SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
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3 avril 2008 3 april 2008
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Question écrite n° 4-546 Schriftelijke vraag nr. 4-546

de Philippe Mahoux (PS)

van Philippe Mahoux (PS)

à la vice-première ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid
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Agence des appels aux services de secours - Centres d’information et de communication - Mise en œuvre - Fonctionnement Agentschap voor de oproepen tot de hulpdiensten - Informatie- en communicatiecentra - Inwerkingtreding - Werking 
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premiers secours
lutte anti-incendie
police
ASTRID
police locale
téléphone
eerste hulp
brandbestrijding
politie
ASTRID
gemeentepolitie
telefoon
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3/4/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008)
28/5/2008Antwoord
3/4/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008)
28/5/2008Antwoord
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Herindiening van : schriftelijke vraag 4-350
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-607
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-350
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-607
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Question n° 4-546 du 3 avril 2008 : (Question posée en français) Vraag nr. 4-546 d.d. 3 april 2008 : (Vraag gesteld in het Frans)

C’est par la décision 91/396/CEE du Conseil européen du 29 juillet 1991 que le numéro d’appel d’urgence unique européen « 112 » fut instauré. Il s’agit d’un numéro gratuit et accessible dans tous les pays européens. Quelques années plus tard, cette décision fut codifiée dans le cadre de la directive 2002/22/CE, dite « directive service universel » et qui fut transposée en droit belge par la loi du 13 juin 2005 relative aux communications électroniques (Moniteur belge du 20 juin 2005).

Ce numéro 112, entré en vigueur depuis 1993 suite à une décision du ministre de l’Intérieur et fonctionnant en parallèle aux numéros 100 et 101, voit donc son existence inscrite dans la loi.

Par ailleurs, soucieux du respect du secret médical et du secret policier, le législateur a décidé la mise sur pied d’une Agence des appels aux services de secours, plus connue sous le nom d’« Agence fédérale 112 » (articles 197 et suivants de la loi-programme du 9 juillet 2004, Moniteur belge du 15 juillet 2004). Cette dernière, en tant que responsable de la direction des calltakers, est donc chargée de la prise des appels aux numéros d’urgence 100, 101 et 112, c’est-à-dire les appels destinés à l’aide médicale urgente, aux services d’incendie et à la police, et, le cas échéant, de les traiter et/ou de les renvoyer vers les dispatchings (policiers, médicaux ou pompiers).

Les arrêtés royaux mettant en application l’ensemble de ces règles et protocoles ont-ils été pris ?

En outre, l’Agence fédérale 112 est-elle aujourd’hui opérationnelle ?

En ce qui concerne les centres d’information et de Communication (CIC) présents dans chaque province pour les appels aux services de police (numéro 101), il est prévu que les actuelles centrales 100 migrent vers ces CIC (province par province), le but étant de développer des centres de gestion neutres qui s’occuperont aussi bien du calltaking de la police, des services d’incendie que des services médicaux. Qu’en est-il ?

Et en ce qui concerne l’aide médicale urgente, la cellule de dispatching d’aide médicale urgente et de vigilance sanitaire a-t-elle été mise sur pied ?

L’ensemble des services de secours sont-ils aujourd’hui intégrés à ASTRID ?

Pouvez-vous me donner un calendrier précis des prochaines étapes du parachèvement de cette rationalisation des appels aux services d’urgence, de secours et de police ?

 

Het Europees noodnummer “112” werd ingevoerd door het Besluit 91/396/EG van de Europese Raad van 29 juli 1991. Het nummer is gratis toegankelijk in alle Europese landen. Die beslissing werd enkele jaren later gecodificeerd in het kader van de richtlijn 2002/22/EG, de zogenaamde “Universeledienstrichtlijn”, die in Belgisch recht werd omgezet door de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische

communicatie (Belgisch Staatsblad van 20 juni 2005).

Het nummer 112, dat in 1993 werd ingevoerd op beslissing van de minister van Binnenlandse Zaken en dat naast de nummers 100 en 101 functioneert, is dus in de wet ingeschreven.

De wetgever, die waakt over het medisch en politioneel geheim, heeft bovendien beslist een Agentschap voor de oproepen tot de hulpdiensten op te richten, beter bekend onder de naam “Federaal Agentschap 112” (artikelen 197 en volgende van de programmawet van 9 juli 2004, Belgisch Staatsblad van 15 juli 2004). Als verantwoordelijke voor de overkoepeling van de calltakers neemt het Agentschap de oproepen tot de noodnummers 100, 101 en 112 aan, namelijk de oproepen voor dringende medische hulp, de brandweerdiensten en de politie. Indien nodig zal het die oproepen behandelen en/of doorsturen naar de dispatchings (politie, medische dienst of brandweer).

