SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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12 juin 2012 12 juni 2012
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Question écrite n° 5-6452 Schriftelijke vraag nr. 5-6452

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au ministre des Entreprises publiques, de la Politique scientifique et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
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Liaison Diabolo - Redevance - Horaire Diabolo-verbinding - Toeslag - Uurregeling 
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Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
aéroport
tarif ferroviaire
titre de transport
tarif voyageur
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
luchthaven
spoorwegtarief
plaatsbewijs
reizigerstarief
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12/6/2012Verzending vraag
6/7/2012Antwoord
12/6/2012Verzending vraag
6/7/2012Antwoord
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Question n° 5-6452 du 12 juin 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-6452 d.d. 12 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis le dimanche 10 juin, il est possible grâce à la liaison Diabolo de se rendre en train d'Anvers ou Malines jusqu'à l'aéroport de Bruxelles-National en gagnant 30 minutes. Comme l'accès ferroviaire Nord vers l'aéroport a été réalisé en partenariat public-privé (PPP), le voyageur doit payer un supplément de 4,30 euros en plus du prix de son billet de train.

Selon l'association de voyageurs TreinTramBus c'est beaucoup trop cher. C'est une solide augmentation surtout pour les courtes distances. Sur le trajet de Bruxelles à l'aéroport le coût de la redevance sera plus élevé que celui du billet de train : 3,20 euros pour le billet et 4,30 euros pour la redevance. TreinTramBus déplore aussi que l'exploitant de l'aéroport n'ait pas opté pour une autre solution : moyennant une petite augmentation de 40 cents de tous les billets d'avion, on aurait pu éviter totalement la redevance Diabolo.

L'association se plaint aussi de l'offre très restreinte de trains. Il ne part qu'un train par heure d'Anvers vers l'aéroport. Plus grave encore, le premier train au départ d'Anvers arrive à 7h16 et le dernier part déjà de Zaventem à 21h44. Pour les voyageurs qui décollent ou atterrissent en dehors de cette fourchette, c'est très peu pratique. À titre de comparaison : Schiphol est en liaison 24h/24h avec les villes environnantes par l'intercity.

Mes questions sont les suivantes :

1) Le ministre comprend-il que TreinTramBus trouve la redevance bien trop onéreuse ? Comment cette solution a-t-elle été élaborée et qui a pris part à la décision ? Des alternatives ont-elles été envisagées et si oui, lesquelles ?

2) Combien de temps cette redevance sera-t-elle appliquée et quels sont les accords pris avec les partenaires privés au sujet de l'augmentation ou de la diminution ? Quand a lieu la première évaluation ?

3) Le ministre comprend-il que TreinTramBus se plaigne du manque de trains ? Quelles considérations ont-elles prévalu lors du choix de l'horaire actuel ? A-t-on suffisamment tenu compte de la demande ? Envisage-t-il un ajustement ? Quand la première évaluation est-elle prévue et donnera-t-elle lieu à des ajustements ?

4) Le ministre reconnaît-il que de nombreux voyageurs partent avant 7h16 ou rentrent après 21h44 et prévoit-il une extension de l'offre à l'avenir ?

 

Vanaf zondag 10 juni kun je via de diabolo-verbinding met een tijdwinst van 30 minuten met de trein van Antwerpen en van Mechelen naar Brussels Airport reizen. Omdat de noordelijke spoortoegang tot de luchthaven via een publiek private samenwerking (PPS) werd gerealiseerd, betaalt de reiziger vanaf 1 juli bovenop het treinkaartje een toeslag van 4,30 euro.

Volgens de reizigersorganisatie Treintrambus is dat veel te duur. Vooral op korte afstanden is het een stevige prijsverhoging. Op het traject van Brussel naar de luchthaven zal de toeslag hoger uitvallen dan de prijs van het treinkaartje: 3,20 euro voor het kaartje plus 4,30 euro toeslag. TreinTramBus betreurt ook dat de luchthavenuitbater niet gekozen heeft voor een andere oplossing: met een minieme toeslag van 40 cent op elk vliegbiljet kon de hele diabolotoeslag vermeden worden.

De organisatie klaagt ook over het beperkte treinaanbod. Uit Antwerpen vertrekt maar één trein per uur naar de luchthaven. Erger is dat de eerste trein uit Antwerpen pas op de luchthaven aankomt om 07.16 en de laatste al uit Zaventem vertrekt om 21.44 uur. Voor de mensen die vertrekken en landen buiten deze uren, is dat wel zeer onpraktisch. Ter vergelijking: Schiphol wordt 24/24 uur bediend door intercity's van en naar de omliggende steden.

Hierover de volgende vragen:

1) Begrijpt de geachte minister dat reizigersorganisatie Treintrambus de toeslag veel te duur vindt? Hoe kwam de regeling tot stand en wie werd betrokken bij de beslissing? Werden alternatieven overwogen en, zo ja, welke?

2) Hoe lang zal de toeslagregeling gelden en wat is met de privé-partners over de verhoging of verlaging ervan overeengekomen? Wanneer is een eerste evaluatie gepland?

3) Begrijpt de geachte minister dat reizigersorganisatie Treintrambus zich erover beklaagt dat te weinig treinen worden ingelegd? Op basis van welke overwegingen werd gekozen voor de huidige dienstregeling? Is daarbij voldoende rekening gehouden met de vraag? Overweegt hij een bijsturing? Wanneer vindt de eerste evaluatie plaats en zal die aanleiding geven tot bijsturingen?

4) Beaamt de geachte minister dat er heel wat reizigers voor 07.16 vertrekken en na 21.44 uur aankomen, en voorziet hij in de toekomst ook een uitbreiding van het aanbod voor hen?

 
Réponse reçue le 6 juillet 2012 : Antwoord ontvangen op 6 juli 2012 :

Je prie l’honorable membre de bien vouloir se référer à la réponse communiquée aux questions orales 12304 et 12316 lors de la commission Infrastructure de la Chambre du 12 juin 2012 (CRABV 53 COM 509 pages 11 et 12).

Ik heb de eer het geachte lid te verwijzen naar het antwoord medegedeeld op de mondelinge vragen 12304 en 12316 in de commissie Infrastructuur van de Kamer van 12 juni 2012 (CRABV 53 COM 509 blz. 11 en 12).