BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2007-2008
________
13 februari 2008
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-331

de Helga Stevens (CD&V N-VA)

aan de vice-eersteminister en minister van Begroting, Mobiliteit en Institutionele Hervormingen
________
Verkeer - Koud weer - Gevaarlijke situaties op de wegen - Vrachtwagens
________
bedrijfsvoertuig
verkeersregels
atmosferische omstandigheden
bestuurder
________
13/2/2008Verzending vraag
12/3/2008Antwoord
________
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-84
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-331 d.d. 13 februari 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De voorbije weken kenden we in ons land ondanks de opwarming van het klimaat nog eens een aantal echt koude winterdagen. Onvermijdelijk gingen deze gepaard met extra gevaarlijke situaties op de weg. Vanuit mijn eigen rijervaring de afgelopen tijd had ik hier graag volgende risicovolle situatie aangekaart.

Op autosnelwegen en ook op sommige drukke kruispunten was het vaak gevaarlijk glad door brokken ijs, van het dak van vrachtwagens naar beneden gevallen. Verschillende keren maakte ik ook mee dat een pak ijs op het dak van een vrachtwagen loskwam en pal voor of naast me op de autosnelweg viel. Gelukkig zonder veel verder gevolg, maar ik kan me voorstellen dat het al eens gebeurt dat zo’n brok ijs toch op een auto valt, met als gevolg een gedeukt dak of een kapotte voorruit, of erger nog: een ongeval.

Is er geen manier om die vrachtwagenchauffeurs te verplichten om voordat ze vertrekken met hun vrachtwagen te controleren of er geen ijs ligt op het dak van hun vrachtwagen, en zo ja, die dan te verwijderen voor ze de baan op gaan?

Antwoord ontvangen op 12 maart 2008 :

Artikel 7.3 van de Wegcode bepaalt dat het verboden is om het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen en dergelijke op de openbare weg te werpen of te laten vallen.

Ook ons Strafwetboek bepaalt in algemene bewoordingen dat het strafbaar is om voorwerpen en dergelijke, die schade kunnen toebrengen, op de openbare weg achter te laten.

Daaruit volgt dat chauffeurs van vrachtwagens waarvan plakken of stukken ijs vallen, strafbaar zijn en ook kunnen verantwoordelijk worden gesteld voor de eventuele schade.

We nemen aan dat de meeste vrachtwagenchauffeurs dit risico niet willen nemen en effectief hun vrachtwagens ijsvrij maken.

Gelukkig kunnen we ook rekenen op doorgaans zachte winters, zodat het aantal ijsdagen beperkt is.