SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
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23 octobre 2012 23 oktober 2012
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Question écrite n° 5-7181 Schriftelijke vraag nr. 5-7181

de Lieve Maes (N-VA)

van Lieve Maes (N-VA)

au ministre des Entreprises publiques, de la Politique scientifique et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
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Société nationale des chemins de fer belges - Gares - Système d'annonces automatiques PIDAAS - Retard dans l'introduction - Augmentation du budget Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Stations - Automatisch aankondigingensysteem PIDAAS - Vertraging invoering - Stijging budget 
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Société nationale des chemins de fer belges
gare ferroviaire
transport de marchandises
information du consommateur
durée du transport
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
goederenvervoer
consumentenvoorlichting
vervoersduur
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23/10/2012 Verzending vraag
7/2/2013 Antwoord
23/10/2012 Verzending vraag
7/2/2013 Antwoord
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Question n° 5-7181 du 23 octobre 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-7181 d.d. 23 oktober 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le projet 1402 du Service public fédéral (SPF) Mobilité porte sur un investissement dans un nouveau système d'annonces automatiques, appelé PIDAAS. Grâce à l'automatisation des annonces vocales et à la connexion du système à une banque de données où tous les retards, suppressions, etc. sont indiqués en temps réel, le voyageur devrait obtenir des informations plus rapides et plus correctes au sujet de son train.

Il était prévu au départ que ce projet, lancé en novembre 2005, serait achevé en décembre 2014. Fin 2009, l'échéance avait déjà été reportée à décembre 2015. La dernière fiche disponible concernant ce projet, qui date du 31 décembre 2011, parlait même de décembre 2020 !

De plus, le budget estimé à 41 393 770 euros en 2009 est passé à 61 251 690 euros en 2011. Cela représente une augmentation de non moins de 48 % en deux ans !

1) Quelle est la cause des reports successifs de l'achèvement de ce projet ?

2) Quelle est la cause de l'explosion du budget ?

3) Quelles sont les gares qui utilisent déjà le système PIDAAS ? Quelles sont les gares qui ne l'emploient pas encore ? La Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) envisage-t-elle d'introduire ce système dans toutes les gares ? Dans la négative, quels sont les critères pour décider des gares qui en seront équipées et de celles qui ne le seront pas ?

 

Volgens projectfiche 1402 van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit wordt er geïnvesteerd in een nieuw automatisch aankondigingensysteem, PIDAAS genaamd. Door de vocale aankondigingen automatisch te laten gebeuren en het systeem te koppelen aan een databank waar alle vertragingen, afschaffingen en dies meer in realtime ingevoerd worden, moet de reiziger snellere en correctere informatie krijgen over zijn trein.

Aanvankelijk zou dit in november 2005 opgestarte project afgerond worden in december 2014. Eind 2009 werd de einddatum al verschoven naar december 2015. Bij de laatst beschikbare projectfiche van 31 december 2011 was er zelfs al sprake van december 2020!

Bovendien steeg het geraamde budget van 41 393 770 euro in 2009 naar 61 251 690 euro in 2011. Een stijging met maar liefst 48% op 2 jaar tijd!

1) Wat is de oorzaak van het steeds maar verder uitstellen van de voltooiing van dit project?

2) Wat is de oorzaak van de explosieve stijging van het geraamde budget?

3) Welke stations werken reeds met het PIDAAS-systeem? Welke stations nog niet? Plant de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) om dit systeem in alle Belgische stations in te voeren? Zo neen, wat zijn de criteria om te beslissen welke stations hiermee uitgerust zullen worden en welke stations niet?

 
Réponse reçue le 7 février 2013 : Antwoord ontvangen op 7 februari 2013 :

1. Le planning initial du projet prévoyait un début de déploiement en 2009. Suite au constat par le groupe du manque de qualité du produit développé par l’adjudicataire et à l’évolution du scope du projet, le déploiement a réellement commencé à la fin du premier trimestre 2012 et se poursuivra jusqu’en 2020, tout en respectant le budget annuel qui sera plafonné à 4 000 000 euros et le planning de concentration des cabines de signalisation.

