SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
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12 avril 2013 12 april 2013
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Question écrite n° 5-8684 Schriftelijke vraag nr. 5-8684

de Louis Ide (N-VA)

van Louis Ide (N-VA)

à la vice-première ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique, chargée de Beliris et des Institutions culturelles fédérales

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen
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Médecins et dentistes - Contingent - Surplus - Simulation Artsen en tandartsen - Contingent - Overschot - Simulatie 
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dentiste
médecin
sélection des élèves
accès à la profession
enseignement médical
médecine générale
tandarts
dokter
leerlingenselectie
toegang tot het beroepsleven
medisch onderwijs
algemene geneeskunde
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12/4/2013Verzending vraag
20/11/2013Herkwalificatie
7/1/2014Antwoord
12/4/2013Verzending vraag
20/11/2013Herkwalificatie
7/1/2014Antwoord
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Requalifiée en : demande d'explications 5-4291 Requalifiée en : demande d'explications 5-4291
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Question n° 5-8684 du 12 avril 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8684 d.d. 12 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dans ma demande d'explications n°5-1367, je demandais une simulation du surplus enregistré dans le contingent tant des médecins que des dentistes en y intégrant les dernières inscriptions dans les universités et les décisions sur le contingentement qui en découlent. La ministre m'a fourni une réponse aux deux questions. Entre-temps cette simulation nécessite une actualisation (J'ai reçu la réponse en novembre 2011.)

J'aimerais donc une simulation plus récente.

Voici donc en conséquence ma question à la ministre :

Est-il possible d'obtenir une simulation du surplus enregistré dans le contingent tant des médecins que des dentistes en y intégrant les données d'inscriptions les plus récentes.

 

In vraag om uitleg nr. 5-1367 peilde ik naar een simulatie van het geboekte overschot op het contingent voor zowel artsen als tandartsen op basis van de laatste inschrijvingscijfers aan de universiteiten en naar de besluiten inzake de contingentering waartoe dit leidt. De minister bezorgde mij toen antwoord op beide vragen. Intussen is de simulatie al wat gedateerd (ik kreeg antwoord in november 2011).

Ik had dan ook graag een meer recente simulatie gekregen.

Vandaar mijn vraag aan de geachte minister:

Is het mogelijk om een simulatie te krijgen van het geboekte overschot op het contingent voor zowel artsen als tandartsen op basis van de meest recente cijfergegevens?

 
Réponse reçue le 7 janvier 2014 : Antwoord ontvangen op 7 januari 2014 :

En réponse à cette question, je suis en mesure à l’heure actuelle, de vous communiquer le suivi du contingentement-lissage des médecins et des dentistes sur la base des données enregistrées au 31 décembre 2012.

1) Contingentement-Lissage-Simulation des médecins.

Les tableaux 1, 2 et 3 fournis en annexe présentent le solde provisoire du mouvement de lissage jusqu’au 31 décembre 2012, respectivement pour la Communauté flamande, la Communauté française et la Belgique. Ces tableaux sont tirés du rapport annuel 2012 de la Commission de Planification de l’offre médicale publié en octobre 2013.

Les conclusions concernant le contingentement jusqu'à ce jour sont les suivantes:

  • Pour la période 2004-2011 que l’excédent cumulé du contingent global de médecins continue de croître. Cette croissance se ralentit à partir de 2012, grâce à une réduction du déficit en Communauté flamande et une diminution des surplus en Communauté française.

  • En ce qui concerne le nombre minimal de médecins débutant une formation en médecine générale, le déficit a d’abord augmenté jusqu’en 2010. Le déficit cumulé de formations en médecine générale est descendu à 457 médecins, ce qui reste plus élevé que le déficit cumulé de 2008. Depuis 2004, la Communauté française remplit plus facilement son quota minimal que la Communauté flamande ; il lui manque 96 unités, contre 361 relevant de la Communauté flamande. La diminution du déficit global, initiée en 2011 se confirme en 2012, mais reste assez lente. La Communauté flamande semble pouvoir plus rapidement réduire son déficit, qui reste plus élevé, que celui de la Communauté française. De manière générale, cependant, le dépassement des quotas en 2011 et 2012 a peu profité à la médecine générale ; il a surtout contribué à augmenter le nombre de médecins spécialistes.

