(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans
De NMBS maakte recent een lijst bekend met de 100 zwakste treinstations en stopplaatsen. Er worden 7 stations en stopplaatsen uit de regio van Aalst vermeld :
op lijn 82 Aalst Burst : Erpe-Vijfhuizen (46 reizigers per dag), Bambrugge (47), Aalst-Kerrebroek (58), Erpe-Mere (99);
op lijn 89 Denderleeuw-Kortrijk : Welle (79), Hillegem (100);
op lijn 90 Aalst-Geraardsbergen : Eichem (85).
Over een mogelijke sluiting is nog geen beslissing genomen, maar het betekent wel dat die haltes een zware verliespost betekenen voor de NMBS. Deze spoorlijn is in feite een buurtspoor en leent zich uitermate voor een light-railverbinding.
Een light-railtoestel kan trajecten met kort opeenvolgende stopplaatsen snel bedienen.
Is het de intentie van de NMBS om deze stations en stopplaatsen te sluiten ?
Zal de NMBS een informatiecampagne voeren en inspanningen doen om deze stations aantrekkelijker te maken ?
Is de federale overheid en de NMBS bereid om op lijn 82 (en eventueel andere lijnen) de mogelijkheid te laten onderzoeken om een light-railsysteem te introduceren ?
Is de federale overheid en de NMBS dan bereid deze lijn met een light-railsysteem uit te rusten, eventueel in samenwerking met gewestelijke vervoermaatschappij « De Lijn » ?
Antwoord : Momenteel zijn er bij de NMBS geen plannen om het treinaanbod af te bouwen of stopplaatsen te schrappen.
Op de lijn 82 Aals-Burst rijden er 18 treinen per dag, met modern dieselmaterieel, waarvan de dienstregelingen vooral afgestemd worden op scholieren en pendelaars.
De frequentie van deze lijn ligt zo laag, volgens de NMBS door een gebrek aan klantenpotentieel. De inzet van een light-rail zal hier volgens de spoormaatschappij niets aan veranderen.
Momenteel is de NMBS op basis van de huidige gekende gegevens geen voorstander van de combinatie van light-rail-projecten met « klassieke » spoorlijnen, vooral op vlak van veiligheid is verder onderzoek noodzakelijk.
Door budgettaire beperkingen kan er geen specifieke informatiecampagne gevoerd worden voor deze stations.
Wegens de aanpassing van het concept van de « Key Card » de kaart die korte afstanden promoot werd hierover wel een communicatiecampagne ontwikkeld, die ook deze stations ten goede komt.