SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
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2 juillet 2013 2 juli 2013
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Question écrite n° 5-9458 Schriftelijke vraag nr. 5-9458

de Jean-Jacques De Gucht (Open Vld)

van Jean-Jacques De Gucht (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre de la Défense

aan de vice-eersteminister en minister van Landsverdediging
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L'achat de drones américains par la France et la position de la Belgique dans le projet européen De aankoop van Amerikaanse drones door Frankrijk en de positie van België binnen het Europese project 
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nouvelle technologie
avion
aviation militaire
armée
coopération militaire
nieuwe technologie
vliegtuig
militaire luchtvloot
krijgsmacht
militaire samenwerking
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2/7/2013 Verzending vraag
1/8/2013 Antwoord
2/7/2013 Verzending vraag
1/8/2013 Antwoord
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Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3616 Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3616
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Question n° 5-9458 du 2 juillet 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-9458 d.d. 2 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

« Le Monde » a publié ce 18 mai un article sur l'achat de drones américains par la France. Ses expériences en Libye et au Mali l'ont convaincue qu'il y a urgence à se procurer des drones, lesquels sont devenus indispensables dans les opérations militaires modernes.

D'ailleurs, la France - comme le reste de l'Europe - n'a aucun programme qui lui permettrait de produire des drones directement utilisables. En dépit de diverses initiatives, l'Europe a un gros retard dans ce secteur d'innovation. Des accords de coopération ont bien été conclus, notamment entre la France et la Grande-Bretagne et entre la France et l'Allemagne, mais comme ces initiatives ambitieuses n'ont pas encore produit d'effets marquants, la France se tourne maintenant vers les États-Unis. Cependant, d'aucuns estiment essentielle la fabrication d'un « drone européen » afin de ne pas être totalement dépendant de la technologie américaine en la matière. Du côté de l'industrie, des voix affirment que l'Europe doit justement soutenir ce secteur de pointe, pour éviter de laisser la suprématie aux industries américaine et israélienne.

Qu'en est-il de la Belgique ? On n'en entend guère parler dans le projet d'un « drone européen ».

Ce contexte m'inspire les questions suivantes :

1) Êtes-vous au courant de ces accords entre États membres en vue d'un « drone européen » ? Si oui, le retard sur les États-Unis et Israël est-il effectivement énorme ?

2) Quelle est votre position à l'égard d'un « drone européen » ? Êtes-vous en faveur de l'achat de drones aux États-Unis ?

3) Voyez-vous un créneau pour la Belgique et son industrie dans la création d'un « drone européen » ? Ou cette initiative est-elle la chasse gardée des principaux acteurs militaires de l'Europe ?

 

Op 18 mei verscheen in Le Monde een artikel over de aankoop van Amerikaanse drones door Frankrijk. Hun ervaringen in Libië en Mali overtuigden hen van de directe nood zich drones aan te schaffen. Deze zijn immers inmiddels onmisbaar geworden in de moderne oorlogsvoering.

Bovendien heeft Frankrijk geen programma dat resulteert in de productie van direct inzetbare drones. Net als de rest van Europa trouwens. Ondanks verschillende initiatieven loopt Europa enorm achterop in deze innovatieve sector. In het verleden werden wel samenwerkingsakkoorden gesloten, onder andere tussen Frankrijk en Groot-Brittannië of Frankrijk en Duitsland, maar deze ambitieuze initiatieven hebben vooralsnog nog niet tot opzienbarende resultaten geleid. Vandaar dat Frankrijk nu naar de VS lonkt. Er gaan echter stemmen op dat de creatie van een “Europese drone” cruciaal is om niet volledig afhankelijk te worden van de VS in de drone-technologie. En vanuit de industrie gaan er stemmen op dat Europa deze innovatieve sector net moet ondersteunen omdat het anders hun ondergang zal betekenen ten aanzien van de Israëlische en Amerikaanse industrie.

En wat met België? Daarvan is vooralsnog weinig sprake in het verhaal van een “Europese drone”.

Daarom had ik de volgende vragen voor de minister :

1) Heeft u kennis van deze overeenkomsten tussen verschillende lidstaten voor een “Europese drone” ? Indien ja, is er inderdaad een enorme achterstand ten aanzien van de VS en Israël?

2) Wat is uw standpunt met betrekking tot de vorming van een eigen “Europese drone”? Of bent u er voorstander van drones te kopen van de VS?

3) Ziet u een rol weggelegd voor België en de Belgische industrie in de creatie van een “Europese drone”? Of is dit een initiatief dat weggelegd is voor de militair grotere spelers in Europa?

 
Réponse reçue le 1 aôut 2013 : Antwoord ontvangen op 1 augustus 2013 :

L’honorable membre est prié de trouver ci-après la réponse à ses questions.

La Défense dispose de « Unmanned Aerial Vehicles » du type B-Hunter. Les moyens d’investissements disponibles ne permettent pas de remplacer ces « drones » à terme. Je ne suis pas au courant d’un accord entre un certain nombre d'États-membres de l’Union européenne quant au développement d’un drone « européen ». Le fait que la Défense ne soit pas impliquée dans un éventuel développement n’exclut pas une participation d’entreprises belges. La participation est en grande partie le résultat de compétences et celles-ci sont certainement présentes dans nos entreprises.

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

Defensie beschikt over “Unmanned Aerial Vehicles” van het type B-hunter. De beschikbare investeringsmiddelen laten niet toe deze “drones” op termijn te vervangen. Ik ben niet op de hoogte van een overeenkomst tussen een aantal Europese Unie-lidstaten om een “Europese” drone te ontwikkelen. Het is niet omdat Defensie niet betrokken is bij een eventuele ontwikkeling dat er geen Belgische bedrijven kunnen deelnemen. Veelal is een deelname het resultaat van competenties en deze is zeker aanwezig in onze bedrijven.