SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
28 décembre 2011 28 december 2011
________________
Question écrite n° 5-4439 Schriftelijke vraag nr. 5-4439

de Bart Laeremans (Vlaams Belang)

van Bart Laeremans (Vlaams Belang)

au ministre des Entreprises publiques, de la Politique scientifique et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________________
SNCB - Catastrophe ferroviaire de Buizingen - Enquête interne - Résultats NMBS - Treinramp Buizingen - Intern onderzoek - Resultaten 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
accident de transport
sécurité des transports
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
ongeval bij het vervoer
veiligheid van het vervoer
________ ________
28/12/2011Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
28/12/2011Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
________ ________
Réintroduction de : question écrite 5-119 Réintroduction de : question écrite 5-119
________ ________
Question n° 5-4439 du 28 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4439 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Six mois après la catastrophe de Buizingen, je souhaiterais savoir si l'enquête interne de la SNCB a permis d'en identifier la cause. Il est clair en tout cas qu'au moment de traverser les voies centrales, l'omnibus en direction de Hal a embouti un train express qui se dirigeait vers Bruxelles. On peut se demander pourquoi cet omnibus a emprunté la voie latérale droite. En effet, dans des circonstances normales, ce train aurait dû circuler sur la voie latérale gauche. Manifestement, ce serait toujours le cas.

Lors du doublement du nombre de voies, pourquoi la voie latérale gauche n'a-t-elle pas été immédiatement réservée aux omnibus en direction de Hal ? Maintenant, il est nécessaire de traverser les voies centrales, ce qui est très dangereux.

Quelles mesures la SNCB a-t-elle prises entre-temps afin de renforcer la sécurité ?

 

Zes maanden na de ramp van Buizingen vernam ik graag of het interne onderzoek van de NMBS heeft geleid tot het vaststellen van de oorzaak van de ramp. Het is alleszins duidelijk dat de stoptrein richting Halle bij het oversteken van de middensporen een sneltrein richting Brussel heeft geramd. De vraag kan worden gesteld waarom die stoptrein op het rechterbuitenspoor reed. In normale omstandigheden zou die trein immers op het linkerbuitenspoor moeten hebben gereden. Klaarblijkelijk zou dat altijd het geval zijn.

Waarom werd bij de verdubbeling van het aantal sporen het linkerbuitenspoor niet meteen voorbehouden voor de stoptreinen richting Halle? Nu is daar altijd een zeer gevaarlijk "dwarsen" van de middensporen nodig.

Welke maatregelen heeft de NMBS ondertussen getroffen om de veiligheid te verhogen?