  • Le nombre minimal pour la psychiatrie infanto-juvénile était atteint en 2009 et présente un léger déficit de quatre unités en 2012.

  • Le nombre minimal pour la médecine aiguë n’est plus atteint à partir de 2010, où le seuil minimum a été doublé. Durant la période 2010-2012, le déficit tend à s’accroître. Par contre, le nombre minimal de la médecine d’urgence est largement dépassé. La force de travail dans les services d’urgence est donc davantage renforcée par les médecins agréés en médecine d’urgence que par ceux agréés en médecine aiguë.

  • Le nombre minimal pour la gériatrie n’est jamais atteint, et le déficit tend à s’accroître assez rapidement.

  • En conclusion, le faible niveau des flux entrants de médecins se formant en médecine générale ou en gériatrie reste préoccupant. Le dépassement des quotas maximaux semble avoir peu d’effet pour remédier à ce problème.

2) Contingentement-Lissage-Simulation des dentistes.

Depuis la publication de l’arrêté royal du 18 août 2011 relatif à la planification de l'offre de l'art dentaire qui instaure un nouveau calcul des données depuis le 1er janvier 2008, mes services assurent un suivi harmonisé des données dont vous trouverez les principales conclusions ci-dessous. Le tableau 4 reprend les quotas tels qu’ils sont prévus dans cet arrêté. Les tableaux 5 et 6 illustrent, pour les deux Communautés, l’état des stages des dentistes avec diplômes belges obtenus à partir du 1er janvier 2008, et ainsi que le mouvement de lissage jusqu’en 2012 inclus. Ces tableaux sont tirés du rapport annuel 2012 de la Commission de Planification de l’offre médicale publié en octobre 2013.

En conclusion, le nombre total de dentistes débutant une formation pour l’obtention d’un agrément est actuellement inférieur au total des quotas. En Communauté flamande, ce déficit tend à augmenter, mais les projections du nombre de diplômés à venir montrent que ce déficit pourrait se réduire avant 2020. En Communauté française, le déficit est moindre et les projections du nombre de diplômés à venir montrent que ce déficit sera rapidement rattrapé et qu’à politique égale, le solde pourrait même devenir un excédent.

Les quotas annuels de dentistes débutant une formation pour l’obtention d’un agrément en parodontologie ou en orthodontie ne sont jamais dépassés, et même rarement atteints, et ce dans les deux Communautés linguistiques.

ANNEXE

MEDECINS

Tableau 1: La réalisation de la planification de l'offre en Communauté flamande: aperçu global

Communauté flamande

 

 

(1) 

2008

2004-2008

2009

2004-2009

2010

2004-2010

2011

2004-2011

2012

2004-2012

 

 

Total cumulé

 

Total cumulé

 

Total cumulé

 

Total cumulé

 

Total cumulé

Nombres maximums

(art. 3)

N

454

 

454

 

454

 

454

 

534

 

O

374

 

458

 

553

 

597

 

660

 

-80

-319

(2)

4

-315

+99

(-216-153)=

- 369

(4)

+143

-226

+126

-100

Nombres minimaux (art. 4)

Médecins généralistes 

N

180

 

180

 

180

 

180

 

180

 

O

110

 

130

 

168

 

195

 

210

 

-70

-344

(3)

-50

-394

-12

-406

+15

-391

+30

-361

Psychiatrie

infanto-juvénile

N

12

 

12

 

12

 

12

 

12

 

O

10

 

14

 

9

 

12

 

14

 

-2

-2

2

0

-3

-3

0

-3

+2

-1

Médecine aiguë

N

6

 

6

 

12

 

12

 

12

 

O

8

 

6

 

8

 

6

 

8

 

2

+2

0

+2

-4

-2

-6

-8

-4

-12

Médecine d'urgence

N

3

 

3

 

6

 

6

 

6

 

O

7

 

6

 

9

 

5

 

19

 

4

+4

3

+7

+3

+10

-1

+9

+13

+22

 

 

N

 

 

 

 

12

 

12

 

12

 

 

Gériatrie

O

 

 

 

 

2

 

1

 

0

 

 

 

 

 

 

 

-10

-10

-11

-21

-12

-33

(1) N= contingent normé; O= contingent observé; ∆ (delta) = la différence (O-N)

(2) Le solde 2004-2007 était de ( -239).

