Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1337

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 15 februari 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën - Elektronische applicaties - Beschikbaarheid voor zelfstandigen en ondernemingen

belastingadministratie
toepassing van informatica
informatieverwerkend systeem
elektronische overheid
officiële statistiek

Chronologie

15/2/2011Verzending vraag
4/5/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1337 d.d. 15 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ondanks de verhoging van de budgetten voor informatica en de voortdurende inspanning om de informaticadiensten van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën te verbeteren, worden de diensten van de geachte minister nog steeds geconfronteerd met het regelmatig uitvallen van verschillende applicaties.

Kan hij voor de volgende applicaties telkens de onderstaande vragen beantwoorden:

- Intervat (periodieke aangiften voor de belasting over de toegevoegde waarde (BTW), intracommunautaire opgaven, klantenlistings, aanvragen tot terugbetaling van buitenlandse BTW en de opgaven van intracommunautaire levering van nieuwe vervoermiddelen indienen, dit zowel via een XML-bestand als via manuele codering);

- Vensoc (aangiften in de vennootschapsbelasting langs elektronische weg opstellen en verzenden);

- Finprof (aangifte in de bedrijfsvoorheffing indienen via internet);

- Belcotax on web (bestemd voor werkgevers en andere schuldenaars van inkomsten die aan de bedrijfsvoorheffing onderworpen zijn. Zij moeten met deze toepassing hun fiches 281 en hun samenvattende opgaven 325 via internet indienen);

- Tax-on-web Mandataris (de aangifte in de personenbelasting van uw cliënt indienen via internet);

- PLDA (Paperless Douane & Accijnzen);

- Sadbel;

- Tarweb;

- NCTS (New Computerised Transit System);

- EMCS (Exise Movement and Control System);

- VAT on e-services.

1) Wat is het aantal gebruikers per jaar? Graag kreeg ik de gegevens voor 2008, 2009 en 2010 of vanaf wanneer de applicatie in gebruik is.

2) Wat is het " uptime "-percentage van de applicatie, dus de beschikbare tijd voor de gebruiker? Graag kreeg ik de gegevens per maand, van januari 2008 tot en met december 2010.

3) Graag kreeg ik het aantal hardware interventies per jaar op de systemen waar deze applicaties op draaien.

4) Graag kreeg ik het aantal software patches, opgesplitst tussen geplande en ongeplande, per jaar.

5) Welke van deze applicaties zijn verplicht te gebruiken en dus de enige mogelijkheid voor de ondernemingen?

6) Zijn er SLA's (Service Level Agreements) afgesloten voor deze applicaties? Zo ja, voor welke en hoeveel? Zo neen, waarom niet?

7) Wat is de beschikbaarheid voor de gebruiker, tijdens de gewone werkuren, zonder onderbreking zeven dagen op zeven, …?

8) Specifiek voor Sadbel, is deze applicatie nog actief? De laatste update op de site dateert van oktober 2004 en waarschuwt voor de verhuis voorzien in september 2004!

9) Zijn er back-up oplossingen voor de bedrijven als de applicatie niet werkzaam is (een gespiegeld systeem, een read-only environment, …)?

10) Hoeveel klachten zijn er? Hoe en door wie worden deze behandeld?

Antwoord ontvangen op 4 mei 2011 :

Het geachte lid zal hierna de gegevens voor de gestelde vragen vinden :

1) Wat is het aantal gebruikers per jaar? Graag kreeg ik de gegevens voor 2008, 2009 en 2010 of vanaf wanneer de applicatie in gebruik is.

De gebruikersaantallen voor de applicaties BOW (Belcotax-on-web) FinProf, Intervat, PLDA en NCTS (enkel WebNCTS) zijn hieronder opgenomen in de tabel.

