SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
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18 mai 2011 18 mei 2011
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Question écrite n° 5-2336 Schriftelijke vraag nr. 5-2336

de Liesbeth Homans (N-VA)

van Liesbeth Homans (N-VA)

au ministre du Climat et de l'Énergie

aan de minister van Klimaat en Energie
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Le prix social maximum pour l'électricité et le gaz naturel De sociale maximumprijs voor aardgas en elektriciteit 
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prix maximal
CREG
chauffage
prix de l'énergie
gaz naturel
énergie électrique
maximumprijs
CREG
verwarming
energieprijs
aardgas
elektrische energie
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18/5/2011Verzending vraag
26/9/2011Antwoord
18/5/2011Verzending vraag
26/9/2011Antwoord
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Requalification de : demande d'explications 5-620 Requalification de : demande d'explications 5-620
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Question n° 5-2336 du 18 mai 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-2336 d.d. 18 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Comme vous le savez, le législateur prévoit des tarifs sociaux maximums pour le gaz naturel et l'électricité pour les clients protégés résidentiels à revenus modestes ou à situation précaire, tel qu’indiqué dans la loi-programme du 27 avril 2007. Cela concerne les consommateurs qui reçoivent des allocations du CPAS, du SPF Affaires sociales ou de l'Office national des pensions, ainsi que les locataires sociaux d'appartements situés dans des immeubles chauffés au gaz naturel.

Ce tarif est calculé deux fois par an par la CREG et est censé être le tarif le moins élevé sur le marché de l'électricité ou du gaz naturel. Du fait des périodes relativement longues entre les calculs, il n'est pas certain que les consommateurs protégés bénéficient effectivement du tarif le moins élevé possible. Il n'est pas inconcevable que lors d'actions ponctuelles, les fournisseurs d'énergie puissent proposer des prix inférieurs.

Je souhaiterais vous poser les questions suivantes :

1. Le site web de la CREG fait référence à la notion de « tarif commercial le plus bas ». Quels sont les paramètres utilisés pour déterminer ce tarif ?

2. En 2010, combien de fois le tarif du marché le moins élevé a-t-il été inférieur au prix social maximum ?

3. Estimez-vous qu'il soit souhaitable d'augmenter périodicité des calculs ? Selon vous, cela ne conduirait-il pas à un tarif plus juste pour les consommateurs protégés ?

4. Combien de consommateurs protégés ont-ils bénéficié du tarif social en 2008, 2009 et 2010 ? Pouvez-vous ventiler ces chiffres par région, par province et par commune ?

 

De wetgever voorziet zoals u weet sociale maximumtarieven voor aardgas en elektriciteit voor residentiële beschermde afnemers met een laag inkomen of in een kwetsbare situatie, zoals bepaald door de programmawet van 27 april 2007. Het betreft afnemers die van het OCMW, de FOD Sociale Zaken of de Rijksdienst voor Pensioenen welbepaalde uitkeringen ontvangen en sociale huurders in appartementsgebouwen die op aardgas verwarmd worden.

Dit tarief wordt tweemaal per jaar berekend door de CREG en wordt verondersteld het laagste tarief op respectievelijk de elektriciteits- of aardgasmarkt te zijn. Door de relatief lange tussenpauzes tussen de berekeningen wordt het echter twijfelachtig of de beschermde afnemers daadwerkelijk van het laagst mogelijke tarief kunnen genieten. Het is immers niet ondenkbaar dat tijdelijke acties van energieleveranciers kunnen leiden tot lagere prijzen.

Graag stelde ik u hierover de volgende vragen:

1. De website van de CREG maakt gewag van het begrip 'laagste commerciële tarief'. Wat zijn daar de concrete parameters voor?

2. Hoe vaak bevond het reële laagste markttarief zich in 2010 onder de sociale maximumprijs?

3. Acht u een verhoging van het aantal berekeningsmomenten wenselijk? Zal dit volgens u niet leiden tot een eerlijker tarief voor de beschermde afnemers?

4. Hoeveel beschermde afnemers verkregen het sociaal tarief in 2008, 2009 en 2010? Kan u deze cijfers opdelen per gewest, per provincie en per gemeente?

 
Réponse reçue le 26 septembre 2011 : Antwoord ontvangen op 26 september 2011 :

J’ai l’honneur de porter les éléments suivants à la connaissance de l’honorable membre :

  1. Le tarif social est fixé par la Commission de Régulation de l'Électricité et du Gaz (CREG) en croisant les tarifs commerciaux les plus bas aux prix de distribution les moins élevés.