(3) Le solde 2004-2007 était de ( -274).

(4) En 2010, on a appliqué la correction de (-153) afin de décompter les détenteurs d’un mandat de recherche (remplacement des mandats scientifiques conforme à l’art.7, 2°) ainsi que les médecins engagés par le ministère de la défense (exemption conforme à l’art.5, 5°) qui avaient été sélectionnés pendant la période 2004-2010. A partir de 2011, ces remplacements et exemptions sont intégrés dans le calcul du contingent observé (O).

Tableau 2: La réalisation de la planification de l'offre en Communauté française: aperçu global

Communauté française

 

 

(1) 

2008

2004-2008

2009

2004-2009

2010

2004-2010

2011

2004-2011

2012

2004-2012

Total cumulé

Total cumulé

Total cumulé

Total cumulé

 

Total cumulé

Nombres maximums

 (art. 3)

N

303

 

303

 

303

 

303

 

356

 

O

343

 

358

 

406

 

447

 

432

 

40

37

(2)

55

92

+103

(+195 – 86) =+109

(4)

+144

+253

+76

+329

Nombres minimaux (art. 4)

Médecins généralistes 

N

120

 

120

 

120

 

120

 

120

 

O

117

 

108

 

106

 

122

 

123

 

-3

-75

(3)

-12

-87

-14

-101

+2

-99

+3

-96

Psychiatrie infanto-juvénile

N

8

 

8

 

8

 

8

 

8

 

O

9

 

8

 

7

 

9

 

4

 

1

+1

0

+1

-1

0

+1

+1

-4

-3

Médecine aiguë

N

4

 

4

 

8

 

8

 

8

 

O

5

 

5

 

2

 

1

 

4

 

1

+1

1

+2

-6

-4

-7

-11

-4

-15

Médecine d'urgence

N

2

 

2

 

4

 

4

 

4

 

O

5

 

8

 

15

 

16

 

15

 

 

3

+3

6

+9

+11

+20

+12

+32

+11

+43

 

Gériatrie

N

 

 

 

 

8

 

8

 

8

 

 

 

O

 

 

 

 

4

 

7

 

7

 

 

 

 

 

 

 

-4

-4

-1

-5

-1

-6

(1) N= contingent normé; O= contingent observé; ∆ (delta) = la différence (O-N)

(2) Le solde 2004-2007 était de ( -3).

(3) Le solde 2004-2007 était de ( -72).

(4) En 2010, on a appliqué la correction de (-86) afin de décompter les détenteurs d’un mandat de recherche (remplacement des mandats scientifiques conforme à l’art.7, 2°) ainsi que les médecins engagés par le ministère de la défense (exemption conforme à l’art.5, 5°) qui avaient été sélectionnés  pendant la période 2004-2010. A partir de 2011, ces remplacements et exemptions sont intégrés dans le calcul du contingent observé (O).

Tableau 3: La réalisation de la planification de l'offre pour la Belgique: aperçu global

Belgique

 

 

 (1) 

2008

2004-2008

2009

2004-2009

2010

2004-2010

2011

2004-2011

2012

2004-2012

Total cumulé

 

Total cumulé

 

Total cumulé

 

Total cumulé

 

Total cumulé

Nombres maximums

(art. 3)

N

757

 

757

 

757

 

757

 

890

 

O

717

 

816

 

959

 

1044

 

1092

 

-40

-282

(2)

59

-223

+202

-260

(4)

+287

+27

+202

+229

Nombres minimaux (art. 4)

Médecins généralistes 

N

300

 

300

 

300

 

300

 

300

 

O

227

 

