BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2009-2010
________
8 april 2010
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-7462

de Helga Stevens (Onafhankelijke)

aan de staatssecretaris voor Sociale Zaken, belast met Personen met een handicap, toegevoegd aan de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie
________
Directie-generaal Personen met een handicap - Gratis groene lijn - Doven en slechthorenden - Gebruik van het email-adres - Vertragingen in de behandeling van het dossier - Invoering van een internet chatbox
________
lichamelijk gehandicapte
telefoon
toegang tot de informatie
faciliteiten voor gehandicapten
elektronische overheid
________
8/4/2010Verzending vraag
6/5/2010Einde zittingsperiode
________
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1668
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-7462 d.d. 8 april 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs werd een gratis nummer gelanceerd waarmee burgers het contact center van de directie-generaal voor Personen met een handicap kunnen bereiken. Mensen met een handicap kunnen dit nummer bellen met vragen over hun rechten, hun aanvragen, hun dossier of toegezonden brieven. De opstart van het gratis nummer kadert in het voornemen om de toegankelijkheid van de diensten van de directie-generaal te optimaliseren, om de drempel naar de administratie zo laag mogelijk te maken. Tegelijk werd met hetzelfde doel een email-adres gelanceerd voor mensen die geen gebruik kunnen maken van het gratis telefoonnummer, bijvoorbeeld omdat ze doof of slechthorend zijn, of omdat ze een spraakprobleem hebben.

Ik wil eerst en vooral mijn steun toezeggen aan dit positieve initiatief en ik apprecieer de budgettaire inspanning (350.000 euro) die in dit verband geleverd wordt. Tegelijk wil ik de staatssecretaris een voorstel doen om de klantvriendelijkheid van de dienstverlening nog te verbeteren, met name ten behoeve van de groep dove en slechthorende mensen, en de groep mensen met een spraakprobleem. Dat de bereikbaarheid van de diensten via een email-adres verzekerd wordt voor deze mensen is mooi, maar het kan mijns inziens nog beter.

Communicatie via email verloopt traag en is indirect. Het is altijd wachten tot de respondent de mail gelezen heeft en geantwoord heeft. Op dit antwoord kan dan opnieuw gereageerd worden, maar een dergelijke manier van communiceren is erg tijdrovend en weinig efficiënt. Zeker wanneer we vergelijken met een telefoongesprek, waarbij de communicatie wel direct en in real time verloopt.

Daarom wil ik u vragen of er reeds werd overwogen om ten behoeve van de genoemde groepen mensen bijkomend de mogelijkheid te creëren om te communiceren via een internet chatbox? Via zo'n chatbox is directe en real time communicatie wel mogelijk. Deze manier van converseren doorstaat beter de vergelijking met het klassieke telefoongesprek.