Werden de koninklijke besluiten tot uitvoering van die regelgeving en protocollen al genomen?

Is het Federaal Agentschap 112 nu al operationeel?

De huidige 100-centrales zullen provincie per provincie naar de informatie- en communicatiecentra (ICC)verhuizen die in alle provincies aanwezig zijn voor de oproepen aan de politie – nummer 101. Het is de bedoeling neutrale beheerscentra op te richten die zich zullen bezighouden met de calltaking van de politie, de brandweerdiensten en de medische diensten. Hoever staat het daarmee?

Werd de dispatchingcel voor de dringende medische hulp en de medische bewaking al opgericht?

Zijn alle nooddiensten al geïntegreerd in ASTRID?

Is er een nauwkeurig tijdschema voor de volgende stappen in de voltooiing van de rationalisatie van de oproepen voor dringende hulpverlening en voor de politie?

 
Réponse reçue le 28 mai 2008 : Antwoord ontvangen op 28 mei 2008 :

C'est avec plaisir que je puis répondre à votre question, qui concerne le sujet critique de l'amélioration des secours à la population pour lequel le ministre Demotte a beaucoup investi d'énergie et où j'ai le plaisir de m'investir à mon tour.

L'Agence 112 a été créée en effet par la loi-programme du 8 juillet 2004 et a vu son siège, son fonctionnement et son organisation précisés par l'arrêté royal du 26 mars 2007. Actuellement, nous sommes, dans le cadre des négociations budgétaires, en train d'identifier, avec notre partenaire le ministre Dewael, les budgets nécessaires au démarrage de cette agence.

Les protocoles visés à l'article 198, 1er alinéa, 2º, de la loi-programme du 9 juillet 2004 sont, pour ce qui concerne les appels à caractère médicaux, rédigés sous la forme du Guide belge de la régulation médicale. Ce guide est publié et diffusé sous la forme d'une circulaire depuis le mois de mai 2008. Il est rédigé dans la configuration des centres 100 actuels (call-taking et dispatching effectué par le même préposé) mais est prêt à être adapté pour le système d'une agence neutre et d'un dispatching professionnel.

La migration des centrales 100 vers la technologie des CIC est en cours, pilotée par le SPF Intérieur, avec la collaboration très active du SPF Santé publique, Sécurité de la chaîne alimentaire et Environnement.

Cette migration se fait par province selon les potentialités locales. Si à Gand la migration a permis à la centrale 100 d'être logée sur le même site avec le CIC (mais pas encore intégrée, car à un autre étage du même bâtiment), dans d'autres provinces c'est le CIC qui migrera dans la caserne des pompiers, ou encore les deux centrales (100 et 101) qui migreront dans un bâtiment spécifique. Il s'agit d'un projet extrêmement lourd qui voit sa rapidité fortement influencée par la problématique des bâtiments.

Pour ce qui concerne la cellule de Dispatching médical, différentes étapes ont déjà été réalisées. Ainsi, un arrêté royal daté du 10 mars 2008 précise les missions de la cellule. Par ailleurs, les profils des membres de la cellule ont été définis. Un premier arrêté royal, daté du 27 mars 2008 précise les missions et qualifications des infirmiers régulateurs, chargés notamment de la formation continue du personnel chargé du dispatching.

Pour ce qui concerne la mise en œuvre d'ASTRID, il faut différencier le volet RADIO du volet CAD. Les radios sont, pour ce qui concerne l'Aide médicale urgente, complètement déployées dans les provinces de Flandre occidentale, Flandre orientale et Hainaut (dans les SMURs, ambulances et hôpitaux). Le déployement a actuellement lieu dans les provinces de Brabant wallon et Namur pour les territoires qui dépendent du centre 100 de Mons. Les commandes sont passées pour Namur, Luxembourg, le Brabant wallon, le Brabant flamand et Bruxelles afin de continuer le déployement. Enfin, afin de supporter le dispatching, le SPF Santé publique a équipé de solution radio temporaire les centrales de Bruges et Mons et prévoit de faire de même pour Arlon, Namur et Louvain.