Datum

BOW

FinProf

InterVat

PLDA

TaxOnWeb

WEBNCTS

Vensoc

2008-01

7164

1147

12698

1644

9642

354

-

2008-02

8107

3179

46853

3471

21528

716

-

2008-03

11689

3548

56429

3537

22683

637

-

2008-04

11586

5318

62981

3491

42297

636

-

2008-05

11171

3018

39137

3040

201281

582

-

2008-06

14140

3849

38421

3315

479639

648

-

2008-07

8987

5161

58377

3292

123187

595

-

2008-08

7364

3022

39833

3004

35526

500

-

2008-09

8625

3552

39303

3197

45920

620

-

2008-10

9433

5713

64531

3124

65453

677

8844

2008-11

9197

3424

41565

3073

33254

604

3298

2008-12

8360

5160

42082

3224

31814

607

3963

2009-01

9058

7308

81340

3670

30541

739

2917

2009-02

10491

5915

51858

3198

25566

575

3773

2009-03

24966

8851

83966

3266

50216

632

3038

2009-04

26370

13484

152568

3156

125181

665

2857

2009-05

25900

7079

50487

3163

402948

558

1793

2009-06

37788

8756

49233

3237

836438

624

2360

2009-07

22627

14699

121645

3276

124409

648

2888

2009-08

23024

6673

51704

3136

54647

551

4039

2009-09

19279

7627

45624

3548

68996

622

9497

2009-10

16681

14055

113132

3688

94891

621

12341

2009-11

12901

7134

46667

3547

64185

534

4270

2009-12

11137

10405

41809

3671

47324

521

3604

2010-01

10783

13354

122172

3469

44288

570

3181

2010-02

19083

7651

61401

3542

40851

543

4569

2010-03

15493

6963

82281

3575

67541

532

3089

2010-04

16488

13348

127739

3589

134784

560

3075

2010-05

21359

6995

63004

3465

425194

535

1962

2010-06

33096

7696

46703

3555

734288

481

2603

2010-07

16653

10437

106832

3256

347481

459

2734

2010-08

12228

6626

52650

3001

71546

483

4662

2010-09

13108

7592

45408

3100

87626

513

9947

2010-10

15091

13701

118819

3533

110413

529

13939

2010-11

9779

6855

48342

3170

74809

511

4861

2010-12

4849

10786

42875

2025

57908

516

4234

Voor de applicaties EMCS en VAT-on-e-services zullen deze metingen pas in de toekomst op dezelfde manier uitgevoerd kunnen worden. De applicatie SADBEL is niet meer in gebruik.

2) Wat is het " uptime "-percentage van de applicatie, dus de beschikbare tijd voor de gebruiker? Graag kreeg ik de gegevens per maand, van januari 2008 tot en met december 2010.

De beschikbaarheid van de applicaties is gegeven in de hier onderstaande tabel. De gegevens zijn bekomen door pro-actieve metingen via de HP BAC/BPM software waarbij representatieve business scenario’s op een repetitieve en geautomatiseerde manier uitgevoerd worden met een interval van vijf minuten.

Datum

FinProf

InterVat

PLDA

TaxOnWeb

WEBNCTS

VENSOC

2008-01

 

 

 

98,02%

96,16%

 

2008-02

 

 

 

91,13%

100,00%

 

2008-03

 

85,37%

91,78%

94,83%

99,16%

 

2008-04

 

94,83%

91,01%

98,27%

97,00%

 

2008-05

 

90,74%

98,10%

95,74%

98,94%

 

2008-06

 

96,36%

96,21%

91,03%

95,76%

 

2008-07

 

95,99%

95,75%

93,88%

93,46%

 

2008-08

 

94,49%

99,66%

93,40%

99,30%

 

2008-09

 

96,86%

99,93%

98,69%

97,89%

 

2008-10

 

97,41%

94,26%

98,96%

96,51%

 

2008-11

 

91,90%

98,62%

97,83%

94,55%

 

2008-12

 

97,28%

91,83%

96,53%

99,57%

 

2009-01

 

90,89%

98,48%

95,58%

99,78%

 

2009-02

 

95,92%

95,92%

99,40%

99,82%

 

2009-03

 

87,60%

87,60%

98,27%

98,00%

 

2009-04

 

97,04%

97,04%

98,89%

99,12%

 

2009-05

 

97,50%

97,50%

97,42%

97,92%

 

