missies worden opgebeld, aangeschreven, aangespoord. Van meerdere diplomatieke posten werd een schriftelijke bevestiging gekregen dat boetes betaald zullen worden. »

Ondanks de nauwe opvolging blijven er enkele duidelijk hardleerse niet betalers. Ik verwijs opnieuw naar het antwoord van vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken die hieromtrent een duidelijke hint geeft : « Er zijn inderdaad missies die hoog scoren zowel voor wat het behalen van overtredingen betreft als voor het niet willen betalen van de boetes desondanks de talrijke verzoeken van het departement. »

Hardleerse wanbetalers onder de diplomaten moet men de wacht aanzeggen. De hardleerse diplomaten die systematisch blijven weigeren om parkeerboetes en vooral boetes voor andere verkeersovertredingen te betalen, moeten hiervan de gevolgen dragen. Ik verwijs naar de Verenigde Staten, waar hardleerse wanbetalers hun CD-kenteken kwijtspelen wanneer zij drie onbetaalde boetes hebben uitstaan. Indien diplomatieke zendingen systematisch weigeren om uitstaande boetes te betalen en dit ondanks herhaalde aanmaningen, moet ook ons land de CD-kentekens intrekken.

Met de uitvoering van de zesde staatshervorming krijgt Vlaanderen een pak nieuwe bevoegdheden inzake verkeer, mobiliteit en verkeersveiligheid. Om verkeersveiligheid in het algemeen en de handhaving van de verkeersregels in het bijzonder consequent toe te passen, is het onbillijk dat bepaalde categorieën van overtreders zich verheven voelen boven de wet. Deze vraag betreft dus een transversale aangelegenheid van de Gewesten (verkeersbeleid en veiligheid).

Ik had dan ook volgende vragen voor de geachte minister :

1) Kan hij meedelen hoeveel het totaalbedrag is van uitstaande parkeer- en verkeersboetes op jaarbasis die werden uitgeschreven jegens diplomaten (houders van een CD-kenteken) en die onbetaald bleven en dit voor het laatste jaar waarvoor hij cijfers heeft ?

2) Is er sprake van een toename en / of een verbetering ten opzichte van de vorige jaren ?

3) Hoeveel bedraagt het percentage van niet-betaalde parkeer- en verkeersboetes ten aanzien van diplomaten ten opzichte van het totaal aantal boetes dat werd uitgeschreven jegens diplomaten ?

4) Kan hij expliciet aangeven welke landen de grootste wanbetalers blijken te zijn wat betreft parkeer- en verkeersboetes met betrekking tot voertuigen met CD-kentekens van die landen ?

5) Kan hij meedelen of landen systematisch weigeren om parkeer- en / of verkeerboetes te betalen ? Zo ja, welke ? Hoe gaat hij hiermee om ?

6) Wat vindt hij van de Amerikaanse aanpak waarbij hardleerse wanbetalers hun CD-kenteken kwijtspelen wanneer zij systematisch weigeren boetes te betalen ? Overweegt hij een gelijkaardige maatregel ? Zo ja, wat omvat deze maatregel en tegen wanneer kunnen we deze verwachten ? Zo neen, wat gaat u dan wel doen om het aantal wanbetalers terug te dringen ?

7) Heeft hij reeds CD-kentekens moeten intrekken wegens het niet betalen van verkeersboetes ? Zo neen, hoe verklaart hij dit ? Zo ja, kan hij toelichten en meedelen hoeveel het er waren op jaarbasis ?

8) Kan hij meedelen, en dit op jaarbasis voor de laatste drie jaar, hoeveel wagens met CD-kenteken betrokken waren bij een verkeersongeval ? Kan hij dit cijfer toelichten ?

9) Is hij desgevallend bereid hieromtrent met de Gewesten samen te zitten ?

