SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
30 avril 2013 30 april 2013
________________
Question écrite n° 5-8908 Schriftelijke vraag nr. 5-8908

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

à la ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Services publics fédéraux - Communication avec les citoyens - Recours aux médias sociaux Federale overheidsdiensten - Communicatie met burgers - Gebruik van sociale media 
________________
ministère
communauté virtuelle
sensibilisation du public
relation administration-administré
médias sociaux
ministerie
virtuele gemeenschap
bewustmaking van de burgers
betrekking tussen overheid en burger
sociale media
________ ________
30/4/2013Verzending vraag
18/12/2013Rappel
28/1/2014Antwoord
30/4/2013Verzending vraag
18/12/2013Rappel
28/1/2014Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8900
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8902
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8904
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8916
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8900
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8902
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8904
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8916
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918
________ ________
Question n° 5-8908 du 30 avril 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8908 d.d. 30 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ces dernières années, nos entreprises et nos autorités ont découvert l'atout majeur que constituent les médias sociaux pour entretenir des contacts rapides et faciles avec de (potentiels) clients ou citoyens. Quelques services publics fédéraux recourent également aux médias sociaux. On peut, par exemple, suivre le SPF Finances via @SPF_Finances, prendre contact avec ce service via Twitter et prendre connaissance des communiqués de presse officiels via @belgiumbe.

J'aimerais dès lors obtenir une réponse aux questions suivantes :

1) Les SPF qui relèvent de votre compétence recourent-ils aux médias sociaux pour communiquer avec les citoyens ? Dans l'affirmative, lesquels ? Dans la négative, projette-t-on de le faire à l'avenir ?

2) Comment évaluez-vous l'utilisation des médias sociaux par les SPF qui relèvent de votre compétence ? Quelles réactions reçoit-on des citoyens ?

3) Comment l'information diffusée par le biais des médias sociaux est-elle sélectionnée auprès des SPF relevant de votre compétence ? Existe-t-il une politique spécifique à cet effet ?

4) A-t-on enregistré, auprès des SPF relevant de votre compétence, des cas d'abus caractérisés par la diffusion par des tiers d'informations erronées provenant apparemment de l'État fédéral ? Êtes-vous, dans votre domaine de compétences, constamment attentif à ce problème ?

 

Bedrijven en overheden hebben de afgelopen jaren de kracht van de sociale media ontdekt om op een vlotte en toegankelijke manier contact te onderhouden met (potentiële) klanten of burgers. Enkele federale overheidsdiensten maken intussen ook gebruik van sociale media, zo kan men via @FOD_Financien nieuws volgen over en contact opnemen met deze federale overheidsdienst via Twitter en worden via @belgiumbe de officiële persberichten verspreid via ditzelfde medium.

Graag kreeg ik dan ook een antwoord op de volgende vragen:

1) Maken de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen gebruik van sociale media voor de communicatie met burgers? Zo ja, welke? Indien niet, zijn er plannen om dat in de toekomst te doen?

2) Hoe evalueert u het gebruik van sociale media door de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Welke reacties worden er van burgers ontvangen?

3) Hoe wordt de informatie geselecteerd die via de sociale media wordt verspreid bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Is hier een specifiek beleid voor?

4) Zijn er bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen, gevallen van misbruik bekend, waarbij foutieve informatie door derden verspreid wordt die ogenschijnlijk vanuit de federale overheid afkomstig zou zijn? Is er vanuit uw bevoegdheidsdomein hiervoor permanente aandacht ?

 
Réponse reçue le 28 janvier 2014 : Antwoord ontvangen op 28 januari 2014 :

1) A ce jour, le Service public fédéral (SPF) Justice ne recourt pas encore structurellement aux médias sociaux pour communiquer avec les citoyens.

Toutefois, quelques initiatives ad hoc ont déjà été prises, comme l'organisation d'un concours destiné aux étudiants et visant à développer un nouveau concept RH pour la Justice via Facebook.

A l'heure actuelle, le SPF Justice élabore un plan de communication stratégique qui définit les lignes de force en matière de communication pour les années à venir. Il va de soi que les médias sociaux y occuperont une place importante.

2) Ce point de la question est sans objet, le SPF Justice n'ayant à ce jour pas encore systématiquement recours aux médias sociaux.

3) Ce point de la question est sans objet, le SPF Justice n'ayant à ce jour pas encore systématiquement recours aux médias sociaux. La politique relative aux médias sociaux continuera toutefois d'être développée dans le cadre du plan de communication stratégique à élaborer.

4) Jusqu'à présent, le SPF Justice n'a pas connaissance de cas d'abus caractérisés par la diffusion par des tiers d'informations erronées provenant apparemment du SPF Justice. Le plan de communication stratégique à élaborer abordera également la question de la position que le SPF Justice adoptera en la matière.

1) De Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie maakt vandaag nog geen structureel gebruik van sociale media in zijn communicatie naar de burger toe.

Er werden wel al enkele ad hoc initiatieven genomen, zoals het organiseren van een wedstrijd voor studenten om een nieuw HR-concept voor Justitie uit te werken via Facebook.

De FOD Justitie werkt vandaag aan een strategisch communicatieplan met daarin de communicatiekrachtlijnen voor de komende jaren. In dit plan zullen de sociale media uiteraard een belangrijke plaats innemen.

2) Deze vraag is zonder voorwerp, gezien de FOD Justitie vandaag nog geen systematisch gebruik maakt van sociale media.

3) Deze vraag is zonder voorwerp, gezien de FOD Justitie vandaag nog geen systematisch gebruik maakt van sociale media. Het beleid omtrent sociale media zal wel verder uitgewerkt worden in het uit te werken strategisch communicatieplan.

4) Er zijn bij de FOD Justitie tot op heden geen misbruiken bekend waarbij foutieve informatie door derden verspreid wordt die ogenschijnlijk van de FOD justitie afkomstig zou zijn. De houding die deze FOD hier tegenover zal aannemen, komt ook aan bod in het uit te werken strategisch communicatieplan.