2009-06

 

98,23%

98,23%

89,05%

99,32%

 

2009-07

 

91,56%

91,56%

97,55%

93,33%

 

2009-08

 

96,40%

96,40%

99,48%

96,66%

 

2009-09

 

95,14%

95,14%

97,84%

95,89%

 

2009-10

 

90,74%

90,74%

97,99%

92,51%

 

2009-11

 

93,14%

93,14%

97,69%

98,12%

 

2009-12

100,00%

98,28%

98,28%

99,63%

99,85%

 

2010-01

100,00%

98,90%

98,54%

99,63%

99,85%

99,85%

2010-02

100,00%

97,33%

97,43%

99,63%

99,99%

99,99%

2010-03

98,68%

98,02%

97,71%

99,35%

99,98%

99,98%

2010-04

93,38%

98,08%

98,58%

99,30%

99,95%

99,95%

2010-05

99,40%

94,12%

99,43%

99,40%

99,80%

99,80%

2010-06

99,98%

98,36%

97,96%

99,98%

99,94%

99,94%

2010-07

99,99%

99,53%

99,48%

99,97%

99,92%

99,92%

2010-08

99,72%

99,48%

98,72%

99,95%

99,34%

99,34%

2010-09

99,96%

99,63%

98,65%

99,79%

99,59%

99,59%

2010-10

99,90%

99,91%

98,65%

99,77%

99,86%

99,86%

2010-11

99,96%

97,99%

98,51%

99,26%

98,67%

98,67%

2010-12

100,00%

99,84%

97,07%

99,43%

99,98%

99,98%

Door de vernieuwing van de monitoring applicatie in de loop van november 2009, waarbij HP Openview Internet Services (OVIS) werd vervangen door BAC/BPM, zijn niet voor alle applicaties die opgenomen zijn in de parlementaire vraag meetgegevens beschikbaar op een manier die vergelijkbaar is met de cijfers van voor december 2009. Het gaat met name over de applicaties TarBel, SadBel.

Voor applicaties met relatief weinig transacties per dag, zoals bijvoorbeeld de applicatie VAT-on-e-services en de applicatie TarBel, zijn er geen pro-actieve, repetitieve, end-2-end monitoringscenario’s geïmplementeerd omdat load op de applicatie door end-2-end monitoring in verhouding veel te groot is ten opzicht van het reële gebruik van de applicaties (voor TarBel betekent de proactive monitoring meer dan 90 % van het totaal aantal hits).

5) Welke van deze applicaties zijn verplicht te gebruiken en dus de enige mogelijkheid voor de ondernemingen?

Applicatie

Verplicht (J/N)

Afwijkende regeling op papier?

Intervat

Ja (sauf exception prévue par la réglementation)

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

Vensoc

Nee


FinProf

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

Belcotax-on-web

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

Tax-on-web Mandataris + burgers

Nee


PLDA

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

SADBEL

Applicatie niet meer operationeel voor indienen van aangiften.


TarWeb

Niet van toepassing


NCTS

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

EMCS

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

VAT-on-eServices

Ja
(uitvoering van een Europese richtlijn)


3) Graag kreeg ik het aantal hardware interventies per jaar op de systemen waar deze applicaties op draaien.

Historische gegevens over het aantal hardware interventies zijn op dit ogenblik niet beschikbaar voor alle infrastructuur systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.

Via de IT servciemanangement oplossingen die op dit ogenblik geïmplementeerd worden, waarbij voornamelijk voortgebouwd wordt op de inventarisatiegegevens die opgenomen zijn in HP uCMDB, zullen deze cijfers in de toekomst wel beschikbaar zijn.

4) Graag kreeg ik het aantal software patches, opgesplitst tussen geplande en ongeplande, per jaar.

Historische gegevens over het aantal software wijzigingen (applicatiesoftware en systeemsoftware) zijn niet beschikbaar voor alle systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.

Via het FUP-ITIL convergentieproject, waarbij belangrijke verbeteringen aangebracht worden aan het “release, build en deploy” process voor java applicaties op het CCFF platform, zal deze informatie in de toekomst wel beschikbaar zijn.