238

 

274

 

317

 

333

 

-73

-419

(3)

-62

-481

-26

-507

+17

-490

+33

-457

Psychiatrie infanto-juvénile

N

20

 

20

 

20

 

20

 

20

 

O

19

 

22

 

16

 

21

 

18

 

-1

-1

2

1

-4

-3

+1

-2

-2

-4

Médecine aiguë

N

10

 

10

 

20

 

20

 

20

 

O

13

 

11

 

10

 

7

 

12

 

3

+3

1

+4

-10

-6

-13

-19

-8

-27

Médecine d'urgence

N

5

 

5

 

10

 

10

 

10

 

O

12

 

14

 

24

 

21

 

34

 

7

+7

9

+16

+14

+30

+11

+41

+24

65

 

 

N

 

 

 

 

20

 

20

 

20

 

 

Gériatrie

O

 

 

 

 

6

 

8

 

7

 

 

 

 

 

 

 

-14

-14

-12

-26

-13

-39

(1) N= contingent normé; O= contingent observé; ∆ (delta)= la différence (O-N)

(2) Le solde 2004-2007 était de ( -242).

(3) Le solde 2004-2007 était de ( -346).

(4) En 2010, on a appliqué la correction de (-239) afin de décompter les détenteurs d’un mandat de recherche (remplacement des mandats scientifiques conforme à l’art.7, 2°) ainsi que les médecins engagés par le ministère de la défense (exemption conforme à l’art.5, 5°) qui avaient été sélectionnés pendant la période 2004-2010. A partir de 2011, ces remplacements et exemptions sont intégrés dans le calcul du contingent observé (O).

DENTISTES

Tableau 4: Quotas annuels des dentistes ( arrêté royal du 19 août 2011)

 

 

Années

2008 à 2010

2011 à 2013

2014 à 2016

2017 à 2020

Accès à la formation (art.1 - 4)

Nombre global

Belgique

140

150

160

180

Communauté flamande

84

90

96

108

Communauté française

56

60

64

72

Accès à la formation (art. 1-4)

Communauté flamande

Dentistes généralistes

70

74

80

92

Dentistes spécialistes en parodontologie

7

7

7

7

Dentistes spécialistes en orthodontie

7

9

9

9

Communauté française

Dentistes généralistes

46

48

52

60

Dentistes spécialistes en parodontologie

5

5

5

5

Dentistes spécialistes en orthodontie

5

7

7

7

Tableau 5: Communauté flamande: nombres de plans de stages des dentistes diplômés à partir du 1er janvier 2008  et réalisation de la planification de l’offre par lissage ( arrêté royal du 19 août 2011).

Communauté flamande

Année

2008

2009

2010

2011

2012

Dentistes généralistes

49

54

81

68

73

Dentistes spécialistes en parodontologie

4

5

6

7

7

Dentistes spécialistes en orthodontie

4

7

2

8

3

TOTAL

57

66

89

83

83

Quota

84

84

84

90

90

20% du Quota

17

17

17

18

18

Surplus= Total- Quota

-27

-18

5

-7

-7

Surplus à reporter à partir de 2008 en tenant compte du surplus de 20%

-17

-17

+5

-7

-7

Surplus cumulé  à reporter à partir de 2008 en tenant compte du surplus de 20%

-17

-34

-29

-36

-43

Sur fond blanc, ce sont les nombres réels des stages déposés.

Sur fond grisé, ce sont les nombres obtenu lors du calcul des 20 % du quota et du surplus cumulé à partir de 2008 prévu par l’arrêté royal du 19 août 2011.

Tableau 6: Communauté française: nombres de plans de stages des dentistes diplômés à partir du 1er janvier 2008 et réalisation de la planification de l’offre par lissage (arrêté royal du 19 août 2011).

