SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
30 avril 2013 30 april 2013
________________
Question écrite n° 5-8916 Schriftelijke vraag nr. 5-8916

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

à la secrétaire d'État à l'Asile et la Migration, à l'Intégration sociale et à la Lutte contre la pauvreté, adjointe à la ministre de la Justice

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie
________________
Services publics fédéraux - Communication avec les citoyens - Recours aux médias sociaux Federale overheidsdiensten - Communicatie met burgers - Gebruik van sociale media 
________________
ministère
communauté virtuelle
sensibilisation du public
relation administration-administré
médias sociaux
ministerie
virtuele gemeenschap
bewustmaking van de burgers
betrekking tussen overheid en burger
sociale media
________ ________
30/4/2013Verzending vraag
4/6/2013Antwoord
30/4/2013Verzending vraag
4/6/2013Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8900
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8902
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8904
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8908
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8900
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8902
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8904
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8908
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918
________ ________
Question n° 5-8916 du 30 avril 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8916 d.d. 30 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ces dernières années, nos entreprises et nos autorités ont découvert l'atout majeur que constituent les médias sociaux pour entretenir des contacts rapides et faciles avec de (potentiels) clients ou citoyens. Quelques services publics fédéraux recourent également aux médias sociaux. On peut, par exemple, suivre le SPF Finances via @SPF_Finances, prendre contact avec ce service via Twitter et prendre connaissance des communiqués de presse officiels via @belgiumbe.

J'aimerais dès lors obtenir une réponse aux questions suivantes :

1) Les SPF qui relèvent de votre compétence recourent-ils aux médias sociaux pour communiquer avec les citoyens ? Dans l'affirmative, lesquels ? Dans la négative, projette-t-on de le faire à l'avenir ?

2) Comment évaluez-vous l'utilisation des médias sociaux par les SPF qui relèvent de votre compétence ? Quelles réactions reçoit-on des citoyens ?

3) Comment l'information diffusée par le biais des médias sociaux est-elle sélectionnée auprès des SPF relevant de votre compétence ? Existe-t-il une politique spécifique à cet effet ?

4) A-t-on enregistré, auprès des SPF relevant de votre compétence, des cas d'abus caractérisés par la diffusion par des tiers d'informations erronées provenant apparemment de l'État fédéral ? Êtes-vous, dans votre domaine de compétences, constamment attentif à ce problème ?

 

Bedrijven en overheden hebben de afgelopen jaren de kracht van de sociale media ontdekt om op een vlotte en toegankelijke manier contact te onderhouden met (potentiële) klanten of burgers. Enkele federale overheidsdiensten maken intussen ook gebruik van sociale media, zo kan men via @FOD_Financien nieuws volgen over en contact opnemen met deze federale overheidsdienst via Twitter en worden via @belgiumbe de officiële persberichten verspreid via ditzelfde medium.

Graag kreeg ik dan ook een antwoord op de volgende vragen:

1) Maken de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen gebruik van sociale media voor de communicatie met burgers? Zo ja, welke? Indien niet, zijn er plannen om dat in de toekomst te doen?

2) Hoe evalueert u het gebruik van sociale media door de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Welke reacties worden er van burgers ontvangen?

3) Hoe wordt de informatie geselecteerd die via de sociale media wordt verspreid bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Is hier een specifiek beleid voor?

4) Zijn er bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen, gevallen van misbruik bekend, waarbij foutieve informatie door derden verspreid wordt die ogenschijnlijk vanuit de federale overheid afkomstig zou zijn? Is er vanuit uw bevoegdheidsdomein hiervoor permanente aandacht ?

 
Réponse reçue le 4 juin 2013 : Antwoord ontvangen op 4 juni 2013 :

L’honorable membre trouvera ci-après la réponse à ses questions.

Office des Étrangers (OE)

L’Office des Étrangers n’utilise pas les médias sociaux.

Commissariat-Général aux Réfugiés et aux Apatrides (CGRA)

1. Le Commissariat général aux réfugiés et aux apatrides (CGRA) poste des informations sur la page Facebook du Service public fédéral (SPF) Intérieur.

