Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën - Elektronische applicaties - Beschikbaarheid voor zelfstandigen en ondernemingen
belastingadministratie
toepassing van informatica
informatieverwerkend systeem
elektronische overheid
officiële statistiek
15/2/2011 | Verzending vraag |
4/5/2011 | Antwoord |
Ondanks de verhoging van de budgetten voor informatica en de voortdurende inspanning om de informaticadiensten van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën te verbeteren, worden de diensten van de geachte minister nog steeds geconfronteerd met het regelmatig uitvallen van verschillende applicaties.
Kan hij voor de volgende applicaties telkens de onderstaande vragen beantwoorden:
- Intervat (periodieke aangiften voor de belasting over de toegevoegde waarde (BTW), intracommunautaire opgaven, klantenlistings, aanvragen tot terugbetaling van buitenlandse BTW en de opgaven van intracommunautaire levering van nieuwe vervoermiddelen indienen, dit zowel via een XML-bestand als via manuele codering);
- Vensoc (aangiften in de vennootschapsbelasting langs elektronische weg opstellen en verzenden);
- Finprof (aangifte in de bedrijfsvoorheffing indienen via internet);
- Belcotax on web (bestemd voor werkgevers en andere schuldenaars van inkomsten die aan de bedrijfsvoorheffing onderworpen zijn. Zij moeten met deze toepassing hun fiches 281 en hun samenvattende opgaven 325 via internet indienen);
- Tax-on-web Mandataris (de aangifte in de personenbelasting van uw cliënt indienen via internet);
- PLDA (Paperless Douane & Accijnzen);
- Sadbel;
- Tarweb;
- NCTS (New Computerised Transit System);
- EMCS (Exise Movement and Control System);
- VAT on e-services.
1) Wat is het aantal gebruikers per jaar? Graag kreeg ik de gegevens voor 2008, 2009 en 2010 of vanaf wanneer de applicatie in gebruik is.
2) Wat is het " uptime "-percentage van de applicatie, dus de beschikbare tijd voor de gebruiker? Graag kreeg ik de gegevens per maand, van januari 2008 tot en met december 2010.
3) Graag kreeg ik het aantal hardware interventies per jaar op de systemen waar deze applicaties op draaien.
4) Graag kreeg ik het aantal software patches, opgesplitst tussen geplande en ongeplande, per jaar.
5) Welke van deze applicaties zijn verplicht te gebruiken en dus de enige mogelijkheid voor de ondernemingen?
6) Zijn er SLA's (Service Level Agreements) afgesloten voor deze applicaties? Zo ja, voor welke en hoeveel? Zo neen, waarom niet?
7) Wat is de beschikbaarheid voor de gebruiker, tijdens de gewone werkuren, zonder onderbreking zeven dagen op zeven, …?
8) Specifiek voor Sadbel, is deze applicatie nog actief? De laatste update op de site dateert van oktober 2004 en waarschuwt voor de verhuis voorzien in september 2004!
9) Zijn er back-up oplossingen voor de bedrijven als de applicatie niet werkzaam is (een gespiegeld systeem, een read-only environment, …)?
10) Hoeveel klachten zijn er? Hoe en door wie worden deze behandeld?
Het geachte lid zal hierna de gegevens voor de gestelde vragen vinden :
1) Wat is het aantal gebruikers per jaar? Graag kreeg ik de gegevens voor 2008, 2009 en 2010 of vanaf wanneer de applicatie in gebruik is.
De gebruikersaantallen voor de applicaties BOW (Belcotax-on-web) FinProf, Intervat, PLDA en NCTS (enkel WebNCTS) zijn hieronder opgenomen in de tabel.
