SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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28 décembre 2011 28 december 2011
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Question écrite n° 5-3907 Schriftelijke vraag nr. 5-3907

de Filip Dewinter (Vlaams Belang)

van Filip Dewinter (Vlaams Belang)

au secrétaire d'État à l'Environnement, à l'Énergie et à la Mobilité, adjoint à la ministre de l'Intérieur, et secrétaire d'État aux Réformes institutionnelles, adjoint au premier ministre

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister
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Système flamand de surveillance routière - Résultats - Infractions - Amendes - Véhicules étrangers Vlaams Verkeershandhavingssysteem - Resultaten - Overtredingen - Beboeting - Buitenlandse voertuigen 
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sécurité routière
infraction au code de la route
vidéosurveillance
statistique officielle
amende
ressortissant étranger
ressortissant de l'UE
transport routier
verkeersveiligheid
overtreding van het verkeersreglement
videobewaking
officiële statistiek
geldboete
buitenlandse staatsburger
EU-onderdaan
wegvervoer
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28/12/2011Verzending vraag
30/1/2012Antwoord
28/12/2011Verzending vraag
30/1/2012Antwoord
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Question n° 5-3907 du 28 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-3907 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dans le cadre du projet de mise en place de systèmes de surveillance routière en Flandre en vue de contrôler les distances entre véhicules, l'interdiction de dépasser et l'utilisation des bandes d'arrêt d'urgence, divers emplacements le long des autoroutes sont équipés, depuis 2009, de l'infrastructure nécessaire permettant de contrôler à distance le non-respect des distances légales entre les véhicules (50m) et de l'interdiction pour les camions de dépasser en cas de pluie. Le système peut aussi enregistrer les voitures et les camions qui utilisent indûment la bande d'arrêt d'urgence et leur infliger une contravention.

Un site destiné à une telle application est équipé de boucles de détection dans le revêtement de la chaussée, de caméras vidéo et de caméras de reconnaissance de plaques d'immatriculation. Les boucles de détection détectent les véhicules qui passent et génèrent des données comme le moment précis, la vitesse, la longueur du véhicule et la distance avec le véhicule qui précède. Les caméras vidéo produisent des images de la situation routière en vue d'évaluer le contexte d'une éventuelle infraction. Les caméras de reconnaissance de plaques d'immatriculation photographient les plaques d'immatriculation et peuvent les identifier à l'aide des logiciels d'identification intégrés. En cas d'infraction éventuelle, l'ensemble des données générées par ces trois applications est compilé et communiqué à la police fédérale. Celle-ci dispose du logiciel nécessaire à un traitement convivial des informations transmises. C'est elle qui en fin de compte juge s'il s'agit effectivement d'une infraction et s'il y a lieu ou non d'infliger une amende.

1) Combien d'infractions ont-elles été constatées par la police fédérale sur la base de données obtenues par les systèmes flamands de surveillance routière en 2009 et 2010 ?

2) Parmi ces infractions constatées de cette manière en 2009 et 2010, combien ont-elles été commises par des camions, et combien ont-elles commises par des voitures particulières ?

3) Parmi ces infractions constatées de cette manière en 2009 et 2010, combien ont-elles été commises par des voitures particulières immatriculées à l'étranger, et combien ont-elles été commises par des camions immatriculés à l'étranger ?

4) Parmi les voitures particulières immatriculées à l'étranger pour lesquelles une infraction a été constatée à l'aide du système flamand de surveillance routière en 2009 et 2010, combien ont-elles effectivement fait l'objet d'une amende ? Combien de ces amendes ont-elles effectivement été payées par les contrevenants ?

5) Parmi les camions immatriculés à l'étranger pour lesquels une infraction a été constatée à l'aide du système flamand de surveillance routière en 2009 et 2010, combien ont-ils effectivement fait l'objet d'une amende ? Combien de ces amendes ont-elles effectivement été payées par les contrevenants ?

