SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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19 janvier 2012 19 januari 2012
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Question écrite n° 5-5331 Schriftelijke vraag nr. 5-5331

de Louis Ide (N-VA)

van Louis Ide (N-VA)

à la vice-première ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique, chargée de Beliris et des Institutions culturelles fédérales

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen
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Le résumé infirmier minimum De minimale verpleegkundige gegevens 
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établissement hospitalier
soins infirmiers
données médicales
personnel infirmier
ziekenhuis
verpleegkundige verzorging
medische gegevens
verplegend personeel
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19/1/2012Verzending vraag
24/1/2012Antwoord
19/1/2012Verzending vraag
24/1/2012Antwoord
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Requalification de : demande d'explications 5-1638 Requalification de : demande d'explications 5-1638
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Question n° 5-5331 du 19 janvier 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-5331 d.d. 19 januari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Il faut faire des économies dans les soins de santé. L'accord de gouvernement parle de financer les soins de santé de manière rigoureuse. Je ne trouve guère de propositions innovantes parmi les mesures concrètes d'économies. Il n'y a rien de nouveau sous le soleil.

Sans vouloir me poser en avocat de l'industrie pharmaceutique, sa contribution, tant pour les entreprises proprement dites qu'en raison des économies dans le secteur des soins de santé, dépasse l'entendement. Je crois que plus aucun laboratoire belge ne voudra encore demander une coûteuse accréditation, car les essais cliniques internationaux ne seront plus réalisés ici - pour autant que la baisse n'ait pas déjà commencé.

Je souhaite donc proposer à la ministre d'autres mesures d'économie qui me semblent meilleures.

En étudiant les Résumés infirmiers minimum (RIM), mon attention a été attirée par les scores. Ceux-ci varient généralement entre 1 et 7 ou sont parfois légèrement supérieurs, mais les valeurs du RIM dans les maternités étaient bien plus élevées. Alors que l'accouchement (avec l'assistance d'une accoucheuse) ne représente que 17 en termes de RIM, on attribue un score de 48 à la relaxation thérapeutique ! En comparaison, un sondage, un soin de stomie et une aspiration ne représentent respectivement que 5, 6 ou 7.

Si la ministre reste partisane du RIM, comment l'explique-t-elle ? Souhaite-t-elle rapprocher la nomenclature de la réalité ? Ou -mieux encore- ne désire-t-elle pas supprimer le RIM ? Il pourrait être lié au Résumé clinique minimal (RCM). Cela ferait économiser quinze millions d'euros au Trésor public et vingt-cinq millions aux hôpitaux qui doivent suppléer. Huit cents infirmiers pourraient retourner sur le terrain. Que pense la ministre de ces suggestions ?

 

Er moet in de gezondheidszorg worden bespaard. Ook het regeerakkoord spreekt over een strenge financiering voor de sector. Tussen de concrete maatregelen om dit te bewerkstelligen vind ik maar weinig innovatieve voorstellen terug. Het is oude wijn in nieuwe zakken.

Ik wil me allesbehalve opwerpen als de verdediger van de farmaceutische industrie, maar wat zij moet ophoesten, zowel de bedrijven pur sang als via de zogenaamde 'gezondheidszorgbesparingen', is te gek voor woorden. Ik denk dat geen enkel laboratorium in België zich nog een dure accreditatie zal willen aanmeten, want de internationale klinische proeven zullen hier niet meer worden uitgevoerd, voor zo ver er nu al geen dalende trend is.

Ik wens de minister dan ook andere, betere, besparingsmogelijkheden aan te bieden.

Bij een studie van de Minimale Verpleegkundige Gegevens (MVG) viel mijn oog op de scores van de MVG. Die scores variëren meestal tussen één en zeven of liggen soms ietsje hoger, maar de MVG-waarden in de materniteit steken er torenhoog bovenuit. Relaxatie voor verzorging kent zelfs een MVG-waarde 48! En dat terwijl de bevalling zelf (door de vroedvrouw) maar een MVG-waarde 17 kent. Hiernaast krijgen sondage, stomazorg en aspiratie respectievelijk slechts een luttele vijf, zeven of vijf, en zeven.

Indien de minister vasthoudt aan de MVG, hoe verklaart zij dit dan? Wil de minister dit aanpassen met meer realiteitszin? Of beter nog, wil de minister de MVG niet afschaffen? Dat kan ten slotte toch aan de Minimale Klinische Gegevens (MKG) worden gekoppeld. Dat zou leiden tot een besparing van vijftien miljoen euro voor de overheid en voor nog een additionele vijfentwintig miljoen euro voor de ziekenhuizen zelf die moeten bijspringen. Er zouden ook achthonderd verpleegkundigen terug naar de werkvloer kunnen. Wat vindt de minister van die voorstellen?

 
Réponse reçue le 24 janvier 2012 : Antwoord ontvangen op 24 januari 2012 :

Le Résumé infirmier minimum (RIM) est un enregistrement des données infirmières instauré en 1988 et supprimé depuis 2008. Il est remplacé par un enregistrement plus complet, mis au point par des équipes universitaires avec l’implication de centaines d’infirmiers expérimentés dans les différents secteurs hospitaliers concernés : les Données Infirmières du résumé Hospitalier Minimum (DI-RHM).

