SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2013-2014 Zitting 2013-2014
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10 janvier 2014 10 januari 2014
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Question écrite n° 5-10812 Schriftelijke vraag nr. 5-10812

de Nele Lijnen (Open Vld)

van Nele Lijnen (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre des Affaires étrangères, du Commerce extérieur et des Affaires européennes

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken
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Services publics fédéraux - Travail à domicile - Télétravail - Évolution - Facilités - Sécurisation Federale Overheidsdiensten - Thuiswerk - Telewerk - Evolutie - Faciliteiten - Beveiliging 
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ministère
travail à domicile
travail à distance
téléphone mobile
protection des données
espionnage
criminalité informatique
vidéocommunication
statistique officielle
ministerie
thuiswerk
werk op afstand
mobiele telefoon
gegevensbescherming
spionage
computercriminaliteit
videocommunicatie
officiële statistiek
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10/1/2014 Verzending vraag
18/2/2014 Antwoord
10/1/2014 Verzending vraag
18/2/2014 Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10810
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10811
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10813
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10814
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10815
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10816
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10817
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10818
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10819
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10820
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10821
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10822
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10823
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10824
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10825
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10826
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10827
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10828
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10810
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10811
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10813
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10814
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10815
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10816
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10817
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10818
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10819
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10820
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10821
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10822
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10823
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10824
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10825
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10826
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10827
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10828
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Question n° 5-10812 du 10 janvier 2014 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-10812 d.d. 10 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Par le passé, j'ai déjà posé une série de questions sur le travail à domicile au sein des services publics fédéraux (SPF). Je répète la plupart des questions afin de pouvoir suivre l'évolution. Je souhaiterais en outre attirer l'attention sur un certain nombre d'éléments. Le secrétaire d'État à l'Environnement, à l'Énergie et à la Mobilité a indiqué (question écrite 5-8153) que : « Les employés des « shared services » en général et mes services à la Chancellerie en particulier disposent d’une connexion Virtual Private Network (VPN) pour travailler à domicile. Cela signifie qu’ils ont accès à leurs données électroniques de manière sécurisée, comme s’ils se trouvaient sur leur lieu de travail. VPN est un outil d’échanges de données plus sécurisé que Cloud Computing, car avec ce dernier l’administration n’a aucune idée de l’endroit où les données sont réellement conservées. De plus, le Patriot Act qui a été adopté récemment par les États-Unis d’Amérique, n’est pas de nature à atténuer les inquiétudes des États belge et européens en matière de sécurité des données électroniques. ». Je précise que je fais une distinction entre le travail à domicile et le télétravail occasionnel et structurel (par exemple, un jour par semaine).

Je souhaiterais poser les questions suivantes :

1) Pour les cinq dernières années, combien de travailleurs de tous les services et organisations relevant de votre compétence :

a) travaillent à domicile de façon occasionnelle ?

b) travaillent à domicile de façon structurelle ?

Pouvez-vous me communiquer ces données en chiffres absolus et en pourcentages, avec une ventilation annuelle, et m'indiquer également le nombre total de personnes travaillant dans vos SPF/SPP/... ?

2) Le travail à domicile est-il encouragé auprès de vos collaborateurs ? Pourquoi/pourquoi pas ?

3) Le travail à domicile représente-t-il une économie pour vos services ? Disposez-vous de chiffres à ce sujet ? Avez-vous fait réaliser des études en la matière ? Dans l'affirmative, quel en était le résultat ? Dans la négative, jugez-vous utile une telle étude et la ferez-vous réaliser ? Pouvez-vous expliquer votre réponse ?

4) Des initiatives ont-elles déjà été prises dans vos services pour promouvoir le travail à domicile ? Dans l'affirmative, pouvez-vous expliquer votre réponse ? Dans la négative, pourquoi ?

5) Comptez-vous prendre à l'avenir des initiatives à ce sujet ? Pourquoi/pourquoi pas ?

6) Quels services facilitant la communication sont-ils présents ? Peut-on tenir des vidéoconférences ? Le cloud sharing est-il possible et de quelle manière ?

7) Partagez-vous l'inquiétude du secrétaire d'État à l'Environnement, à l'Énergie et à la Mobilité, eu égard aux nombreuses nouvelles communiquées en matière de cybercrime et d'espionnage ? Considérez-vous vos services comme une cible potentielle pour de telles actions ?