6) J'aimerais aussi obtenir un aperçu par nationalité des voitures particulières immatriculées à l'étranger pour lesquelles l'infraction a été constatée grâce au système flamand de surveillance routière en 2009 et 2010.

7) Enfin, j'aimerais aussi obtenir un aperçu par nationalité des camions immatriculés à l'étranger pour lesquels une infraction a été constatée grâce au système flamand de surveillance routière flamand en 2009 et 2010.

 

In het kader van het project "Leveren en opstellen van verkeershandhavingssystemen voor controle op tussenafstanden, inhaalverbod en pechstrookrijden in Vlaanderen" worden sinds 2009 verschillende locaties langs autosnelwegen in Vlaanderen uitgerust met de nodige infrastructuur om de negatie van de wettelijke vereiste tussenafstanden (50m) en het inhaalverbod bij regenweer voor vrachtwagens van op afstand te kunnen controleren. Het systeem kan ook wagens en vrachtwagens registreren en beboeten die onrechtmatig gebruik maken van de pechstrook.

Een site met dergelijke toepassing wordt uitgerust met meetlussen in het wegdek, videocamera's en nummerplaatherkenningscamera's. De meetlussen detecteren de voorbijkomende voertuigen en genereren gegevens zoals het tijdstip, de snelheid, de lengte van het voertuig en de tussenafstand met de voorligger. De videocamera's maken beelden van de verkeerssituatie om de context van de eventuele overtreding te kunnen beoordelen. De nummerplaatherkenningscamera's maken beelden van de nummerplaten en kunnen ze met behulp van de ingebouwde beeldherkenningssoftware identificeren. Het pakket van gegevens dat deze drie toepassingen genereert, wordt bij een mogelijke overtreding gebundeld en doorgestuurd naar de Federale Politie. Zij beschikt over de nodige software om de aangeboden informatie gebruiksvriendelijk te verwerken. Zij beoordeelt tot slot of het effectief om een overtreding gaat en of er al dan niet beboet wordt.

1) Hoeveel overtredingen werden er door de Federale Politie vastgesteld op basis van gegevens verkregen uit de Vlaamse verkeershandhavingssystemen in 2009 en 2010?

2) Hoeveel van de op deze wijze vastgestelde overtredingen in 2009 en 2010 werden gepleegd door vrachtwagens, hoeveel door personenwagens?

3) Hoeveel van de op deze wijze vastgestelde overtredingen in 2009 en 2010 werden gepleegd door personenwagens met een buitenlandse nummerplaat, hoeveel door een vrachtwagen met buitenlandse nummerplaat?

4) Hoeveel van de personenwagens met buitenlandse nummerplaat waarbij een overtreding werd vastgesteld met het Vlaamse verkeershandhavingssysteem in 2009 en 2010 werd daadwerkelijk beboet? Hoeveel van deze boetes werden daadwerkelijk betaald door de overtreders?

5) Hoeveel van de vrachtwagens met buitenlandse nummerplaat waarbij een overtreding werd vastgesteld met het Vlaamse verkeershandhavingssysteem in 2009 en 2010 werd daadwerkelijk beboet? Hoeveel van deze boetes werden daadwerkelijk betaald door de overtreders?

6) Graag ook een overzicht per nationaliteit van de personenwagens met een buitenlandse nummerplaat waarvan de overtreding werd vastgesteld via het Vlaams verkeershandhavingssysteem in 2009 en 2010?

7) Tot slot graag ook een overzicht per nationaliteit van de vrachtwagens met een buitenlandse nummerplaat waarvan de overtreding werd vastgesteld via het Vlaams verkeershandhavingssysteem in 2009 en 2010?

 
Réponse reçue le 30 janvier 2012 : Antwoord ontvangen op 30 januari 2012 :

J’ai l’honneur de répondre à l’honorable membre ce qui suit :

1) En 2009 et 2010, 699 infractions ont été constatées par la Police fédérale de la route de la province de Flandre orientale à l'aide du système flamand de surveillance routière. La Police fédérale de la route des autres provinces ne constate aucune infraction via les systèmes flamands de surveillance routière mentionnés dans la question.

