SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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28 décembre 2011 28 december 2011
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Question écrite n° 5-3966 Schriftelijke vraag nr. 5-3966

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au ministre des Entreprises publiques, de la Politique scientifique et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
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Transport ferroviaire - Vols à la tire - Statistiques - Mode opératoire - Arrestations - Mesures Treinvervoer - Gauwdiefstallen - Cijfers - Modus operandi - Aanhoudingen - Maatregelen 
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transport de voyageurs
vol
statistique officielle
Société nationale des chemins de fer belges
reizigersvervoer
diefstal
officiële statistiek
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
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28/12/2011Verzending vraag
19/9/2012Antwoord
28/12/2011Verzending vraag
19/9/2012Antwoord
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Réintroduction de : question écrite 5-3521 Réintroduction de : question écrite 5-3521
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Question n° 5-3966 du 28 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-3966 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les trains sont le domaine de prédilection des voleurs à la tire. Les bousculades et ralentissements qui se produisent à l'embarquement ou au débarquement sont des circonstances idéales pour dérober un portefeuille dans une poche de pantalon, un sac à main ou la poche d'une veste. Mais la prudence s'impose également à bord des trains : mieux vaut ne pas accrocher sa veste au porte-manteaux si elle contient des objets de valeur et surveiller ses bagages. Cela n'est pas toujours évident dans les trains qui transportent des passagers ayant de nombreux bagages, comme le train qui relie l'aéroport de Zaventem à Bruxelles.

Je souhaiterais donc poser les questions suivantes à la ministre.

1) La ministre dispose-t-elle de statistiques sur le nombre de vols commis dans les trains en 2009, 2010 et au premier semestre de 2011 ? Quels sont les biens qui sont particulièrement dans le collimateur des voleurs à la tire ?

2) Quels sont les principaux modes opératoires observés lors des vols commis dans les trains ? Combien de voleurs à la tire a-t-on pris en flagrant délit au cours de la période susmentionnée ?

3) Sur quelles lignes a-t-on enregistré le plus grand nombre de vols durant la période précitée ? La ministre peut-elle de fournir une ventilation en fonction de la nature du bien dérobé ? Des mesures spécifiques tenant compte du type de vol le plus fréquent sont-elles prises pour ces liaisons ferroviaires ?

 

Het treinvervoer is een geliefd werkterrein voor gauwdieven. Vooral het geduw en het getreuzel bij het op- en afstappen zijn het ideale moment om een portefeuille te stelen uit een broekzak, handtas of jaszak. Maar ook op de trein is voorzichtigheid geboden: een jas hang je beter niet aan de kapstok als er kostbare voorwerpen inzitten en je bagage houd je best goed in het oog. Voor treinen waar passagiers veel bagage met zich meedragen, zoals de verbinding tussen Zaventem en Brussel, is dit niet altijd vanzelfsprekend.

Ik heb dan ook volgende vragen voor de bevoegde minister:

1) Heeft de geachte minister cijfers over het aantal diefstallen op de trein in 2009, 2010 en de eerste helft van 2011? Op welke goederen hebben gauwdieven het vooral gemunt?

2) Welke modi operandi worden voornamelijk gehanteerd bij diefstallen op de trein? Hoeveel gauwdieven werden in de voorgenoemde periode bij hun illegale daad betrapt?

3) Op welke spoorlijnen vonden er in de voorgenoemde periode de meeste diefstallen plaats? Kan zij hierbij een opdeling maken naar de aard van het gestolen goed? Worden voor deze treinverbindingen specifieke maatregelen genomen, rekening houdende met de aard van het diefstal die het meest voorkomt?

 
Réponse reçue le 19 septembre 2012 : Antwoord ontvangen op 19 september 2012 :

1.   Le tableau suivant donne un aperçu des appels qui sont arrivés au Security Operations Center concernant des vols commis à bord des trains par des pickpockets : 

 

1

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3

4

5

6

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8

9

10

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Total

2009

136

120

128

121

173

115

117

131

169

148

128

120

1 606

2010

127

117

152

112

145

110

131

131

135

166

131

156

1 613

2011

165

159

179

142

157

170

183

180

150

152

166

158

1 961

Les éléments de réponse en ce qui concerne les biens les plus recherchés sont à fournir par le Service public fédéral (SPF) Intérieur qui a les services de police dans ses attributions. 

2.   Les techniques souvent appliquées par les pickpockets à bord des trains sont les suivantes :  

Laisser tomber des objets par terre

Les malfaiteurs sont assis en face ou à côté de la victime dans la voiture. À l’arrêt du train, le malfaiteur et son complice font mine de descendre, mais l’un d’eux laisse tomber son portefeuille juste aux pieds de la victime. La plupart du temps, la réaction de la victime est d’aider le complice, ce qui permet au malfaiteur de voler la mallette ou le sac avec un laptop en toute facilité.  

Frapper à la fenêtre

Au cours de l’arrêt en gare, le complice frappe à la vitre, du côté extérieur. Le malfaiteur, qui se trouve à bord du train, peut profiter de cette diversion pour agir en toute impunité, et quitter le train avant la fermeture des portes.  

Dos à dos

Le malfaiteur prend place sur le siège juste derrière la victime. Lorsque le veston ou la mallette de celui-ci est accroché au dossier, le malfaiteur peut les voler sans se faire remarquer, en donnant l’impression qu’il cherche quelque chose dans sa propre poche.  

Il n’est pas rare non plus qu’un bagage soit retiré du porte-bagages alors que la victime est assoupie ou il est possible de parcourir le train lorsque celui-ci est à l’arrêt en gare, et commettre le vol juste avant la fermeture des portes et quitter le train ensuite.