Datum |
BOW |
FinProf |
InterVat |
PLDA |
TaxOnWeb |
WEBNCTS |
Vensoc |
2008-01 |
7164 |
1147 |
12698 |
1644 |
9642 |
354 |
- |
2008-02 |
8107 |
3179 |
46853 |
3471 |
21528 |
716 |
- |
2008-03 |
11689 |
3548 |
56429 |
3537 |
22683 |
637 |
- |
2008-04 |
11586 |
5318 |
62981 |
3491 |
42297 |
636 |
- |
2008-05 |
11171 |
3018 |
39137 |
3040 |
201281 |
582 |
- |
2008-06 |
14140 |
3849 |
38421 |
3315 |
479639 |
648 |
- |
2008-07 |
8987 |
5161 |
58377 |
3292 |
123187 |
595 |
- |
2008-08 |
7364 |
3022 |
39833 |
3004 |
35526 |
500 |
- |
2008-09 |
8625 |
3552 |
39303 |
3197 |
45920 |
620 |
- |
2008-10 |
9433 |
5713 |
64531 |
3124 |
65453 |
677 |
8844 |
2008-11 |
9197 |
3424 |
41565 |
3073 |
33254 |
604 |
3298 |
2008-12 |
8360 |
5160 |
42082 |
3224 |
31814 |
607 |
3963 |
2009-01 |
9058 |
7308 |
81340 |
3670 |
30541 |
739 |
2917 |
2009-02 |
10491 |
5915 |
51858 |
3198 |
25566 |
575 |
3773 |
2009-03 |
24966 |
8851 |
83966 |
3266 |
50216 |
632 |
3038 |
2009-04 |
26370 |
13484 |
152568 |
3156 |
125181 |
665 |
2857 |
2009-05 |
25900 |
7079 |
50487 |
3163 |
402948 |
558 |
1793 |
2009-06 |
37788 |
8756 |
49233 |
3237 |
836438 |
624 |
2360 |
2009-07 |
22627 |
14699 |
121645 |
3276 |
124409 |
648 |
2888 |
2009-08 |
23024 |
6673 |
51704 |
3136 |
54647 |
551 |
4039 |
2009-09 |
19279 |
7627 |
45624 |
3548 |
68996 |
622 |
9497 |
2009-10 |
16681 |
14055 |
113132 |
3688 |
94891 |
621 |
12341 |
2009-11 |
12901 |
7134 |
46667 |
3547 |
64185 |
534 |
4270 |
2009-12 |
11137 |
10405 |
41809 |
3671 |
47324 |
521 |
3604 |
2010-01 |
10783 |
13354 |
122172 |
3469 |
44288 |
570 |
3181 |
2010-02 |
19083 |
7651 |
61401 |
3542 |
40851 |
543 |
4569 |
2010-03 |
15493 |
6963 |
82281 |
3575 |
67541 |
532 |
3089 |
2010-04 |
16488 |
13348 |
127739 |
3589 |
134784 |
560 |
3075 |
2010-05 |
21359 |
6995 |
63004 |
3465 |
425194 |
535 |
1962 |
2010-06 |
33096 |
7696 |
46703 |
3555 |
734288 |
481 |
2603 |
2010-07 |
16653 |
10437 |
106832 |
3256 |
347481 |
459 |
2734 |
2010-08 |
12228 |
6626 |
52650 |
3001 |
71546 |
483 |
4662 |
2010-09 |
13108 |
7592 |
45408 |
3100 |
87626 |
513 |
9947 |
2010-10 |
15091 |
13701 |
118819 |
3533 |
110413 |
529 |
13939 |
2010-11 |
9779 |
6855 |
48342 |
3170 |
74809 |
511 |
4861 |
2010-12 |
4849 |
10786 |
42875 |
2025 |
57908 |
516 |
4234 |
Voor de applicaties EMCS en VAT-on-e-services zullen deze metingen pas in de toekomst op dezelfde manier uitgevoerd kunnen worden. De applicatie SADBEL is niet meer in gebruik.
2) Wat is het " uptime "-percentage van de applicatie, dus de beschikbare tijd voor de gebruiker? Graag kreeg ik de gegevens per maand, van januari 2008 tot en met december 2010.
De beschikbaarheid van de applicaties is gegeven in de hier onderstaande tabel. De gegevens zijn bekomen door pro-actieve metingen via de HP BAC/BPM software waarbij representatieve business scenario’s op een repetitieve en geautomatiseerde manier uitgevoerd worden met een interval van vijf minuten.
Datum |
FinProf |
InterVat |
PLDA |
TaxOnWeb |
WEBNCTS |
VENSOC |
2008-01 |
|
|
|
98,02% |
96,16% |
|
2008-02 |
|
|
|
91,13% |
100,00% |
|
2008-03 |
|
85,37% |
91,78% |
94,83% |
99,16% |
|
2008-04 |
|
94,83% |
91,01% |
98,27% |
97,00% |
|
2008-05 |
|
90,74% |
98,10% |
95,74% |
98,94% |
|
2008-06 |
|
96,36% |
96,21% |
91,03% |
95,76% |
|
2008-07 |
|
95,99% |
95,75% |
93,88% |
93,46% |
|
2008-08 |
|
94,49% |
99,66% |
93,40% |
99,30% |
|
2008-09 |
|
96,86% |
99,93% |
98,69% |
97,89% |
|
2008-10 |
|
97,41% |
94,26% |
98,96% |
96,51% |
|
2008-11 |
|
91,90% |
98,62% |
97,83% |
94,55% |
|
2008-12 |
|
97,28% |
91,83% |
96,53% |
99,57% |
|
2009-01 |
|
90,89% |
98,48% |
95,58% |
99,78% |
|
2009-02 |
|
95,92% |
95,92% |
99,40% |
99,82% |
|
2009-03 |
|
87,60% |
87,60% |
98,27% |
98,00% |
|
2009-04 |
|
97,04% |
97,04% |
98,89% |
99,12% |
|
2009-05 |
|
97,50% |
97,50% |
97,42% |
97,92% |
|
2009-06 |
|
98,23% |
98,23% |
89,05% |
99,32% |
|
2009-07 |
|
91,56% |
91,56% |
97,55% |
93,33% |
|
2009-08 |
|
96,40% |
96,40% |
99,48% |
96,66% |
|
2009-09 |
|
95,14% |
