Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Treinongelukken - Aantallen
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
ongeval bij het vervoer
officiële statistiek
22/3/2011 | Verzending vraag |
26/9/2011 | Antwoord |
In het kader van mijn werkzaamheden in de Senaat kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen:
1) Hoeveel treinongelukken hebben zich in 2009 en 2010 op het Belgische spoorwegnet voorgedaan?
2) Hoeveel kilometers spoorwegen liggen er op dit ogenblik in ons land?
3) Hoeveel treinongelukken met lichamelijk gekwetsten deden zich voor in 2009 en 2010?
4) Hoeveel treinongelukken met dodelijke slachtoffers deden zich voor in 2009 en 2010?
5) Bij hoeveel treinongelukken lag de verantwoordelijkheid bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)?
De NMBS-Groep deelt het volgende mee:
1)3) 4) et 5) De in bijlage vermelde "ernstige" ongevallen worden gedefinieerd volgens bijlage 1 van de Europese richtlijn 2004/49/EG.
Het gaat hier om elk ongeval met ten minste één bewegend spoorvoertuig waarbij ten minste één persoon om het leven is gekomen of zwaargewond is geraakt of dat schade van betekenis [minstens 150 000 euro] aan het materieel, de rails, andere installaties of het milieu dan wel een ernstige ontregeling van het verkeer heeft veroorzaakt [minstens zes uur op een hoofdspoorlijn].
2)Het door Infrabel beheerde spoorwegnet bestaat uit 6 442 km hoofdspoor en 2 434 km bijspoor.
Bijlage :
|
2009 |
2010 |
||||||
|
Ongevallen |
Ongevallen met gewonden |
Ongevallen met doden |
Ten laste van Infrabel |
Ongevallen/ |
Ongevallen met gewonden |
Ongevallen met doden |
Ten laste van Infrabel |
Treinbotsingen |
1 |
0 |
0 |
0 |
5 |
2 |
1 |
0 |
Ontsporingen |
3 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
Ongevallen aan overwegen |
18 |
4 |
12 |
0 |
17 |
7 |
8 |
1 |
Door rollend materieel in rijdende toestand veroorzaakte persoonlijke ongevallen, met uitzondering van zelfmoorden |
18 |
4 |
14 |
1 |
15 |
7 |
8 |
0 |
Brand in het rollend materieel |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Andere soorten ongevallen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |