Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-408

van Alexander Miesen (MR) d.d. 28 januari 2015

aan de vice-eersteminister en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met de Regie der gebouwen

Civiele veiligheid - Hervorming - Concretisering - Door de gemeenten aangenomen maatregelen - Overgang van het statuut van prezone naar hulpverleningszone – Concrete wijzigingen in 2015

gemeente
eerste hulp
burgerbescherming

Chronologie

28/1/2015Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/2/2015)
10/3/2015Antwoord

Vraag nr. 6-408 d.d. 28 januari 2015 :

De wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 31 december 2013. Deze wet wijzigt met name de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid alsook de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming.

Deze hervorming heeft betrekking op de Duitstalige Gemeenschap, temeer daar deze haar eigen hulpverleningszone heeft (zone 6 van de provincie Luik) in een eerder landelijk gebied, en er het toezicht op uitoefent ( cf. artikel 4, 6°, van het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, Belgisch Staatsblad van 17 februari 2009).

De wijzigingen vervat in de wet van 2013 hebben tot doel de concretisering van de hervorming van de civiele veiligheid te vergemakkelijken. De uitvoering van de hervorming, die gepaard gaat met de publicatie van bepaalde koninklijke besluiten, verloopt parallel met de wijzigingen van deze wetteksten. Zo zijn koninklijke besluiten gepubliceerd met betrekking tot de persoonlijke beschermingsmiddelen en de risicoanalyse.

In het kader van de wijzigingen van de wet van 2013 hebben de prezones vanaf 1 januari 2014 de volgende mogelijkheden gekregen:

- de prezones die reeds klaar zijn, kunnen hulpverleningszones worden;

- de prezones kunnen personeel in dienst nemen;

- de hulpverleningszones kunnen partnerschapsovereenkomsten sluiten met andere hulpverleningszones, maar ook met de operationele eenheden van de Civiele Bescherming, de politiezones, de provincies, enz.

Om de overgang naar hulpverleningszone mogelijk te maken tegen 2015, moesten de gemeenten in 2014 een reeks maatregelen aannemen, waarvan de belangrijkste zijn:

a) gemeentelijke dotatie: inschrijving van de gemeentelijke dotatie in de gemeentebegrotingen bij de opmaak van de gemeentebegroting 2015;

b) overplaatsing van het personeel:

- naamherkenning van het technisch en administratief personeel ingeschreven op het personeelsbestand van de gemeentelijke brandweerdienst;

- overdracht van het persoonlijk dossier van elk lid van het operationeel personeel aan de zone;

- mededeling aan de zone van alle nuttige informatie om haar in staat te stellen het nieuwe persoonlijke dossier van haar personeelslid aan te maken en hem in te lichten over zijn individuele situatie (inschaling, overbrenging van vakantiedagen, enz.);

c) overdracht van de goederen:

- bijwerking van de verschillende inventarissen van het materiaal die reeds werden opgesteld in het kader van de task forces/OPZ/prezones, rekening houdend met het model dat ter beschikking zal worden gesteld;

- opstellen van de inventaris van de goederen waarvoor nog geen inventaris werd opgesteld;

- goedkeuring door de gemeenteontvanger en de officier-dienstchef van de brandweerdienst van de inventaris van de roerende goederen;

- voor elk overgedragen goed de zone informeren over de rechten en plichten die eraan verbonden zijn, alsook de rechten en plichten die verband houden met de lopende en toekomstige gerechtelijke procedures

Bij het begin van dit jaar wens ik te vernemen hoever de hervorming van de civiele veiligheid gevorderd is:

1) welke fases hebben de gemeenten reeds afgerond om op 1 januari 2015 over te gaan naar hulpverleningszone?

2) welke concrete wijzigingen zullen worden doorgevoerd vanaf begin 2015?

Antwoord ontvangen op 10 maart 2015 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen :

1) Op 1 januari 2015 zijn achtentwintig van de vierendertig prezones hulpverleningszones geworden. Dit wil zeggen dat de brandweerdiensten die door de gemeenten binnen deze prezones georganiseerd werden, geïntegreerd werden in de hulpverleningszones.

De laatste stappen die de gemeenten gezet hebben om de overgang naar hulpverleningszone mogelijk te maken, zijn voornamelijk het bereiken van een akkoord van de verschillende gemeenteraden over de dotatie van elk van deze gemeenten van de zone, de inventaris en de overdracht van de goederen die gebruikt worden voor de uitvoering van de opdrachten van de brandweerdiensten en de overdracht van het personeel dat overgeheveld wordt naar de hulpverleningszone.

2) De veranderingen die gebeurd zijn begin 2015 hebben niet rechtstreeks betrekking op de burgers: de interventies van de brandweerlieden worden verder verzekerd net zoals dat in 2014 het geval was.

De concrete veranderingen betreffen voornamelijk het personeel: het operationeel personeel werd overgedragen naar de zones en wordt onderworpen aan een nieuw statuut; het administratief personeel wordt ter beschikking gesteld van de zone in afwachting van de goedkeuring door de zone van een statuut voor dit personeel.

Vanuit operationeel oogpunt, blijft een groot aantal regels van kracht: de snelste adequate hulp, de normen inzake de persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen. Er zijn echter ook nieuwe regels verplicht geworden op het vlak van de verdeling van de opdrachten tussen de hulpverleningszones en de operationele eenheden van de civiele bescherming.