2. La page Facebook du SPF Intérieur génère peu de réactions de la part du citoyen. On évalue dès lors un éventuel remaniement de cette page.

3. Le CGRA y poste des informations, mais pas systématiquement. Pour le CGRA, cette page constitue une plateforme de test afin d’évaluer les décisions quant au lancement éventuel de sa propre plateforme.

4. Aucun cas d’abus n’a été rapporté.

Conseil du contentieux des Étrangers (CCE)

Le Conseil du contentieux des Étrangers n’utilise pas des médias sociaux.

Fedasil

1. Fedasil utilise Facebook. Plus tard dans l'année, Fedasil utilisera également Twitter.

2. Les évaluations et les réactions sont positives. Les avantages sont: Fedasil jouit d'une meilleure notoriété, elle peut communiquer sur les événements organisés dans les centres d'accueil, ils permettent de réagir rapidement aux actualités, de donner une image dynamique de l'organisation, etc.

3. Une note de la direction communication a été approuvée par le comité de direction. Cette note définit les objectifs, le public cible, le type d'information, les responsabilités et le contrôle. Il existe de même des lignes directrices pour les centres d'accueil sur l'utilisation de Facebook.

4. Aucun cas d’abus n’a été rapporté.

Service public de programmation (SPP) Intégration Sociale

1. Depuis peu, le SPP Intégration Sociale (IS) a recours aux médias sociaux (Facebook et Twitter) pour communiquer.

2. Parallèlement à l’enquête de satisfaction annuelle, le SPP IS a lancé une consultation relative à sa politique en matière de médias sociaux. Les résultats seront connus dans le courant du mois de juin 2013.

3. Pour l’instant, les médias sociaux viennent compléter les autres canaux de communication tels que le site internet et les bulletins d’information du SPP IS. Les nouveautés intervenant en matière de la loi, d’appels à projets, de dates butoirs importantes, d’événements, etc. sont également communiquées par le biais de Facebook et de Twitter.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ)

De Dienst Vreemdelingenzaken maakt geen gebruik van sociale media.

Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS)

1. Het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) plaatst berichten op de Facebook-pagina van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken (IBZ).

2. De Facebook-pagina van de FOD IBZ genereert weinig reacties van burgers. De eventuele herwerking van de pagina wordt dan ook geëvalueerd.

3. Het CGVS plaatst slechts occasioneel berichten en ziet dit als een ideaal testplatform om de beslissingen over de eventuele lancering van een eigen platform te evalueren.

4. Er zijn geen gevallen van misbruik bekend.

Raad voor Vreemdelingenbetwistingen (RVV)

De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen maakt geen gebruik van sociale media.

Fedasil

1. Fedasil maakt gebruik van Facebook. Later dit jaar zal Fedasil ook gebruik maken van Twitter.

2. De evaluatie en de reacties zijn positief. Voordelen zijn onder meer: grotere naambekendheid voor Fedasil, communicatie over evenementen in de opvangcentra, inspelen op de actualiteit, dynamisch imago, enz.

3. Een directienota van de Dienst Communicatie werd goedgekeurd door het directiecomité van Fedasil. Daarin worden volgende zaken bepaald: doelstellingen, doelpubliek, type van informatie, verantwoordelijkheden en controle. Ook voor de opvangcentra bestaan richtlijnen rond het gebruik van Facebook.

4. Er zijn geen gevallen van misbruik bekend.

Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie

1. De POD Maatschappelijke Integratie (MI) maakt sinds kort gebruik van sociale media (Facebook en Twitter) om te communiceren.

2. De POD MI heeft bij de jaarlijkse tevredenheidsmeting een bevraging gelanceerd met betrekking tot het sociale mediabeleid van de POD MI. De resultaten worden in de loop van juni 2013 verwacht.

3. Op dit moment zijn de sociale mediakanalen een aanvulling op de andere communicatiekanalen zoals de website en de nieuwsbrieven van de POD MI. Nieuwigheden inzake wetgeving, projectoproepen, belangrijke deadlines, evenementen, etc. worden hernomen via Facebook en Twitter.

4. Er zijn geen gevallen van misbruik bekend.