8) À la suite des nombreuses nouvelles communiquées en matière de cybercrime et d'espionnage, avez-vous amélioré la sécurisation des données de vos SPF (par exemple, par rapport au cloud sharing) ? De quelle manière ?

9) Avez-vous également pris des mesures supplémentaires en ce qui concerne la sécurisation des télétravailleurs ? Dans l'affirmative, comment ? Dans la négative, cela ne vous paraît-il pas nécessaire ? Pouvez-vous expliquer votre réponse ?

10) Les GSM ou d'autres appareils mobiles sont pratiques en cas de télétravail. Pouvez-vous indiquer, pour 2013, en chiffres absolus :

a) combien de travailleurs ont reçu un GSM/smartphone ;

b) combien ont reçu un ordinateur portable ;

c) combien ont reçu un autre appareil mobile.

11) Lorsque le télétravail a été proposé et développé, vos services ont-ils obtenu des avantages en comparaison avec d'autres SPF  ? Dans l'affirmative, quels sont selon vous les points forts de vos services à cet égard ?

12) Quelles possibilités d'amélioration du télétravail entrevoyez-vous encore ?

13) Pour le reste, remarquez-vous encore des tendances ou des évolutions en cette matière dans vos services, y compris par rapport à d'autres services publics ?

 

In het verleden stelde ik reeds een aantal vragen over thuiswerk bij de Federale Overheidsdiensten (FOD). Om de evolutie hiervan op te volgen, herhaal ik de meeste vragen. Graag zou ik verder de aandacht willen vestigen op een aantal andere elementen. De staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit schreef (schriftelijke vraag 5-8153): "De werknemers van Shared Services in het algemeen, en van mijn Diensten op de Kanselarij in het bijzonder, beschikken voor hun thuiswerk over een Virtual Private Network (VPN)-verbinding. Dit betekent dat zij op een professioneel beveiligde manier toegang hebben tot hun elektronische gegevens net alsof ze op kantoor werken. VPN is een meer beveiligde manier van gegevensuitwisseling dan cloud computing, waarbij de overheid geen enkel idee heeft waar de gegevens in realiteit bewaard worden. Bovendien is de Patriot Act die onlangs in de Verenigde Staten van Amerika van kracht is geworden niet van aard om de bezorgdheid van de Belgische en Europese Overheden inzake beveiliging van elektronische gegevens te milderen." Voor de duidelijkheid: ik maak een onderscheid tussen occasioneel en structureel (dus bijvoorbeeld een dag per week) thuiswerk of telewerk.

Graag had ik de volgende vragen gesteld:

1) Hoeveel, en dit voor de laatste vijf jaar, werknemers van alle diensten en organisaties die onder uw beheer vallen:

a) werken occasioneel thuis;

b) werken structureel thuis?

Kan u deze cijfers, opgedeeld per jaar, in absolute en procentuele vorm meedelen, en dus ook meedelen hoeveel mensen er in totaal bij uw FOD/POD/… werken?

2) Wordt thuiswerk aangemoedigd ten aanzien van uw medewerkers? Waarom wel/niet?

3) Weet u of thuiswerken een kostenbesparing voor uw diensten betekent? Heeft u hier cijfers over? Heeft u hier al studies over laten uitvoeren? Zo ja, wat was het resultaat? Zo neen, acht u zo een studie nuttig en wilt u deze laten uitvoeren? Kan u toelichten?

4) Zijn er bij uw diensten al initiatieven genomen om thuiswerk te promoten? Zo ja, kan u dit toelichten? Zo neen, waarom niet?

5) Bent u van plan om in de toekomst hieromtrent initiatieven te nemen? Waarom wel/niet?

6) Welke diensten die de communicatie faciliteren zijn aanwezig? Kan men videoconferenties houden? Is cloud sharing mogelijk en op welke manier?

7) Deelt u de ongerustheid van de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, gelet op de vele berichten over cybercrime en spionage? Ziet u uw diensten als een mogelijk doelwit van dergelijke acties?

8) Heeft u na de vele berichten over cybercrime en spionage de beveiliging van de data van uw FOD verbeterd (bijvoorbeeld in verband met cloud sharing)? Op welke manier?

9) Heeft u ook extra maatregelen qua beveiliging genomen wat betreft telewerkers? Zo ja, hoe? Zo neen, acht u dit niet nodig? Kan u toelichten?