Communauté française

Année

2008

2009

2010

2011

2012

Dentistes généralistes

30

57

55

42

48

Dentistes spécialistes en parodontologie

3

1

1

3

2

Dentistes spécialistes en orthodontie

6

6

6

5

6

TOTAL

39

64

62

50

56

Quota

56

56

56

60

60

20% du Quota

12

12

12

12

12

Surplus= Total- Quota

-17

8

6

-10

-4

Surplus à reporter à partir de 2008 en tenant compte du surplus de 20%

-12

8

6

-10

-4

Surplus cumulé à reporter à partir de 2008 en tenant compte du surplus de 20%

-12

-4

2

-8

-12

Sur fond blanc, ce sont les nombres réels des stages déposés.

Sur fond grisé, ce sont les nombres obtenu lors du calcul des 20 % du quota et du surplus cumulé à partir de 2008 prévu par l’arrêté royal du 19 août 2011.

In antwoord op deze vraag, op de hoogte van de huidige situatie, kan ik u het vervolg van de contingentering-afvlakking van de artsen en tandartsen meedelen, aan de hand van de gegevensbank van de erkenden op 31 december 2012.

1) Contingentering-afvlakking-Simulatie van artsen.

De bijgevoegde tabellen 1, 2 en 3 stellen het voorlopige saldo voor van de afvlakking tot 31 december 2012. Die tabellen komen uit het jaarverslag 2012 van de Planningscommissie - Medisch aanbod, gepubliceerd in oktober 2013.

De conclusies op het vlak van de contingentering tot op heden zijn:

  • De periode 2004-2011 blijft het cumulatieve overschot van het globale contingent van artsen stijgen. Die stijging neemt vanaf 2012 af, dankzij een vermindering van het tekort in de Vlaamse Gemeenschap en een vermindering van de overschotten in de Franse Gemeenschap.

  • Wat het minimumaantal artsen betreft die een opleiding huisartsengeneeskunde aanvangen, is het tekort aanvankelijk toegenomen tot 2010. Het cumulatieve tekort van opleidingen huisartsengeneeskunde is gedaald naar 457 artsen, wat hoger blijft dan het cumulatieve tekort van 2008. Sinds 2004 vult de Franse Gemeenschap makkelijker haar minimumquotum dan de Vlaamse Gemeenschap; er zijn 96 eenheden te kort, tegenover 361 in de Vlaamse Gemeenschap. De vermindering van het globale tekort, dat begonnen is in 2011, wordt bevestigd in 2012, maar verloopt nog altijd vrij traag. De Vlaamse Gemeenschap lijkt haar tekort, dat hoger blijft dan dat van de Franse gemeenschap, sneller te kunnen verminderen. Maar algemeen genomen had de huisartsengeneeskunde weinig voordeel bij de overschrijding van de quota in 2011 en 2012; die overschrijding droeg vooral bij tot de stijging van het aantal geneesheren-specialisten.

  • Het minimum voor de kinder- en jeugdpsychiatrie werd in 2009 gehaald en vertoont een licht tekort van vier eenheden in 2012.

  • Het minimum voor de acute geneeskunde is vanaf 2010, toen het minimum verdubbeld werd, niet meer gehaald. Tijdens de periode 2010-2012 wordt het tekort groter. Het minimum voor de urgentiegeneeskunde daarentegen wordt ruim overschreden. De mankracht in de spoeddiensten wordt dus meer versterkt door artsen die erkend zijn in de urgentiegeneeskunde dan door artsen die erkend zijn in de acute geneeskunde.

  • Het minimum voor de geriatrie wordt nooit gehaald, en het tekort neemt vrij snel toe.

  • Met andere woorden: de geringe instroom van artsen die een opleiding huisartsengeneeskunde of geriatrie volgen, blijft zorgwekkend. De overschrijding van de maximumquota lijkt weinig effect te hebben om dit probleem op te lossen.

2) Contingentering- afvlakking- Simulatie van tandartsen.

Mijn diensten volgen de planning op van de tandartsen vanaf 1 januari 2008, waarvan u de voornaamste conclusies hieronder kan terugvinden. Tabel 4 toont de quota’s zoals gedefinieerd in het koninklijk besluit van 18 augustus 2011. Tabel 5 en 6 toont voor de 2 Gemeenschappen, de toestand van de tandartsen met een Belgisch diploma, verkregen vanaf 1 januari 2008, die gelijkaardig is aan de evolutie van de afvlakking tot en met 2012. Deze tabellen zijn afkomstig van het jaarrapport 2012 van de Planningscommissie Medisch Aanbod, gepubliceerd in oktober 2013.