2) Sur ces 699 infractions, 696 ont été commises par des conducteurs de camions et trois par des conducteurs de voitures particulières (avec caravane).

3) 387 infractions ont été commises par des conducteurs de véhicules immatriculés à l'étranger : 384 d'entre eux conduisaient un camion et trois d'entre eux une voiture particulière (avec caravane).

Il peut être déduit du rapport de mon administration sur le nombre de kilomètres parcourus annuellement sur l'ensemble du réseau routier belge en 2009, qu'environ 44 % du nombre total de kilomètres parcourus par les camions est à mettre à l'actif de conducteurs de poids lourds immatriculés à l'étranger. Pour ce qui est des autoroutes, on peut supposer que ce pourcentage sera encore plus élevé. Il n'est dès lors guère étonnant que 387 des 699 infractions ont été commises avec un véhicule immatriculé à l'étranger.

4) à 7) Le nombre d'amendes effectivement payées par les contrevenants ne peut pas être communiqué.

Les trois voitures (avec caravane) étaient immatriculées aux Pays-Bas.

Le tableau ci-après indique le pays d'immatriculation des camions pour lesquels des infractions ont été constatées via le système flamand de surveillance routière.

Autriche

Bulgarie

République Tchèque

Allemagne

Danemark

Espagne

Estonie

France

Grande-Bretagne

Grèce

Hongrie

Croatie

2

1

17

34

5

14

3

39

14

3

2

8

 

Italie

Irlande

Luxembourg

Lituanie

Pays-Bas

Portugal

Pologne

Slovaquie

Slovénie

Turquie

Ukraine

14

2

9

20

115

12

51

10

5

3

1

Source : Centrex Circulation routière

Ik heb de eer het geachte Lid het volgende te antwoorden :

1) In 2009 en 2010 samen werden er door de Federale Wegpolitie van de provincie Oost-Vlaanderen met behulp van het Vlaamse verkeershandhavingssysteem 699 overtredingen vastgesteld. De Federale Wegpolitie van de andere provincies stelt geen overtredingen vast met behulp van de in de vraag vermelde Vlaamse verkeershandhavingssystemen.

2) Van die 699 overtredingen werden er 696 gepleegd door bestuurders van vrachtwagens en drie door bestuurders van personenauto’s ( met caravan).

3) 387 overtredingen werden begaan door bestuurders van voertuigen met een buitenlandse nummerplaat; het betrof 384 bestuurders van een vrachtwagen en drie bestuurders van een personenauto (met caravan).

Uit het rapport van mijn administratie met betrekking tot de jaarlijks afgelegde kilometers op het volledige Belgische wegennet in 2009 kan worden afgeleid dat ongeveer 44 % van het aantal gereden vrachtwagenkilometers werd afgelegd door bestuurders van vrachtwagens met een buitenlandse nummerplaat. Voor wat de autosnelwegen betreft, mag worden aangenomen dat dit percentage nog hoger zal zijn. Het is bijgevolg geen verrassing dat 387 van de 699 overtredingen werden begaan met een voertuig met buitenlandse nummerplaat.

4) tot 7) Hoeveel van de boetes daadwerkelijk werden betaald door de overtreders kan niet worden meegedeeld.

De 3 personenwagens (met caravan) waren ingeschreven in Nederland.

In de tabel hierna wordt het land van inschrijving van de vrachtwagens vermeld waarvoor via het Vlaamse verkeershandhavingssysteem overtredingen werden vastgesteld.

Oostenrijk

Bulgarije

Tsjechische Republiek

Duitsland

Denemarken

Spanje

Estland

Frankrijk

Groot-Brittannië

Griekenland

Hongarije

Kroatië

2

1

17

34

5

14

3

39

14

3

2




Italië

Ierland

Luxemburg

Litouwen

Nederland

Portugal

Polen

Slovakije

Slovenië

Turkije

Oekraïne

14

2

9

20

115

12

51

10

5

3

1

Bron : Centrex Wegverkeer