6) Zijn er SLA's (Service Level Agreements) afgesloten voor deze applicaties? Zo ja, voor welke en hoeveel? Zo neen, waarom niet?

Er zijn geen formele SLA afgesproken voor deze applicaties.

7) Wat is de beschikbaarheid voor de gebruiker, tijdens de gewone werkuren, zonder onderbreking zeven dagen op zeven, …?

De applicaties die vermeld zijn in de lijst zijn allemaal zeven dagen op zeven en 24u op 24 beschikbaar, met uitzondering van de perioden tijdens de nacht waarin batchverwerking plaatsvindt, de normale perioden voor onderhoud van de applicaties en de geplande en ongeplande downtime van de infrastructuur.

Detailgegevens op de beschikbaarheid van de applicaties zijn terug te vinden in het antwoord op vraag 2.

8) Specifiek voor Sadbel, is deze applicatie nog actief? De laatste update op de site dateert van oktober 2004 en waarschuwt voor de verhuis voorzien in september 2004!

De applicatie SADBEL is niet meer operationeel voor het indienen van de Belgische import, export en transit aangiften sinds september 2008. De functionaliteit werd overgenomen door de nieuwe applicatie PLDA. Voor de douane-aangiften van Luxemburgse aangevers werd de applicatie nog actief gehouden tot juni 2010. Met schrijven van 28 januari 2011 heeft de douane Luxemburg officieel gevraagd de nog bestaande connectiviteit voor SADBEL Luxemburg definitief te stoppen.

Een beperkt aantal functionaliteiten van de applicatie SADBEL zijn weliswaar nog steeds operationeel. Het gaat dan over de consultatie van de historische gegevens en voor de aflevering van duplicata van vroeger ingediende aangiften.

9) Zijn er back-up oplossingen voor de bedrijven als de applicatie niet werkzaam is (een gespiegeld systeem, een read-only environment, …)?

Business continuity oplossingen (zoals bijvoorbeeld de noodprocedures voor PLDA) zijn voor een aantal applicaties beschikbaar.

De systeemcomponenten die gebruikt worden in de applicaties zijn geïmplementeerd met een redundantie die toelaat om een hardware falen te kunnen absorberen zonder impact op de applicaties. Evenwel zijn (nog) niet alle softwaresystemen voorzien van high-availability en clustering architecturen die toelaten om interventies zoals software upgrades en een batch-verwerking te kunnen doen op applicaties en databases zonder de beschikbaarheid van de applicaties aan te tasten.

Verder is er een tweede datacenter in gebruik waar alle infrastructuur opgesteld staat in geval zich een onherstelbare ramp zou voordoen in het productie datacenter (Disaster Recovery). Deze infrastructuur wordt actief gebruikt voor ontwikkeling en testen van de applicaties, maar is niet ogenblikkelijk inzetbaar voor productie wanneer het gaat om het snel oplossen van incidenten die tijdelijke onbeschikbaarheid van de applicaties veroorzaken.

10) Hoeveel klachten zijn er? Hoe en door wie worden deze behandeld?

Klachten worden, afhankelijk van het domein waarop ze betrekking hebben, behandeld door verschillende afdelingen en diensten:

- fiscale en inhoudelijke vragen over de applicaties Tax-on-web, FinProf, Intervat, Vensoc en Belcotax worden behandeld door het contactcenter van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën en, indien nodig, doorgestuurd naar de behandelende dienst voor verdere afhandeling;

- voor de applicaties PLDA, TarBel en NCTS zijn afzonderlijke helpdesks actief;

- alle vragen over de authentificatie worden behandeld door de FEDICT helpdesk;

- ICT vragen over het gebruik van de applicatie (webbrowser instellingen, java applets, enz…) en het gebruik van de authentificatiemiddelen (certificaten, e-ID, …) worden beantwoord door de ICT helpdesk voor de burger en de ondernemingen.

Er zijn geen globale statistieken beschikbaar met het totaal aantal klachten.