Conclusies:

Het totale aantal tandartsen die een opleiding aanvangen voor het verkrijgen van een erkenning ligt momenteel onder het totaal van de quota. In de Vlaamse Gemeenschap wordt dat tekort groter, maar uit de prognoses van het aantal toekomstig afstuderenden blijkt dat dit tekort vóór 2020 zou kunnen afnemen. In de Franse Gemeenschap is het tekort kleiner, en uit de prognoses van het aantal toekomstig afstuderenden blijkt dat dit tekort snel zal worden ingehaald en dat het saldo bij gelijkblijvend beleid zelfs een overschot zou kunnen worden.

De jaarlijkse quota van tandartsen die een opleiding aanvangen voor het verkrijgen van een erkenning in de parodontologie of in de orthodontie worden nooit overschreden en worden zelfs zelden gehaald, en dit in beide taalgemeenschappen.

BIJLAGE

ARTSEN

Tabel 1. De realisatie van de planning van het aanbod van artsen voor de Vlaamse Gemeenschap: globaal overzicht

Vlaamse Gemeenschap

 

 

(1) 

2008

2004-2008

2009

2004-2009

2010

2004-2010

2011

2004-2011

2012

2004-2012

 

 

Cumula-tief totaal

 

Cumula-tief totaal

 

Cumula-tief totaal

 

Cumul-atief totaal

 

Cumula-tief totaal

Maxima

(art. 3)

N

454

 

454

 

454

 

454

 

534

 

O

374

 

458

 

553

 

597

 

660

 

-80

-319

(2)

4

-315

+99

(-216-153)=

- 369

(4)

+143

-226

+126

-100

Minima (art. 4)

Huisartsen 

N

180

 

180

 

180

 

180

 

180

 

O

110

 

130

 

168

 

195

 

210

 

-70

-344

(3)

-50

-394

-12

-406

+15

-391

+30

-361

Kinder- en jeugdpsychiaters

N

12

 

12

 

12

 

12

 

12

 

O

10

 

14

 

9

 

12

 

14

 

-2

-2

2

0

-3

-3

0

-3

+2

-1

Acute geneeskunde

N

6

 

6

 

12

 

12

 

12

 

O

8

 

6

 

8

 

6

 

8

 

2

+2

0

+2

-4

-2

-6

-8

-4

-12

Urgentiegeneeskunde

N

3

 

3

 

6

 

6

 

6

 

O

7

 

6

 

9

 

5

 

19

 

4

+4

3

+7

+3

+10

-1

+9

+13

+22

 

 

N

 

 

 

 

12

 

12

 

12

 

 

Geriatrie

O

 

 

 

 

2

 

1

 

0

 

 

 

 

 

 

 

-10

-10

-11

-21

-12

-33

(1) N= genormeerd contingent; O= vastgesteld contingent; ∆ (delta) = het verschil (O-N)

(2) Het saldo 2004-2007 bedroeg (-239).

(3) Het saldo 2004-2007 bedroeg (-274).

(4) In 2010 werd de correctie (-153) toegepast teneinde de houders van een onderzoeksmandaat (vervanging van de wetenschappelijke mandaten overeenkomstig art. 7, 2°) alsook de artsen aangeworven door het ministerie van Defensie (vrijstelling overeenkomstig art. 5, 5°) die geselecteerd waren tijdens de periode 2004-2010, in mindering te brengen. Vanaf 2011 zijn die plaatsvervangingen en vrijstellingen opgenomen in de berekening van het vastgestelde contingent (O).