2. Différents éléments justifient l’augmentation du budget. Le développement initial de l’application PIDAAS s’étant étalé sur plusieurs années, certaines évolutions (adaptations du scope et nouvelles demandes) se sont en effet imposées comme, par exemple, des écrans supplémentaires. Le budget supplémentaire couvre également les évolutions futures du logiciel PIDAAS-EMMA pour supporter la concentration à dix cabines de signalisation, adapter le système aux besoins des voyageurs, développer les modifications fonctionnelles et faire face aux adaptations des interfaces avec le nouveau système de gestion du trafic.

3. Les gares et points d’arrêt déjà en service sont les suivants:

  • Bruxelles-Central, Bruxelles-Congrès, Bruxelles-Nord, Schaerbeek, Bordet, Evere, Haren, Meiser, Merode, Haren-Sud, Bockstael, Jette, Berchem-St-Agathe, Etterbeek, Bruxelles-Schuman, Bruxelles-Luxembourg, Charleroi-Sud, Châtelet, Couillet, Farciennes, Le Campinaire, Charleroi-Ouest, Aiseau, Tamines, Auvelais, Leuven, Tienen, Zaventem, Bruxelles-National-Aéroport, Diegem, Nossegem, Kortenberg, Erps-Kwerps, Veltem, Herent, Vertrijk, Landen, Sint-Truiden, Mechelen, Boortmeerbeek, Haacht, Hever, Wespelaar-Tildonk, Liège-Guillemins, Liège-Jonfosse, Liège-Palais, Ans et Waremme

D’ici 2020, il est prévu d’installer ce système dans toutes les gares et points d’arrêts « Voyageurs » du réseau, soit au total vingt-quatre zones de concentration pour un total de 547 gares et points d’arrêt.

1. Volgens de oorspronkelijke planning zou de uitrol van het project in 2009 van start gaan. Doordat de groep vaststelde dat het door de aannemer ontwikkelde product niet aan de kwaliteitseisen voldeed, en doordat de scope van het project werd uitgebreid, is het project werkelijk van start gegaan op het einde van het eerste trimester van 2012 en zal het lopen tot 2020. Daarbij zullen het jaarbudget, dat begrensd is tot 4 000 000 euro, en de planning voor de concentratie van de seinhuizen worden nageleefd.

2. Verschillende elementen rechtvaardigen de stijging van het budget. Immers, doordat de oorspronkelijke ontwikkeling van de applicatie PIDAAS werd gespreid over verschillende jaren, drongen bepaalde veranderingen (aanpassing van de scope en nieuwe aanvragen) zich op, zoals bijkomende schermen. Het bijkomende budget dekt ook de toekomstige ontwikkelingen van de software PIDAAS-EMMA om de concentratie tot tien seinhuizen te ondersteunen, het systeem aan te passen aan de noden van de reizigers, functionele wijzigingen te ontwikkelen en het hoofd te bieden aan wijzigingen aan de interfaces met het nieuwe treinverkeersleidingssysteem.

3. Dit zijn de stations en stopplaatsen waar het systeem al in dienst is:

  • Brussel-Centraal, Brussel-Congres, Brussel-Noord, Schaarbeek, Bordet, Evere, Haren, Meiser, Merode, Haren-Zuid, Bockstael, Jette, Sint-Agatha-Berchem, Etterbeek, Brussel-Schuman, Brussel-Luxemburg, Charleroi-Zuid, Châtelet, Couillet, Farciennes, Le Campinaire, Charleroi-West, Aiseau, Tamines, Auvelais, Leuven, Tienen, Zaventem, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Diegem, Nossegem, Kortenberg, Erps-Kwerps, Veltem, Herent, Vertrijk, Landen, Sint-Truiden, Mechelen, Boortmeerbeek, Haacht, Hever, Wespelaar-Tildonk, Luik-Guillemins, Luik-Jonfosse, Luik-Palais, Ans en Waremme.

Tegen 2020 zou het systeem in alle reizigersstations en -stopplaatsen van het net geïnstalleerd moeten worden, hetzij in totaal in vierentwintig concentratiezones voor een totaal van 547 stations en stopplaatsen.