Les données du RIM n’ont jamais été utilisées dans le financement des services de maternité ; la technique utilisée pour les intégrer dans le financement des lits C (chirurgie) et D (médecine) ne se base pas sur des scores tels ceux auxquels vous faites référence.

Elles l’ont été en sus des données médicales car elles procurent une information différente et complémentaire : les études belges et internationales confirment que les APR-DRG’s (All Patients Refined Diagnosis Related Group's), extraits des enregistrements de Données Médicales (DM-RHM, précédemment appelésRCM), ne donnent pas d’information suffisamment pertinente sur les soins infirmiers.

Une étude est en cours en sorte de déterminer sur base de ces données des profils de soins infirmiers, les Nursing Related Groups (NRG). Ces profils de soins serviront à préciser les besoins en personnel requis pour rencontrer les besoins des patients concernés : compétences (qualifications, expérience spécifique ou non, spécialisation éventuelle, …etc.). Il est aussi attendu de cette étude une proposition d’exploitation de ces données dans le financement hospitalier (dès 2013).

Ces informations seront aussi précieuses pour d’autres utilisations, tant au niveau du pays, d’une (sous-) région qu’en interne dans les hôpitaux : suivi de l’évolution des profils de soins, comparaisons entre services, adaptation des qualifications des équipes, détermination des besoins de formation complémentaire ou continue, matériel spécifique requis, …etc.

Ces données permettront aussi de déterminer les besoins en personnels de soins au niveau macro et au sein d’un hôpital : aides-soignants et infirmiers, infirmiers spécialisés ou disposant de formations particulières, voire expérience minimale pour exercer dans certaines conditions.

Le budget complémentaire de 16,3 millions d'euros octroyés annuellement depuis 2008 aux hôpitaux pour favoriser l’informatisation du volet infirmier du dossier patient vise à décharger les infirmiers de la charge d’enregistrement du DI-RHM : ces données peuvent être extraites automatiquement du dossier patient informatisé, le volet infirmier de ce dossier étant indispensable à la qualité, la continuité et la sécurité des soins.

De minimale verpleegkundige gegevens (MVG) is een registratie van de verpleegkundige gegevens die in 1988 werd ingevoerd en sinds 2008 is afgeschaft. Het werd vervangen door een meer volledige registratie, op punt gesteld door universiteitsteams en waaraan honderden ervaren verpleegkundigen uit de verschillende betrokken ziekenhuissectoren hebben meegewerkt: de Verpleegkundige Gegevens van de Minimale Ziekenhuisgegevens (VG-MZG).

De gegevens van de MVG werden nooit gebruikt om de materniteitsdiensten te financieren; de aangewende techniek om ze in de financiering van de C-bedden (heelkundige behandeling) en D-bedden (geneeskundige behandeling) te integreren baseert zich niet op de scores waarnaar u verwijst.

Ze werden aanvullend op de medische gegevens gebruikt omdat ze een verschillende en bijkomende informatie opleveren: de Belgische en internationale studies bevestigen dat de APR-DRG's (All Patients Refined Diagnosis Related Groups), uittreksels van de Medische Gegevens (MG-MZG, voorheen MKG genoemd), onvoldoende relevante informatie over de verpleegkundige zorgen aanreiken.

Er loopt een onderzoek om op basis van deze gegevens van de verpleegkundige zorgprofielen de Nursing Related Groups (NRG) te bepalen. Deze zorgprofielen zullen dienen om de nodige personeelsbehoeften te verduidelijken om aan de noden van de betrokken patiënten te voldoen: competenties (kwalificaties, al of niet specifieke ervaring, eventuele specialisatie, enz.). Men verwacht van dit onderzoek ook een voorstel om deze gegevens (vanaf 2013) voor de ziekenhuisfinanciering te gebruiken.

Deze inlichtingen zullen ook goed van pas komen voor andere toepassingen, zowel op het vlak van het land, in een (sub)gewest als in de ziekenhuizen zelf: follow-up van de zorgprofielen, vergelijking tussen de diensten, aanpassing van de kwalificaties van de teams, vastleggen van de bijkomende of voortgezette opleidingsbehoeften, specifieke nodige materiaal, enz.

Door deze gegevens zal men ook de zorgpersoneelsbehoeften op macroniveau en in het ziekenhuis kunnen bepalen: zorgkundigen en verpleegkundigen, gespecialiseerde verpleegkundigen of verpleegkundigen met bijzondere opleidingen of minimumervaring om onder bepaalde omstandigheden te werken.

Het bijkomende budget van 16,3 miljoen euro dat de ziekenhuizen sinds 2008 krijgen om de informatisering van het verpleegkundig onderdeel van het patiëntendossier te bevorderen wil de verpleegkundigen van de VG-MZG-registratie ontlasten: die gegevens kunnen automatisch uit het geïnformatiseerde patiëntendossier gehaald worden, waarbij het verpleegkundig onderdeel van dat dossier onontbeerlijk is voor de kwaliteit, de continuïteit en de veiligheid van de zorg.