10) Gsm's of andere mobiele apparaten zijn handig bij telewerk. Kan u voor 2013 aanduiden in absolute cijfers:

a) hoeveel werknemers een gsm/smartphone hebben ontvangen;

b) hoeveel een laptop hebben ontvangen;

c) hoeveel een ander mobiel toestel hebben gekregen.

11) Hebben uw diensten bij het aanbieden en uitwerken van telewerken voordelen in vergelijking met andere FOD? Zo ja, wat zijn volgens u sterke punten van uw diensten hierin?

12) Waar ziet u nog mogelijkheden tot verbetering wat betreft telewerken?

13) Merkt u voor de rest nog trends of evoluties op inzake deze materie bij uw diensten, ook ten aanzien van andere overheidsdiensten?

 
Réponse reçue le 18 février 2014 : Antwoord ontvangen op 18 februari 2014 :

1 a) Il s’agit en moyenne d’une dizaine de demandes par semaine.

233 en décembre 2013 (sur 1265 travailleurs à l’administration centrale), soit 18.4%.

Les 1800 travailleurs dans nos postes à l’étranger n’ont pas encore recours au télétravail.

1b) Télétravail occasionnel : en moyenne 10 demandes par semaine

2) Le travail à domicile n’est pour l’instant pas activement encouragé dans le sens où il s’agit en principe d’une faveur, pas d’un droit. Les travailleurs sont supposés – en dialogue avec leurs managers et DGs – pouvoir eux-mêmes évaluer au mieux quel est l’équilibre idéal entre le travail et le privé.

3)Le télétravail entraîne peu de ou aucune économie : (1) jusqu’à présent, des laptops individuels et des connexions VPN sont mis à la disposition des agents ; (2) aucune réduction proportionnelle n’a été appliquée sur les espaces de bureau : à cet effet, des investissements sont nécessaires au préalable, ainsi qu’un soutien de la Régie des bâtiments.

4) Ceci est confié au niveau du service et de la direction sur base de la politique générale. Le service P&O encourage activement les DGs.

5) Pas à court terme. Le système bute en ce qui concerne l’infrastructure sur ses limites (stabilité du réseau VPN ; achat des laptops)

6) Tous les travailleurs à domicile sont équipés d’un laptop et d’un software qui rendent possible d’avoir accès via internet aux applications et à l’information non classifiée (loi 11 décembre 1998) dont ils ont besoin pour l’exercice de leur fonction. La possibilité de conférence vidéo n’est pas offerte. 

7) Via le télétravail aux Affaires étrangères, on ne peut pas avoir accès à l’information classifiée (confidentielle, secrète).

En effet, les AE sont dans ce cas-ci une cible potentielle, vu que le Service public fédéral (SPF) gère un nombre de banques de données sensibles et que sur notre réseau circule aussi de l’information UE et Organisation du traité de l’Atlantique Nord (OTAN).

Les services IT sont très vigilants pour tous les soupçons de cybercrime (effractions sur les bases de données ; e-mails suspects) et d’espionnage cybernétique (appareils infectés, malware). Il existe aussi une concertation permanente avec la Défense pour garder une sécurisation optimale de nos systèmes.

8) Les AE n’utilisent pour le moment pas d’application “cloud”, toutes les banques de données sensibles sont sur des serveurs propres qui peuvent seulement être accessibles via des systèmes propres. Il n’est pas autorisé d’enregistrer des documents AE dans le "cloud" (mais bien des documents personnels).

9) L’accès des laptops au réseau des Affaires Etrangères est sécurisé de manière supplémentaire par une solution qui répond aux normes qui sont imposées par le Conseil de l’Union européenne (UE) pour l’information de niveau "Diffusion Limitée UE". La solution de sécurisation choisie avec l’accès VPN est donc très solide, si bien qu’une autre information également, non classifiée, qui est accessible via la connexion VPN, est très bien sécurisée. Comme indiqué en 7 & 8, on ne peut pas via le télétravail avoir accès à de l’information classifiée. 

10) En ce moment, 134 collaborateurs disposent à l’Administration centrale d’un smartphone avec accès au mail professionnel et 523 laptops sont utilisés. Parmi eux, 244 appareils sont utilisés par des télétravailleurs. En 2013, 132 laptops furent mis à la disposition des collaborateurs, soit à des nouveaux télétravailleurs, soit en remplacement du matériel déjà existant des télétravailleurs.

11) Les formules des autres SPF sont trop peu connues pour pouvoir répondre correctement à ceci.