 
Réponse reçue le 13 janvier 2017 : Antwoord ontvangen op 13 januari 2017 :

Les amendes routières, y compris les infractions de stationnement qui nous ont été communiquées par les différents parquets, ont considérablement diminué par rapport à l’année dernière. Jusqu'à présent, cent quarante-quatre amendes ont été introduites dans la base de données de la direction Protocole du service public fédéral (SPF) Affaires étrangères en 2016, dont trente payées et dix « classées sans suite ». Il est impossible d’affirmer avec certitude qu’il s’agit d’un reflet fidèle de la réalité puisque les parquets décident quelle infraction doit nous être envoyée ou non, voire immédiatement « classée sans suite ». En outre, certaines missions diplomatiques envoient directement les preuves de paiements aux parquets sans en informer la direction du Protocole.

La direction Protocole reçoit des communes peu d’amendes de stationnement, voire pas du tout.

Le tableau ci-dessous présente l'évolution des infractions constatées.

Le tableau suivant révèle que les amendes ont effectivement diminué.


2013

2014

2015

2016

Nombre total d’amendes

888

401

160

144

Non payées

467

230

111

92

Sans suite

275

64

33

10

La proportion des amendes de stationnement des parquets par rapport au nombre total d’infractions de la circulation est de 350 sur 1 590, environ 22,01 %. Cela concerne les années 2013, 2014, 2015 et 2016.

La tendance générale pour les missions diplomatiques est de réagir assez rapidement après réception d’une amende par mail, courrier ou note verbale et de procéder immédiatement à son paiement, en particulier lorsque l'image et la réputation de leur pays sont en jeu. Et comme vous le savez déjà, le suivi est fait très soigneusement.

Le point de départ est la nécessité de respecter les lois et règlements de l'État d’accueil, y compris le code de la route et les règlements de stationnement, et, dans le cas d’amendes pour des infractions routières, de les payer.

Dans le cas où le montant des amendes augmente, on adresse personnellement au chef de mission une demande de transfert de la preuve du paiement au Protocole. Les missions diplomatiques sont même invitées à un entretien pour les inciter à payer les amendes. Les chefs de mission souhaitent en général éviter de compromettre la bonne réputation de leur mission diplomatique par le comportement répréhensible de leurs collaborateurs.

Si le SPF Affaires étrangères décide de prendre des mesures contre les missions diplomatiques et les diplomates, cela ne doit en aucun cas porter préjudice aux privilèges et immunités octroyés par la Convention de Vienne sur les relations diplomatiques. Les mesures ne peuvent concerner que les facilités que la Belgique accorde comme État d’accueil et à condition qu’elles ne soient régies par aucun règlement ou loi obligeant le SPF Affaires étrangères à accorder ces facilités, non en vertu du droit international, mais en vertu du droit belge. Le SPF Affaires étrangères doit respecter les lois et règlements belges et ne peut imposer de restrictions de sa propre initiative en violation de ces dispositions.

Des mesures telles que le retrait d’une immatriculation CD pour non-paiement d'amendes routières ne sont pas appliquées.

En ce qui concerne le retrait de l’immatriculation ou la saisie d'une plaque d'immatriculation – et en vertu des dispositions de l'arrêté royal du 20 juillet 2001 relatif à l'immatriculation de véhicules – la direction Protocole du SPF Affaires étrangères ne dispose pas de l'autorité pour saisir une plaque d'immatriculation en cas de non-paiement d’amendes pour infractions routières. Ce type de mesures n’existe d’ailleurs pas pour les citoyens, ce qui créerait une discrimination.

L'an dernier, selon les informations des parquets, quarante véhicules portant des plaques d'immatriculation CD ont été impliqués dans un accident de la circulation (sur près de 5 500 plaques CD en circulation).

Dans le respect du principe de loyauté fédérale, je suis prêt à discuter avec les Régions pour assurer la bonne mise en œuvre de la sixième réforme de l'État.