Les éléments de réponse relatifs au nombre de pickpockets qui ont été attrapés doivent être fournis par le SPF Intérieur, qui a les services de police dans ses attributions.  

3.   Sur la base des appels reçus au Security Operations Center en rapport avec des pickpockets durant la période mentionnée ci-avant, on peut affirmer que les lignes les plus sensibles sont les suivantes : 

  • ligne 0 (Bruxelles-Midi – Bruxelles-Nord) ;

  • ligne 50A (Bruxelles-Midi – Oostende) ;

  • ligne 25 (Bruxelles-Nord – Antwerpen-Centraal). 

Via le numéro d'urgence gratuit 0800 30 230, les voyageurs peuvent faire appel au Security Operations Center s'ils repèrent un pickpocket. Si celui-ci opère à bord du train, une annonce est diffusée par l'accompagnateur de train.  

Dans les trains à risque, les voyageurs sont avertis de la présence de pickpockets soit par la diffusion d'une annonce soit via le panneau lumineux d'affichage. 

Grâce à des patrouilles régulières (virtuelles ou non), les agents de sécurité de Securail assurent la vigilance dans les gares. Dans les trains, ce contrôle est effectué par la brigade train de Securail. 

De plus, la campagne d'affichage "pick et pock" a été organisée à plusieurs reprises dans les gares. Depuis peu, les panneaux d'information digitaux diffusent également un spot mettant les voyageurs en garde contre les pickpockets. 

Dans le cadre de la sensibilisation des voyageurs, une "semaine anti-pickpockets" a été organisée à la mi-décembre 2011 avec différentes initiatives (gadgets, stands de prévention dans plusieurs gares, etc.). 

En 2012, Corporate Security Service se penchera, en collaboration avec les Affaires intérieures, sur l'élaboration d'une nouvelle campagne nationale.

1.    De volgende tabel geeft een overzicht van de oproepen die bij het Security Operations Center zijn binnnengekomen in verband met gauwdiefstallen aan boord van de treinen :

 

1

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5

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7

8

9

10

11

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Total

2009

136

120

128

121

173

115

117

131

169

148

128

120

1 606

2010

127

117

152

112

145

110

131

131

135

166

131

156

1 613

2011

165

159

179

142

157

170

183

180

150

152

166

158

1 961

De antwoordelementen met betrekking tot de meest gegeerde goederen moeten geleverd worden door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse zaken die de politiediensten tot haar bevoegdheden heeft. 

2.   Technieken die vaak worden toegepast door gauwdieven aan boord van de treinen zijn de volgende : 

Voorwerpen op de grond laten vallen

De daders zitten voor of naast het slachtoffer in de wagon. Wanneer de trein stopt, maken de dader en zijn handlanger aanstalten om af te stappen, maar laat één van hen zijn portefeuille recht voor de voeten van het slachtoffer vallen. Het slachtoffer heeft meestal de reactie om de handlanger te helpen, waardoor de dader eenvoudig de handtas of laptoptas van het slachtoffer kan stelen. 

Ruitje tik

Tijdens stilstand in het station tikt de mededader op het raam aan de buitenkant. De dader die zich in de trein bevindt, kan door deze afleiding ongemerkt zijn slag slaan en vóór sluiting van de deuren de trein terug verlaten. 

Rug aan rug

De dader neemt plaats op de stoel net achter het slachtoffer. Wanneer diens jas of tas zich aan de rugleuning bevindt, kan de dader deze ongemerkt stelen door de indruk te geven dat hij iets in eigen zak zoekt. 

Ook wordt er nogal eens bagage uit het bagagerek gehaald wanneer het slachtoffer slaapt of wandelt men door de trein terwijl deze stil staat in het station en steelt men net voor de deuren sluiten en men de trein verlaat. 

De antwoordelementen met betrekking tot het aantal betrapte gauwdieven moeten geleverd worden door de FOD Binnenlandse zaken die de politiediensten tot haar bevoegdheden heeft.

3.   Zich baserend op het aantal meldingen bij het SOC in verband met gauwdiefstal tijdens de voorgenoemde periode, kan men stellen dat de meest gevoelige lijnen de volgende zijn : 

  • lijn 0 (Brussel-Zuid – Brussel-Noord) ;

  • lijn 50A (Brussel-Zuid – Oostende)

  • lijn 25 (Brussel-Noord – Antwerpen-Centraal). 

Via het gratis noodnummer 0800 30 230 kunnen de reizigers een oproep doen bij het SOC wanneer zij een gauwdief spotten. Wanneer dit gebeurt in de trein wordt dit omgeroepen door de treinbegeleider.  

Op de risicotreinen worden de reizigers zowel door het omroepen van een boodschap als via de lichtkrant gewaarschuwd voor pickpockets. 

In de stations worden de reizigers sinds kort gewaarschuwd voor gauwdieven door middel van een filmpje op de digitale infopanelen. 

Verder letten de veiligheidsagenten van Securail, door middel van regelmatige (al dan niet virtuele) patrouilles, op de waakzaamheid in de stations. In de treinen gebeurt dit door de treinbrigade van Securail. 

Bovendien werden door Corporate Security Service, in samenwerking met de FOD Binnenlandse Zaken, de affichecampagne “pick en pock” in de stations reeds meermaals herhaald.  

In het kader van de sensibilisatie van de reizigers werd midden december 2011 bovendien een ‘anti-gauwdiefstalweek’ georganiseerd met verscheidene initiatieven (gadgets, preventiestanden in enkele stations, enz.). 

Dit jaar zal Corporate Security Service zich, in samenwerking met Binnenlandse Zaken, buigen over de ontwikkeling van een nieuwe nationale campagne.