En terme de timing, notez que le timing global relève du ministre de l'Intérieur. Pour ce qui concerne les services médicaux, le plan de faisabilité technique indique une finalisation à la mi-2009 du volet radio. L'amélioration du dispatching est quant à lui un projet continu où nous engrangeons chaque jour des succès par ailleurs fort nécessaires. Toutefois ce plan dépend de la mise en œuvre opérationnelle de l'Agence fédérale 112, à mener en collaboration avec mon collègue de l'Intérieur.

Graag zal ik uw vraag, over het kritisch onderwerp als de verbetering van de hulpdiensten voor de bevolking waar minister Demotte veel energie in heeft geïnvesteerd en waar ik mij op mijn beurt graag zal op toeleggen, beantwoorden.

Het Agentschap 112 is inderdaad opgericht bij de programmawet van 8 juli 2004 en dat de zetel, de werking en de organisatie ervan gepreciseerd zijn in het koninklijk besluit van 26 maart 2007. Momenteel zijn we in het kader van de begrotingsonderhandelingen, samen met onze partner, minister Dewael, aan het bepalen welk budget vereist is om dit agentschap op te starten.

De protocollen bedoeld in artikel 198, eerste lid, 2º, van de programmawet van 9 juli 2004 zijn voor wat de oproepen van medische aard betreft opgesteld in de vorm van de Belgische Gids voor medische regulatie. Deze gids is sedert mei 2008 gepubliceerd en verspreid onder de vorm van een circulaire. Hij is opgesteld volgens de configuratie van de huidige 100-diensten (call-taking en dispatching verricht door dezelfde aangestelde) maar kan onmiddellijk aangepast worden aan het systeem van een neutraal agentschap en professionele dispatching.

De migratie van de 100-centrales naar de technologie van de CIC's wordt momenteel uitgevoerd, onder leiding van de FOD Binnenlandse Zaken en met de erg actieve medewerking van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu.

Deze migratie gebeurt per provincie, volgens de plaatselijke mogelijkheden. Terwijl in Gent de 100-centrale op dezelfde site geïnstalleerd kon worden als het CIC (integratie nog niet mogelijk want op andere verdieping in hetzelfde gebouw), is het in andere provincies het CIC dat zal verhuizen naar de brandweerkazerne of zijn het de twee centrales (100 en 101) die naar een specifiek gebouw verhuizen. Het gaat om een enorm groot project waarvan de snelheid sterk samenhangt met de problematiek van de gebouwen.

Wat de cel Medische Dispatching betreft, zijn er al verschillende stappen ondernomen. Zo is een koninklijk besluit van 10 maart 2008 waarin de taken van de cel gepreciseerd worden gepubliceerd. Daarnaast zijn de profielen van de leden van de cel vastgelegd. Een eerste koninklijk besluit van 27 maart 2008 preciseert de taken en de kwalificaties van de verpleegkundigen-regulatoren, die met name belast zijn met de bijscholing van het dispatchingpersoneel.

Wat de implementatie van ASTRID betreft, moet men een onderscheid maken tussen het onderdeel RADIO en het onderdeel CAD. De radio's zijn wat de Dringende Geneeskundige Hulpverlening betreft volledig geïnstalleerd in West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Henegouwen (in de MUG's, ziekenwagens en ziekenhuizen). In Waals-Brabant en Namen vindt de installatie momenteel plaats voor de grondgebieden die afhangen van de dienst 100 van Bergen. De bestellingen zijn geplaatst voor Namen, Luxemburg, Waals-Brabant, Vlaams-Brabant en Brussel teneinde de installatie te kunnen voortzetten. Ten slotte heeft de FOD Volksgezondheid, ter ondersteuning van de dispatching, de centrales van Brugge en Bergen voorzien van een tijdelijke radio-installatie en zal hij hetzelfde doen voor Aarlen, Namen en Leuven.

Wat de timing betreft, dient gezegd dat de globale timing de bevoegdheid is van de minister van Binnenlandse Zaken. Wat de medische diensten betreft, zou het onderdeel radio volgens het plan inzake de technische haalbaarheid midden 2009 afgerond moeten zijn. De verbetering van de dispatching is echter een permanent project waarin we elke dag overigens erg nodige successen boeken. Dit plan hangt echter nauw samen met de operationele inwerkingstelling van het Federale Agentschap 112, wat in samenwerking met mijn collega van Binnenlandse Zaken moet gebeuren.