BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2010-2011
________
27 juli 2011
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-2847

de Martine Taelman (Open Vld)

aan de minister van Binnenlandse Zaken
________
Havens - Verscheping tweedehandsvoertuigen - Afrika - Bijladingen van illegale afvaltransporten - Controles
________
haveninstallatie
tweedehandsgoederen
automobiel
zwarte handel
uitvoer van afvalstoffen
Afrika
douane
________
27/7/2011Verzending vraag
30/9/2011Antwoord
________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2846
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-2847 d.d. 27 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de Belgische havens worden de laatste jaren meer en meer tweedehandsvoertuigen gebruikt als alternatief voor containers om goederen naar Afrika te verschepen. Problematisch is dat de inhoud van deze bijladingen van tweedehandsvoertuigen nauwelijks bekend blijkt te zijn. Verschillende van deze voertuigen blijken immers gevuld te zijn met afvalproducten zoals oude beeldschermen en koelelementen. Het is daarom noodzakelijk dat er een verscherpte controle wordt uitgevoerd op deze tweedehandsvoertuigen om illegale afvaltransporten te kunnen onderscheppen.

Graag kreeg ik dan ook van de geachte minister een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel tweedehandsvoertuigen werden het voorbije jaar verscheept vanuit de Belgische havens naar Afrika? Is er een evolutie merkbaar ten opzichte van de voorbije jaren?

2) Welk percentage van de verscheepte tweedehandsvoertuigen werd effectief gecontroleerd?

3) Hoeveel tweedehandsvoertuigen die afval bevatten werden het voorbije jaar onderschept? Is er een evolutie merkbaar ten opzichte van de voorbije jaren?

4) Is de minister van mening dat illegale afvaltransporten naar Afrika door middel van tweedehandsvoertuigen een prioriteit zijn voor de douane en de milieu-inspectie? Welke initiatieven werden hieromtrent reeds genomen?

Antwoord ontvangen op 30 september 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vraag.

Deze parlementaire vraag valt niet onder onze bevoegdheid, maar onder de bevoegdheid van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, KMO, Middenstand en Energie.