SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
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28 janvier 2009 28 januari 2009
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Question écrite n° 4-2896 Schriftelijke vraag nr. 4-2896

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier ministre

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister
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Accidents de la circulation - E 313 - Évolution - Comparaison avec les autres autoroutes Verkeersongevallen - E 313 - Evolutie - Vergelijking met andere autowegen 
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accident de transport
poursuite judiciaire
sécurité routière
victime
police
ongeval bij het vervoer
gerechtelijke vervolging
verkeersveiligheid
slachtoffer
politie
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28/1/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 26/2/2009)
16/2/2009Antwoord
28/1/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 26/2/2009)
16/2/2009Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2895 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2895
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Question n° 4-2896 du 28 janvier 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-2896 d.d. 28 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

En réponse à ma question écrite n° 4-37, le ministre de l'Intérieur de l'époque avait fait savoir qu'en 2006, l'autoroute E 313 avait été le théâtre de 276 accidents de la circulation avec lésions corporelles qui avaient fait 11 tués, 71 blessés graves et 376 blessés légers.

Au cours des huit premiers mois de 2007, on a dénombré 145 accidents de la circulation avec lésions corporelles, qui ont fait 6 tués, 39 blessés graves et 191 blessés légers.

En partie à cause du rétrécissement de la E 313 à deux bandes dans chaque sens, on y recense encore aujourd'hui de nombreux accidents qui provoquent inévitablement des embouteillages. Et ce, alors que cette autoroute ne draine pas moins de 64 000 véhicules par jour.

Ceci m'amène à adresser les questions suivantes au ministre :

1. Disposez-vous de chiffres (distinguant les accidents avec et sans blessés) sur le nombre de procès-verbaux dressés pour des accidents survenus sur la E 313 en 2007 et 2008?

2. Quelle évolution ces chiffres traduisent-ils?

3. Pouvez-vous comparer ces chiffres avec ceux des autres autoroutes du pays? Quelle est la proportion d'accidents survenus sur la E 313 par rapport aux autres autoroutes? En d'autres termes, la E 313 est-elle un point noir, avec un nombre d'accidents sensiblement plus élevé qu'ailleurs, ou la situation est-elle encore acceptable?

 

Op mijn schriftelijke vraag nr. 4-37 antwoordde de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken dat er op de volledige snelweg E 313 in 2006 in totaal 276 verkeersongevallen met lichamelijk letsel, waarbij 11 doden, 71 zwaar- en 376 lichtgewonden te betreuren vielen.

Tijdens de eerste acht maanden van 2007 gebeurden er 145 verkeersongevallen met lichamelijk letsel, waarbij 6 doden, 39 zwaar- en 191 lichtgewonden te betreuren vielen.

Ook nu nog steeds, mede omdat de E 313 slechts over twee rijstroken beschikt in elke richting, zijn er ongevallen die ook voor de nodige files zorgen. En dat terwijl deze autoweg maar liefst 64 000 voertuigen per dag verwerkt.

Vandaar mijn vragen :

1. Zijn er cijfers beschikbaar (opgesplitst in ongevallen met en zonder gekwetsten) over het aantal processen-verbaal van ongevallen die op de E 313 in 2008 en 2007 gebeurden ?

2. Welke evolutie stelt u vast in de statistieken ?

3. Kunt u deze ongevallencijfers vergelijken met andere autowegen in het land ? Wat is de verhouding van het aantal ongevallen op de E 313 ten opzichte van andere autowegen ? Met andere woorden, is de E 313 een zwart punt (met significant meer ongevallen dan elders) of valt het allemaal nogal mee ?

 
Réponse reçue le 16 février 2009 : Antwoord ontvangen op 16 februari 2009 :

1. Les chiffres dans le tableau ci-dessous proviennent du Service public fédéral (SPF) Économie DG STE et sont basés sur les formulaires de déclaration d'accidents remplis par la police lors d'accidents avec dégâts corporels. Les chiffres n'incluent donc pas les accidents avec uniquement des dégâts matériels. Les données pour l'année 2008 ne seront disponibles que vers le mois de juillet.