    Très concrètement :

    a)Pour les mois de février à juillet de l’année N+1, c’est la moyenne des prix les plus bas des mois de septembre, octobre, novembre de l’année N qui sont pris en considération.

    b) pour les mois d’août à janvier de l’année N+1, c’est la moyenne des tarifs les plus bas des mois de mars, avril et mai de l’année N

    Les tarifs qui servent de base à la fixation des tarifs sociaux sont les suivants :

  • les tarifs commerciaux les plus bas (composante énergie et transport du gaz, énergie électricité) en c€/kWh, dont on a soustrait le droit fixe. Pour l'électricité, il existe trois tarifs (simple, double et exclusif nuit).

  • les tarifs GRD les plus bas (composante de distribution gaz, composante de distribution et transport électricité) en c€/kWh, dont on a soustrait le droit fixe.

    La somme de ces deux prix (énergie et tarifs de réseau) donne le tarif social électricité et gaz en c€/kWh.

  1. Ce cas de figure exceptionnel, ne s’est pas présenté en 2010. Le système actuel fait qu'il est exceptionnel d'avoir un maximum social qui reviendrait plus cher que le prix du marché.

  2. Augmenter le nombre d’échéance pour fixer le tarif social conduirait à plus de complexité dans le calcul des créances des clients protégés, sans apporter d’amélioration pour les clients protégés. Il serait souhaitable d’avoir pour le début du tarif social le 1er janvier (au lieu du 1er février) et le 1er juillet (au lieu du 1er août) de sorte qu’il n’y ait que deux tarifs par année calendrier (au lieu de trois maintenant).

  3. Répartition pour la Belgique :

    Électricité :

    2008 : 239 000

    2009 : 256 000

    2010 : 401 000

    Gaz :

    2008 : 130 000

    2009 : 158 000

    2010 : 235 000

    Nous ne disposons pas de répartition par région, province et, a fortiori, par ville.

Ik heb de eer het geachte lid te antwoorden:

  1. Het sociaal tarief wordt door de Commissie voor de Regulering van de Elkctriciteit en het Gas (CREG) bepaald door een kruisgewijze vergelijking van de laagste commerciële tarieven met de minst hoge distributietarieven.

    Heel concreet betekent dit:

    a)Voor de maanden van februari tot juli van het jaar N+1, geldt het gemiddelde van de laagste prijzen van de maanden september, oktober en november van het jaar N dat als basis in rekenschap wordt genomen.

    b)voor de maanden van augustus tot januari van het jaar N+1, is dit het gemiddelde van de laagste tarieven van de maanden maart, april en mei van het jaar N

    De tarieven die als basis dienen voor de bepaling van de sociale tarieven zijn de volgende:

  • de laagste commerciële tarieven (energie- en transportcomponent gas, energie elektriciteit) in c€/kWh, waarvan men het vastrecht afgetrokken heeft. Voor elektriciteit zijn er drie tarieven (enkelvoudig, tweevoudig en exclusief nacht).

  • de laagste DNB tarieven (distributiecomponent gas, distributie en transportcomponent elektriciteit) in c€/kWh, waarvan men het vastrecht afgetrokken heeft.

    De som van die twee prijzen (energie en nettarieven) geeft het sociaal tarief gas en elektriciteit in c€/kWh.

  1. Dit uitzonderlijk geval heeft zich in 2010 niet voorgedaan. Het huidige systeem maakt het uitzonderlijk om een sociaal maximum te hebben dat duurder dan de marktprijs zou uitkomen.

  2. Het verhogen van het aantal termijnen om het sociaal tarief te bepalen zou leiden tot een grotere complexiteit bij de berekening van de vorderingen van de beschermde klanten, zonder voor deze enige verbetering met zich mee te brengen. Het zou wel wenselijk zijn om de aanvang van het sociaal tarief op 1 januari (in plaats van 1 februari) en op 1 juli (in plaats van1 augustus) te hebben, zodat er maar twee tarieven per civiel jaar zouden bestaan (in plaats van 3 tegenwoordig).

  3. Opdeling voor België:

    Elektriciteit:

    2008: 239 000

    2009: 256 000

    2010: 401 000

    Gas:

    2008: 130 000

    2009: 158 000

    2010: 235 000

    Opdeling per gewest, provincie en a fortiori per gemeente hebben wij niet.