12) P&O effectue cette année une radioscopie de l’impact du télétravail sur le plan de la gestion du personnel ; des accords mutuels au sein d’un service ; résultats. Une délibération à un haut niveau est tenue avec la Régie des bâtiments au sujet d’une possible rationalisation des surfaces.

ICT va se consacrer à un upgrade du réseau VPN et à la mise à disposition de davantage de laptops.

1a) Het gaat om gemiddeld een tiental aanvragen per week

233 in december 2013 (op 1265 werknemers hoofdbestuur), zijnde 18.4%.

De 1800 werknemers in onze buitenlandse posten passen nog geen telewerk toe

1b) Occasioneel telewerk: gemiddeld 10tal aanvragen per week

2) Thuiswerk wordt momenteel niet actief aangemoedigd in de zin dat het in principe gaat om een gunst, geen recht. Werknemers worden verondersteld – in dialoog met hun managers en DGs – zelf het best te kunnen inschatten wat de ideale balans is tussen werk en privé.

3) Telewerk heeft weinig of geen kostenbesparing tot gevolg: (1) tot nog toe worden aparte laptops en VPN verbindingen ter beschikking gesteld van de agenten; (2) er werd geen proportionele vermindering doorgevoerd op de bureauruimtes : daar zijn initieel investeringen voor nodig, en ondersteuning door de Regie der gebouwen.

4) Dit wordt overgelaten aan het dienst- en directieniveau op basis van het algemeen beleid. De dienst P&O moedigt de DGs actief aan.

5) Niet op korte termijn. Systeem botst wat de infrastructuur betreft op zijn grenzen (stabiliteit VPN-netwerk; aanschaf laptops)

6) Alle thuiswerkers worden uitgerust met een laptop en software die het mogelijk maakt om via het internet toegang te krijgen de toepassingen en de niet geclassificeerde informatie (wet 11 december 1998) die ze nodig hebben voor de uitvoering van hun functie. Videoconferencing wordt niet aangeboden.

7) Via het telewerk op Buitenlandse Zaken kan men geen toegang krijgen tot geclassificeerde (vertrouwelijke, geheime) informatie.

Inderdaad is Buitenlandse Zaken hier een mogelijk doelwit, gezien het een aantal gevoelige databanken beheert en op ons netwerk ook Europese Unie (EU) en Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO)-informatie circuleert.

De IT-diensten zijn zeer alert voor alle vermoedens van cybercrime (inbraken op databanken; verdachte e-mails) en cyberspionage (geïnfecteerde toestellen, malware). Er wordt ook voortdurend overleg gepleegd met Defensie om de beveiliging van onze systemen optimaal te houden.

8) Buitenlandse Zaken kent momenteel geen cloud-toepassingen, alle gevoelige databanken staan op eigen servers die alleen via eigen systemen kunnen worden aangesproken.

Het is niet toegestaan om Buitenlandse Zaken-documenten op te slaan in de cloud (persoonlijke documenten wel).

9) De toegang met laptops tot het netwerk van Buitenlandse Zaken wordt extra beveiligd door een oplossing die voldoet aan de normen die opgelegd worden door de Raad van de EU voor informatie van het niveau “Beperkte Verspreiding EU”. De gekozen beveiligingsoplossing voor VPN-toegang is dus zeer sterk, zodat ook andere, niet-geclassificeerde informatie die via VPN-toegang wordt aangesproken zeer goed beveiligd is. Zoals aangegeven in 7 & 8 kan met via telework geen toegang verkregen worden tot geclassificeerde informatie.

10) Op dit ogenblik beschikken 134 medewerkers op het Hoofdbestuur over een smartphone met toegang tot de professionele mail en zijn 523 laptops in gebruik. Van deze laptops worden 244 toestellen gebruikt door telewerkers. In 2013 werden 132 laptops ter beschikking gesteld van medewerkers, hetzij aan nieuwe telewerkers hetzij ter vervanging van bestaand materiaal van telewerkers

11) Formules van andere Federale Overheidsdiensten (FODs) zijn te weinig gekend om hier correct op te kunnen antwoorden

12) P&O houdt dit jaar een doorlichting van impact van telewerk op vlak van personeelsbeheer; onderlinge afspraken binnen een dienst; resultaten. Met de regie der gebouwen wordt op hoog niveau beraadslaagd over mogelijke rationalisering van de oppervlaktes.

ICT zal inzetten op een upgrade van het VPN netwerk en meer laptops.