Tableau « Accidents avec des blessures » sur l'Al3/E313


2007

2006

2005

2004

2003

Accidents avec des blessures

248

277

241

195

233

morts dans les 30 jours

11

11

10

3

5

blessés graves

68

73

56

42

49

blessés légers

305

375

344

257

310

2. Sur base des données dont nous disposons, nous ne pouvons conclure à. une quelconque évolution ni à. la baisse ni d la hausse. Seule l'année 2004 a visiblement connu une diminution du nombre de victimes et d'accidents avec dégâts corporels.

3. À notre connaissance il riexiste pas d'études belges reprenant une comparaison systématique de toutes les autoroutes. Mais nous pouvons tirer de l'information de deux sources:

- Le club automobile Vlaamse Automobilistenbond (VAB) a produit en 2008 une étude sur les accidents de camion sur autoroute. Les accidents étudiés se sont produit entre 2002 et 2006. Il ressort de cette étude que l'A13/E313 obtient un facteur de risque de deux cent-soixante (accidents par km route), ce qui place cette autoroute à. la 4ème position du top 10 des autoroutes belges les plus dangereux pour les camions.

- La seconde source concerne le projet européen Eurorap dont le but est de déterminer le niveau de dangerosité des principales routes européennes. Cette étude classe l'A13/E313 à. un niveau de risque faible à. faible-moyen. Plus précisément la partie d'autoroute de Lummen (A2 à Bilzen Sortie 31) est classée à. un niveau de risque moyen alors que le reste de l'autoroute est classé à un niveau de risque faible à. moyen.

Cette analyse se base sur les accidents de 2004 à. 2006 et le niveau de risque est calculé via le nombre d'accidents graves (avec tués ou blesses graves) par milliard de véhicules- kilomètres parcourus.

(http://www.eurorap.org )

1. De cijfers in de tabel hieronder komen van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie DG STE en zijn gebaseerd op de invulformulieren voor ongelukken ingevuld door de politie bij ongelukken met lichamelijke schade. Deze cijfers houden dus geen rekening met de ongelukken met enkel materiële schade. De gegevens hierover voor 2008 zullen slechts ter beschikking zijn in juli.

Tabel Letselongevallen op de A 13/E313


2007

2006

2005

2004

2003

Letsel- ongevallen

248

277

241

195

233

doden

30 dagen

11

11

10

3

5

ernstig gewonden

68

73

56

42

49

licht gewonden

305

375

344

257

310

2. Op basis van de gegevens waarover wij beschikken, kunnen wij enkel vaststellen dat hier weinig beweging zit, noch naar boven noch naar onder. Enkel 2004 heeft duidelijk een vermindering aangetoond in ongelukken met lichamelijke schade en in slachtoffers.

3. Bij ons weten bestaan er geen studies in België die een systematische vergelijking geven van alle autowegen. Wij kunnen echter wel gegevens putten uit twee bronnen:

- De mobiliteitsclub Vlaamse Automobilistenbond (VAB) heeft in 2008 een studie gemaakt over ongelukken met vrachtwagens op de autowegen. De bestudeerde ongelukken dateren tussen 2002 en 2006. Hieruit blijkt dat de A13/E313 een risicofactor krijgt van tweehonderd zestig (ongelukken per km. weg) wat deze autoweg op de vierde plaats zet van de top 10 van de gevaarlijkste autowegen voor vrachtwagens in België.

- De tweede bron betreft het Europese Project Eurorap waarvan het doel is het gevaarniveau van belangrijke Europese wegen te meten. Deze studie plaatst de A13/E313 in een laag tot middenlaag risico niveau. Meer bepaald het gedeelte autoweg tussen Lummen (A2 te Bilzen, uitrit 31) werd een middelmatige risicofactor genoemd daar waar het overige gedeelte van deze weg de factor laag tot middelmatig krijgt toebedeeld.

Deze analyse baseert zich op de ongelukken tussen 2004 en 2006 en het risico werd berekend op het aantal ongelukken met doden of zwaar gekwetsten per miljard voertuigen-kilometers afgelegd.

(http://www.eurorap.org.)