SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
________________
24 juillet 2008 24 juli 2008
________________
Question écrite n° 4-1272 Schriftelijke vraag nr. 4-1272

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier ministre

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister
________________
Brussels Airport - Vols - Chiffres - Informations aux voyageurs Brussels Airport - Diefstallen -Aantallen - Informatie voor de reizigers 
________________
aéroport
vol
police
luchthaven
diefstal
politie
________ ________
24/7/2008 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 29/8/2008 )
11/8/2008 Antwoord
24/7/2008 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 29/8/2008 )
11/8/2008 Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1271
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1273
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1271
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1273
________ ________
Question n° 4-1272 du 24 juillet 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1272 d.d. 24 juli 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Je lis à la page 73 du rapport d’activités 2007 de la Police fédérale que le nombre de vols et de vols à la tire constatés au Brussels Airport est en hausse. En 2006, on avait enregistré 678 cas de vols et 303 de vols à la tire et en 2007, 785 vols et 330 vols à la tire.

J’aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes :

1. Combien de cas de vols/vols à la tire la police aéronautique a-t-elle constatés entre le 1er janvier 2008 et le 30 juin 2008 ? Ce chiffre est-il comparable à celui de la même période l’an dernier ?

2. Les voyageurs sont-ils suffisamment informés du risque potentiel de voleurs (à la tire) au Brussels Aiport ? Dans la négative, quelles actions pourraient-elles encore être menées ?

 

In het Activiteitenverslag van de Federale Politie 2007 lees ik op pagina 73 dat het aantal diefstallen en gauwdiefstallen op Brussels Airport stijgt. In 2006 waren er 678 vastgestelde feiten rond diefstallen, en 303 rond gauwdiefstallen. In 2007 waren dat er 785 diefstallen en 330 gauwdiefstallen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Hoeveel gevallen van diefstal/gauwdiefstal heeft de luchtvaartpolitie tussen 1 januari 2008 en 30 juni 2008 vastgesteld? Is dit cijfer vergelijkbaar met dezelfde periode vorig jaar?

2. Zijn de reizigers voldoende geïnformeerd over het gevaar van potentiële (gauw)dieven in Brussels Airport? Zo neen, welke acties zouden nog ondernomen kunnen worden?

 
Réponse reçue le 11 aôut 2008 : Antwoord ontvangen op 11 augustus 2008 :

1. La première question ressort des compétences du ministre de l'Intérieur (question écrite n° 4-1273).

2. Suivant le protocole d'accord conclu entre l'inspection aéroportuaire (Brussels Airport Company), l'inspection aéronautique (DGTA) et la police fédérale, les deux premières parties sont compétentes pour la sûreté aéronautique tandis que la police fédérale est compétente pour les délits de droit commun (dont le vol à la tire).

Sur ce dernier point, Brussels Airport soutient les actions de la police fédérale par des campagnes de sensibilisation sur son site Internet ainsi que par la diffusion de messages d'avertissements.

1. De eerste vraag behoort tot de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken (schriftelijke vraag nr. 4-1273).

2. Volgens het protocolakkoord afgesloten tussen luchthaveninspectie (Brussels Airport Company), luchtvaartinspectie (DGLV) en federale politie, zijn de eerste twee partijen bevoegd voor luchtvaartbeveiliging terwijl de federale politie bevoegd is voor misdrijven van gemeen recht (waaronder zakkenrollerij).

Brussels Airport ondersteunt de acties van de federale politie op dit laatste vlak via sensibilisatiecampagnes op diens website evenals via de uitzending van waarschuwingen.