De verkeersboetes zoals parkeren in overtreding die ons overgemaakt worden door de verschillende parketten, zijn in vergelijking met vorig jaar aanzienlijk verminderd. Tot hiertoe werden er dit jaar honderd vierenveertig boetes in de databank van de directie Protocol van de federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken ingebracht waarvan dertig betaald en tien « zonder gevolg geklasseerd ». Er kan niet met zekerheid gezegd worden dat dit een correcte weergave is van de realiteit aangezien de parketten beslissen welke overtredingen al dan niet moeten verstuurd worden of onmiddellijk « zonder gevolg geklasseerd » worden. Bovendien zijn er ook diplomatieke missies die rechtstreeks de betalingsbewijzen naar de parketten sturen zonder de directie Protocol hiervan op de hoogte te brengen.

De directie Protocol krijgt van de gemeenten weinig of geen uitgeschreven parkeerboetes.

Hieronder kunt een tabel met de evolutie van de vastgestelde overtredingen terugvinden.

Aan de hand van de volgende tabel kan ik U aantonen dat de boetes inderdaad verminderd zijn.


2013

2014

2015

2016

Totaal aantal boetes

888

401

160

144

Niet-betaald

467

230

111

92

Zonder gevolg

275

64

33

10

De verhouding van de parkeerboetes van de parketten tegenover het totaal aantal verkeersovertredingen bedraagt 350 op 1 590, ongeveer 22,01 %. Dit betreft de jaren 2013, 2014, 2015 en 2016.

Het is een algemene tendens dat de diplomatieke missies vrij snel reageren nadat ze de boetes per mail, per brief of per verbale nota ontvangen hebben en bij deze zelfs onmiddellijk tot de betaling ervan overgaan zeker als het imago en de reputatie van hun land op spel staan. En zoals U het al weet, gebeurt de opvolging ervan zéér nauwgezet.

Het uitgangspunt is de noodzaak om de wet- en regelgeving van de ontvangststaat, met inbegrip van de wegcode en de parkeerregels, te respecteren, en, als er toch boetes voor verkeersovertredingen komen, deze effectief te betalen.

In het geval dat het bedrag van de boetes oploopt, schrijft men het missiehoofd persoonlijk aan met het verzoek om de bewijzen voor betaling aan de directie Protocol over te maken. De diplomatieke missies worden zelfs op gesprek uitgenodigd om hen aan te sporen tot betaling van de boetes. Missiehoofden wensen over het algemeen de goede reputatie van hun diplomatieke missie niet op het spel te zetten door wangedrag van hun medewerkers.

Indien de FOD Buitenlandse Zaken maatregelen wil nemen tegen diplomatieke zendingen en diplomaten, mag dit er niet toe leiden dat er afbreuk wordt gedaan aan de voorrechten en immuniteiten die in het Verdrag van Wenen inzake het diplomatieke verkeer zijn ingeschreven. De maatregelen kunnen dus enkel betrekking hebben op de faciliteiten die België als ontvangststaat toekent en op voorwaarde dat er geen wet- of regelgeving is die deze faciliteiten regelt waardoor de FOD Buitenlandse Zaken verplicht is deze faciliteiten te verlenen, niet op grond van het internationale recht, maar op grond van het Belgische recht. De FOD Buitenlandse Zaken moet de Belgische wet- en regelgeving respecteren en mag niet autonoom en uit eigen beweging beperkingen in strijd met deze regelgeving opleggen.

Maatregelen zoals het intrekken van CD-kentekens wegens het niet-betalen van verkeersboetes worden niet toegepast.

Wat betreft het intrekken van de inschrijving of het in beslag nemen van een kentekenplaat – en op grond van de bepalingen van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen – heeft de directie Protocol van de FOD Buitenlandse Zaken geen bevoegdheid om een kentekenplaat in beslag te nemen indien boetes voor verkeersovertredingen niet betaald worden. Trouwens, deze mogelijkheid bestaat niet voor de burgers waardoor een discriminatie zou gecreëerd worden.

Afgelopen jaar en volgens de informatie die ons door de parketten ter beschikking gesteld werd, waren er veertig voertuigen met CD-nummerplaten betrokken in een verkeersongeval (op ongeveer 5 500 CD platen in dienst).

Met inachtneming van het principe van de federale loyaliteit ben ik zeker bereid om met de Gewesten samen te zitten om over de goede uitvoering van de zesde Staatshervorming te waken.