Tabel 2. De realisatie van de planning van het aanbod van artsen voor de Franse Gemeenschap: globaal overzicht

Franse Gemeenschap

 

 

(1) 

2008

2004-2008

2009

2004-2009

2010

2004-2010

2011

2004-2011

2012

2004-2012

Cumu-latief totaal

Cumu-latief totaal

Cumu-latief totaal

Cumu-latief totaal

 

Cumula-tief totaal

Maxima (art. 3)

N

303

 

303

 

303

 

303

 

356

 

O

343

 

358

 

406

 

447

 

432

 

40

37

(2)

55

92

+103

(+195 – 86) =+109

(4)

+144

+253

+76

+329

Minima

(art. 4)

Huisartsen 

N

120

 

120

 

120

 

120

 

120

 

O

117

 

108

 

106

 

122

 

123

 

-3

-75

(3)

-12

-87

-14

-101

+2

-99

+3

-96

Kinder- en jeugdpsychiaters

N

8

 

8

 

8

 

8

 

8

 

O

9

 

8

 

7

 

9

 

4

 

1

+1

0

+1

-1

0

+1

+1

-4

-3

Acute geneeskunde

N

4

 

4

 

8

 

8

 

8

 

O

5

 

5

 

2

 

1

 

4

 

1

+1

1

+2

-6

-4

-7

-11

-4

-15

Urgentiegeneeskunde

N

2

 

2

 

4

 

4

 

4

 

O

5

 

8

 

15

 

16

 

15

 

 

3

+3

6

+9

+11

+20

+12

+32

+11

+43

 

Geriatrie

N

 

 

 

 

8

 

8

 

8

 

 

 

O

 

 

 

 

4

 

7

 

7

 

 

 

 

 

 

 

-4

-4

-1

-5

-1

-6

(1) N= genormeerd contingent; O= vastgesteld contingent; ∆ (delta) = het verschil (O-N)

(2) Het saldo 2004-2007 bedroeg (-3).

(3) Het saldo 2004-2007 bedroeg (-72).

(4) In 2010 werd de correctie (-86) toegepast teneinde de houders van een onderzoeksmandaat (vervanging van de wetenschappelijke mandaten overeenkomstig art. 7, 2°) alsook de artsen aangeworven door het ministerie van Defensie (vrijstelling overeenkomstig art. 5, 5°) die geselecteerd waren tijdens de periode 2004-2010, in mindering te brengen. Vanaf 2011 zijn die plaatsvervangingen en vrijstellingen opgenomen in de berekening van het vastgestelde contingent (O).

Tabel 3. De realisatie van de planning van het aanbod van artsen voor België: globaal overzicht

België

 

 

 (1) 

2008

2004-2008

2009

2004-2009

2010

2004-2010

2011

2004-2011

2012

2004-2012

Cumu-latief totaal

 

Cumu-latief totaal

 

Cumula-tief totaal

 

Cumu-latief totaal

 

Cumu-latief totaal

Maxima

(art. 3)

N

757

 

757

 

757

 

757

 

890

 

O

717

 

816

 

959

 

1044

 

1092

 

-40

-282

(2)

59

-223

+202

-260

(4)

+287

+27

+202

+229

Minima (art. 4)

Huisartsen 

N

300

 

300

 

300

 

300

 

300

 

O

227

 

238

 

274

 

317

 

333

 

-73

-419

(3)

-62

-481

-26

-507

+17

-490

+33

-457

Kinder- en jeugdpsychiaters

N

20

 

20

 

20

 

20

 

20

 

O

19

 

22

 

16

 

21

 

18

 

-1

-1

2

1

-4

-3

+1

-2

-2

-4

Acute geneeskunde

N

10

 

10

 

20

 

20

 

20

 

O

13

 

11

 

10

 

7

 

12

 

3

+3

1

+4

-10

-6

-13

-19

-8

-27

Urgentiegeneeskunde

N

5

 

5

 

10

 

10

 

10

 

O

12

 

14

 

24

 

21

 

34

 

7

+7

9

+16

+14

+30

+11

+41

+24

65

 

 

N

 

 

 

 

20

 

20

 

20

 

 

Geriatrie

O

 

 

 

 

6

 

8

 

7

 

 

 

 

 

 

 

-14

-14

-12

-26

-13

-39

(1) N= genormeerd contingent; O= vastgesteld contingent; ∆ (delta)= het verschil (O-N)

(2) Het saldo 2004-2007 bedroeg (-242).

