Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Treinbestuurders - Achterstallige vakantiedagen - Ziekteverzuim
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
veiligheid van het vervoer
bestuurder
mentale spanning
arbeidsvoorwaarden
18/2/2011 | Verzending vraag |
29/9/2011 | Antwoord |
De Bijzondere Kamercommissie Spoorveiligheid heeft de zwaktepunten van de veiligheid van het spoorwegnet terug volop in de schijnwerpers gebracht. Maar om het reizen per trein veiliger te maken is meer dan materiaal nodig. Essentieel is de functie van treinbestuurder, die de treinen veilig over het spoorwegnet moet sturen.
Opdat de treinbestuurder gedurende een aantal uren non-stop de opperste concentratie kan leveren, is het nodig dat hij over het juiste materieel beschikt en voldoende uitgerust is. Stress afkomstig uit verouderd en niet aangepast materieel en een slechte werkomgeving draagt bij tot onbewuste concentratiestoornissen. Dat een treinbestuurder een dag vrij kan nemen van het werk wanneer hij het wenst, draagt bij tot de werksfeer.
De realiteit is echter dat vele treinbestuurders die in Brussel gestationeerd zijn amper hun vakantiedagen kunnen opnemen omdat er een chronisch gebrek aan vervangers is. Dit zorgt voor vele perverse effecten zoals een stijging van het ziekteverzuim en een groeiend ongenoegen, omdat men wederom wordt opgeroepen om een zieke collega te gaan vervangen, wanneer men vele vakantiedagen te goed heeft.
Ondertussen worden de beloofde werkkrachten niet geleverd, of in zeer beperkte mate. Reeds in het verleden zijn hiervoor menige stakingen losgebroken.
Bijna de helft van de treinen die een stopsein negeren, doet dat binnen een straal van ongeveer dertig kilometer rond Brussel. Dat komt omdat het verkeer in en rond de hoofdstad zeer druk is, en dat er ook veel seintekens staan.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoeveel vakantiedagen zijn in het totaal nog te goed bij alle treinbestuurders? Graag een opdeling volgens stelplaats (Schaarbeek, Brussel-Zuid, …), met de indicatie van het aantal treinbestuurders die er actief zijn. Kan de geachte minister ook de evolutie weergeven over de laatste vijf jaar?
2) Hoeveel dagen zijn de treinbestuurders ziek geweest tijdens de laatste vijf jaar?
3) Welke concrete maatregelen heeft zij in het verleden genomen om dit probleem aan te pakken? Welk resultaat heeft dit teweeggebracht? Zijn de treinbestuurders nu in staat om hun vakantiedagen in normale mate op te nemen?
De NMBS-Groep deelt het volgende mee:
1. In bijlage vindt u de evolutie van het aantal treinbestuurders gedurende de laatste vijf jaar, per district en per depot.
In totaal is er nog een achterstand in verlof van 2 429 dagen.
2.
In 2006: 51 365 ziektedagen
In 2007: 58 407 ziektedagen
In 2008: 56 992 ziektedagen
In 2009: 55 603 ziektedagen
In 2010: 57 964 ziektedagen
3. De achterstand inzake de op te nemen verlofdagen is intussen weggewerkt door bijkomende treinbestuurders aan te werven.
Aangezien het achterstallig verlof per treinbestuurder relatief gering is, ziet het ernaar uit dat de treinbestuurders hun vakantiedagen op een normale wijze kunnen opnemen. Het aantal treinbestuurders bedroeg op 1 januari 2011 immers 3 535 terwijl het totaal aan achterstand in verlof 2 429 dagen is, hetgeen betekent dat er een gemiddelde achterstand is van 0,687 dagen achterstallig verlof per treinbestuurder.
Bijlage
|
01/01/2007 |
01/01/2008 |
01/01/2009 |
01/01/2010 |
01/01/2011 |
B-TC – TCT/CTC BRUSSEL/BRUXELLES |
235 |
218 |
239 |
262 |
252 |
B-TC - district CENTRUM/CENTRE |
235 |
218 |
239 |
262 |
252 |
B-TC - TCT ANTWERPEN |
305 |
300 |
358 |
371 |
453 |
B-TC - TCT HASSELT |
493 |
455 |
447 |
429 |
410 |
B-TC - district NOORDOOST |
798 |
755 |
805 |
800 |
863 |
B-TC - TCT GENT |
535 |
494 |
506 |
508 |
529 |
B-TC - TCT KUST-BRUGGE |
180 |
187 |
187 |
192 |
184 |
B-TC - TCT KUST-KORTR |
193 |
195 |
195 |
192 |
198 |
B-TC - district NOORDWEST |
908 |
876 |
888 |
892 |
911 |
B-TC - TCT LUIK |
406 |
390 |
397 |
412 |
413 |
B-TC - CTC ARDENNES-NAMUR |
244 |
235 |
239 |
256 |
258 |
B-TC - CTC ARDENNES-ARLON |
263 |
243 |
240 |
257 |
254 |
B-TC - district ZUIDOOST |
913 |
868 |
876 |
925 |
925 |
B-TC - TCT CHARLEROI |
390 |
300 |
308 |
302 |
315 |
B-TC - TCT MONS |
285 |
270 |
280 |
271 |
269 |
B-TC - district ZUIDWEST |
675 |
570 |
588 |
573 |
584 |
ALGEMEEN TOTAAL/TOTAL GENERAL |
3529 |
3287 |
3396 |
3452 |
3535 |