SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
________________
4 septembre 2008 4 september 2008
________________
Question écrite n° 4-1480 Schriftelijke vraag nr. 4-1480

de Paul Wille (Open Vld)

van Paul Wille (Open Vld)

à la ministre des PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de la Politique scientifique

aan de minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid
________________
M-government - Applications concrètes (Communications par SMS entre les pouvoirs publics et le citoyen) M-government - Concrete toepassingen (Communicatie tussen de overheid en de burger via SMS) 
________________
téléphone mobile
Internet
sensibilisation du public
communication de masse
relation administration-administré
aide aux sinistrés
désastre d'origine humaine
désastre naturel
communication mobile
mobiele telefoon
internet
bewustmaking van de burgers
massacommunicatie
betrekking tussen overheid en burger
hulp aan getroffenen
ramp door menselijk toedoen
natuurramp
mobiele communicatie
________ ________
4/9/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 9/10/2008)
24/9/2008Antwoord
4/9/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 9/10/2008)
24/9/2008Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1473
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1474
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1475
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1476
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1477
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1478
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1479
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1481
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1482
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1483
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1484
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1485
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1486
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1487
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1488
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1489
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1490
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1491
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1492
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1493
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1494
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1473
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1474
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1475
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1476
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1477
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1478
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1479
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1481
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1482
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1483
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1484
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1485
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1486
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1487
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1488
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1489
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1490
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1491
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1492
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1493
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1494
________ ________
Question n° 4-1480 du 4 septembre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1480 d.d. 4 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La technique permettant aux citoyens de recevoir un avertissement par le biais de leur gsm lors de catastrophes s’appliquera à l’échelon national aux Pays-Bas à partir de 2009. Des avis sont envoyés à tous les gsm dans une région au moyen de la technique cell broadcast qui ne nécessite pas des numéros de téléphone. Le système d’alarme a déjà été testé ces dernières années dans différentes villes néerlandaises. C’est l’une des nombreuses applications concrètes du m-government. Dans certains cas, cette forme de communication par sms par le biais du gsm est la plus efficace. Ce système est également appliqué en France en cas de disparition inquiétante d’un enfant.

À Malte, les pouvoirs publics vont encore plus loin. Ils y ont créé, voici quelques années, une banque de données centrale dans laquelle chaque Maltais pouvait s’enregistrer et faire clairement savoir quels services l’intéressaient. Dès que les informations des services publics concernés sont disponibles, le message est transmis, via l’intranet des pouvoirs publics, à la banque de données centrale et, de là, à l’opérateur mobile.

Ce dernier communique finalement le message par sms à la personne adéquate. Aujourd’hui, les Maltais reçoivent sur leur gsm divers messages et services de la part des pouvoirs publics.

Celui qui a introduit une plainte, par exemple parce qu’il n’est pas satisfait d’un organisme public déterminé, est tenu au courant, via son téléphone mobile, du traitement de sa plainte.

Ainsi, selon M. Scheen de la firme Mobistar, les avocats et les collaborateurs des tribunaux reçoivent un message sms lorsque le traitement d’une affaire est reporté à une autre date. Les applications sont légion. À Malte, les lycéens peuvent s’inscrire pour recevoir par sms les résultats de leurs examens finaux du secondaire. Les pouvoirs publics maltais enverront également un sms aux demandeurs d’emploi qui se sont inscrits auprès de l’office de l’emploi maltais lorsque se présente un emploi pour lequel ils entrent en ligne de compte.

Une autre application à laquelle pensent les pouvoirs publics maltais est l’information des parents de l’absence de leurs enfants aux cours.

Cette nouvelle forme de communication directe via sms des pouvoirs publics vers le citoyen et inversement est appelée « m-government ».

Malte n’est cependant pas le seul pays à recourir au m-government. Les pouvoirs publics de la Grande-Bretagne, de la Suède, des Pays-Bas, de Singapour, de Hong-Kong, de la Corée du sud, de la Chine et des Philippines communiquent, eux aussi, avec leurs citoyens par gsm.

Comme nous l’avons évoqué ci-dessus, le m-government a également de nombreuses applications au sein du département de l’honorable membre du gouvernement.

La Flandre ne reste pas inactive dans ce domaine et a déjà entrepris les études nécessaires via le projet « Multigov ». On parcourt, dans ce cadre, tous les moyens de communication utilisables par les pouvoirs publics pour atteindre le citoyen lorsque ce dernier le souhaite. On aborde ainsi l’internet, le téléphone fixe, le téléphone mobile (m-government) et la télévision numérique (désignée par t-government). Tous les aspects de la communication sont ainsi pris en compte.

Il est donc plus que temps que le m-government démarre aussi à l’échelon des pouvoirs publics fédéraux.

C’est pourquoi j’aimerais recevoir une réponse aux questions suivantes :

1. Que pense le premier ministre de l’initiative des pouvoirs publics étrangers en matière de m-government et peut-on préciser la vision politique à ce sujet ?

2. Peut-il indiquer dans quelle mesure le m-government est déjà appliqué en Belgique en ce qui concerne ses compétentes, quelles initiatives il a déjà prises en la matière dans le cadre de ses compétences et quelles initiatives sont en préparation ? Quand ces applications entreraient-elles en vigueur ?

3. Peut-on indiquer dans quelle mesure les pouvoirs publics fédéraux ont déjà réalisé des études concernant le m-government et la communication multicanaux ? Quelles en furent les principales conclusions ?

 

De techniek waarmee burgers tijdens rampen een waarschuwing krijgen via hun gsm wordt vanaf 2009 in Nederland landelijk toegepast. Met de techniek cell broadcast worden berichten verzonden naar alle gsm’s in een gebied. Telefoonnummers zijn daarbij niet nodig. Het alarmeringssysteem is de laatste jaren al in verscheidene Nederlandse steden getest. Dit is één van de vele concrete toepassingen van m-government. In sommige gevallen is deze vorm van communicatie via de gsm met sms de meest efficiënte. In Frankrijk wordt bij onrustwekkende verdwijningen van een kind dit systeem eveneens toegepast.

In Malta gaat de overheid nog een stap verder. Daar zorgde de overheid enkele jaren terug voor een centrale database waarin elke Maltees zich kon registeren en duidelijk kon maken in welke diensten hij of zij geïnteresseerd was. Zodra de informatie van de betrokken overheidsdiensten ter beschikking is, wordt het bericht via het intranet van de overheid doorgestuurd naar de centrale database en vandaar naar de mobiele operator.

Deze laatste levert ten slotte het bericht via sms af aan de juiste persoon. Maltezen ontvangen heden verschillende berichten en diensten vanuit de overheid op hun mobieltje.

Wie een klacht heeft ingediend omdat hij of zij bijvoorbeeld niet tevreden is over een bepaalde overheidsinstelling, wordt via zijn mobiele telefoon op de hoogte gehouden over de behandeling van die klacht.

Zo krijgen advocaten en medewerkers van rechtbanken een sms-bericht als de behandeling van een bepaalde zaak naar een andere datum verschuift, aldus de heer Scheen van de firma Mobistar. Toepassingen zijn er bij de vleet. Scholieren kunnen zich in Malta inschrijven om de resultaten van hun eindexamens van de middelbare school te ontvangen via sms. De Maltese overheid wil eveneens werkwilligen die zich bij de Maltese VDAB hebben ingeschreven een sms sturen als er een job is waarvoor ze in aanmerking komen.

Een andere toepassing waaraan de Maltese overheid denkt is het informeren van de ouders van het spijbelgedrag van hun kinderen.

Deze nieuwe vorm van rechtstreekse communicatie via sms vanuit de overheid naar de burger en andersom valt onder de term “m-government”.

Malta staat echter niet alleen wat het m-government betreft. Ook Groot-Brittannië, Zweden, Nederland, Singapore, Hong Kong, Zuid-Korea, China, Nederland en de Filippijnen communiceren als overheid met hun burgers per gsm.

Ook binnen het departement van het geachte regeringslid heeft m-government zoals hoger aangehaald vele toepassingen.

Vlaanderen zit hieromtrent niet stil en heeft aldus het nodige studiewerk opgestart via het Multigovproject. Hierbij worden alle communicatiemiddelen overlopen die de overheid kan hanteren om de burger te bereiken, zo deze dit wenst. Men gaat onder meer in op het internet, de vaste telefoon, de mobiele telefoon (m-government) en digitale televisie (in vaktermen t-government genoemd). Hierbij heeft men oog voor alle aspecten van de communicatie.

Het is dan ook meer dan tijd dat ook m-government bij de federale overheid van de grond komt.

Graag kreeg ik dan ook een antwoord op de volgende vragen:

1. Wat vindt het geachte regeringslid van het initiatief van de diverse buitenlandse overheden inzake m-government en kan de beleidsvisie hieromtrent toegelicht worden?

2. Kan aangegeven worden in hoeverre er in België reeds m-government wordt toegepast wat zijn of haar bevoegdheid betreft en kan aangeven worden welke initiatieven binnen zijn of haar bevoegdheid reeds getroffen werden inzake m-government alsook welke initiatieven er op til staan? Tegen wanneer zouden deze toepassingen in voege treden?

3. Kan aangeven worden in hoeverre er reeds onderzoek werd uitgevoerd rond m-government en multikanalencommunicatie vanuit de federale overheid? Welke waren de voornaamste besluiten?

 
Réponse reçue le 24 septembre 2008 : Antwoord ontvangen op 24 september 2008 :

Je prie l'honorable membre de se référer à la réponse qui sera donnée par le ministre pour l'Entreprise et la Simplification (question écrite nº 4-1486).

Ik verzoek het geachte lid om het antwoord te gebruiken dat zal worden gegeven door de minister voor Ondermenen en Vereenvoudigen (schriftelijke vraag nr. 4-1486).