(3) Het saldo 2004-2007 bedroeg (-346).

(4) In 2010 werd de correctie (-239) toegepast teneinde de houders van een onderzoeksmandaat (vervanging van de wetenschappelijke mandaten overeenkomstig art. 7, 2°) alsook de artsen aangeworven door het ministerie van Defensie (vrijstelling overeenkomstig art. 5, 5°) die geselecteerd waren tijdens de periode 2004-2010, in mindering te brengen. Vanaf 2011 zijn die plaatsvervangingen en vrijstellingen opgenomen in de berekening van het vastgestelde contingent (O).

TANDARTSEN

Tabel 4: Overzicht van het quotum van de tandartsen (koninklijk besluit van 19 augustus 2011)

 

 

Jaar

2008-2010

2011-2013

2014-2016

2017-2020

Toegang tot de opleiding

(art.1 - 4)

Totaalaantal

België

140

150

160

180

Vlaamse Gemeenschap

84

90

96

108

Franse Gemeenschap

56

60

64

72

Toegang tot de opleiding

(art. 1-4)

Vlaamse Gemeenschap

Algemeen tandartsen

70

74

80

92

Tandartsen-specialisten in de parodontologie

7

7

7

7

Tandartsen-specialisten in de orthodontie

7

9

9

9

Franse Gemeenschap

Algemeen tandartsen

46

48

52

60

Tandartsen-specialisten in de parodontologie

5

5

5

5

Tandartsen-specialisten in de parodontologie

5

7

7

7

Tabel 5 : Vlaamse Gemeenschap: overzicht van het aantal stages voor tandartsen met een Belgisch diploma, behaald vanaf 1 januari 2008 ( koninklijk besluit 19 augustus 2011) en afvlakking.

Vlaamse Gemeenschap

Jaar

2008

2009

2010

2011

2012

Algemeen tandartsen

49

54

81

68

73

Tandartsen-specialisten in de parodontologie

4

5

6

7

7

Tandartsen-specialisten in de orthodontie

4

7

2

8

3

TOTAAL

57

66

89

83

83

Quota

84

84

84

90

90

20% van het quotum

17

17

17

18

18

Overschot = totaal – quotum

-27

-18

5

-7

-7

Over te dragen overschot vanaf 2008, rekening houdend met het overschot van 20%

-17

-17

+5

-7

-7

Over te dragen gecumuleerd overschot vanaf 2008, rekening houdend met het overschot van 20%

-17

-34

-29

-36

-43

In het wit: reële cijfers van de ingediende stages.

In het grijs: de aantallen verkregen bij de berekening van de 20 % van het quotum en het cumulatieve overschot vanaf 2008 voorzien in het koninklijk besluit van 19 augustus 2011.

Tabel 6: Franse Gemeenschap: overzicht van het aantal stages voor tandartsen met een Belgisch diploma, behaald vanaf 1/ januari 2008 ( koninklijk besluit van 19 augustus 2011) en afvlakking.

Franse Gemeenschap

Jaar

2008

2009

2010

2011

2012

Algemeen tandartsen

30

57

55

42

48

Tandartsen-specialisten in de parodontologie

3

1

1

3

2

Tandartsen-specialisten in de orthodontie

6

6

6

5

6

TOTAAL

39

64

62

50

56

Quota

56

56

56

60

60

20% van het quotum

12

12

12

12

12

Overschot = totaal – quotum

-17

8

6

-10

-4

Over te dragen overschot vanaf 2008, rekening houdend met het overschot van 20%

-12

8

6

-10

-4

Over te dragen gecumuleerd overschot vanaf 2008, rekening houdend met het overschot van 20%

-12

-4

2

-8

-12

In het wit: reële cijfers van de ingediende stages.

In het grijs: de aantallen verkregen bij de berekening van de 20% van het quotum en het cumulatieve overschot vanaf 2008 voorzien in het koninklijk besluit van 19 augustus 2011.