95,14% |
97,84% |
95,89% |
|
2009-10 |
|
90,74% |
90,74% |
97,99% |
92,51% |
|
2009-11 |
|
93,14% |
93,14% |
97,69% |
98,12% |
|
2009-12 |
100,00% |
98,28% |
98,28% |
99,63% |
99,85% |
|
2010-01 |
100,00% |
98,90% |
98,54% |
99,63% |
99,85% |
99,85% |
2010-02 |
100,00% |
97,33% |
97,43% |
99,63% |
99,99% |
99,99% |
2010-03 |
98,68% |
98,02% |
97,71% |
99,35% |
99,98% |
99,98% |
2010-04 |
93,38% |
98,08% |
98,58% |
99,30% |
99,95% |
99,95% |
2010-05 |
99,40% |
94,12% |
99,43% |
99,40% |
99,80% |
99,80% |
2010-06 |
99,98% |
98,36% |
97,96% |
99,98% |
99,94% |
99,94% |
2010-07 |
99,99% |
99,53% |
99,48% |
99,97% |
99,92% |
99,92% |
2010-08 |
99,72% |
99,48% |
98,72% |
99,95% |
99,34% |
99,34% |
2010-09 |
99,96% |
99,63% |
98,65% |
99,79% |
99,59% |
99,59% |
2010-10 |
99,90% |
99,91% |
98,65% |
99,77% |
99,86% |
99,86% |
2010-11 |
99,96% |
97,99% |
98,51% |
99,26% |
98,67% |
98,67% |
2010-12 |
100,00% |
99,84% |
97,07% |
99,43% |
99,98% |
99,98% |
Door de vernieuwing van de monitoring applicatie in de loop van november 2009, waarbij HP Openview Internet Services (OVIS) werd vervangen door BAC/BPM, zijn niet voor alle applicaties die opgenomen zijn in de parlementaire vraag meetgegevens beschikbaar op een manier die vergelijkbaar is met de cijfers van voor december 2009. Het gaat met name over de applicaties TarBel, SadBel.
Voor applicaties met relatief weinig transacties per dag, zoals bijvoorbeeld de applicatie VAT-on-e-services en de applicatie TarBel, zijn er geen pro-actieve, repetitieve, end-2-end monitoringscenario’s geïmplementeerd omdat load op de applicatie door end-2-end monitoring in verhouding veel te groot is ten opzicht van het reële gebruik van de applicaties (voor TarBel betekent de proactive monitoring meer dan 90 % van het totaal aantal hits).
5) Welke van deze applicaties zijn verplicht te gebruiken en dus de enige mogelijkheid voor de ondernemingen?
Applicatie |
Verplicht (J/N) |
Afwijkende regeling op papier? |
Intervat |
Ja (sauf exception prévue par la réglementation) |
Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien) |
Vensoc |
Nee |
|
FinProf |
Ja |
Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien) |
Belcotax-on-web |
Ja |
Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien) |
Tax-on-web Mandataris + burgers |
Nee |
|
PLDA |
Ja |
Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien) |
SADBEL |
Applicatie niet meer operationeel voor indienen van aangiften. |
|
TarWeb |
Niet van toepassing |
|
NCTS |
Ja |
Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien) |
EMCS |
Ja |
Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien) |
VAT-on-eServices |
Ja |
|
3) Graag kreeg ik het aantal hardware interventies per jaar op de systemen waar deze applicaties op draaien.
Historische gegevens over het aantal hardware interventies zijn op dit ogenblik niet beschikbaar voor alle infrastructuur systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.
Via de IT servciemanangement oplossingen die op dit ogenblik geïmplementeerd worden, waarbij voornamelijk voortgebouwd wordt op de inventarisatiegegevens die opgenomen zijn in HP uCMDB, zullen deze cijfers in de toekomst wel beschikbaar zijn.
4) Graag kreeg ik het aantal software patches, opgesplitst tussen geplande en ongeplande, per jaar.
Historische gegevens over het aantal software wijzigingen (applicatiesoftware en systeemsoftware) zijn niet beschikbaar voor alle systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.
Via het FUP-ITIL convergentieproject, waarbij belangrijke verbeteringen aangebracht worden aan het “release, build en deploy” process voor java applicaties op het CCFF platform, zal deze informatie in de toekomst wel beschikbaar zijn.
6) Zijn er SLA's (Service Level Agreements) afgesloten voor deze applicaties? Zo ja, voor welke en hoeveel? Zo neen, waarom niet?
Er zijn geen formele SLA afgesproken voor deze applicaties.
7) Wat is de beschikbaarheid voor de gebruiker, tijdens de gewone werkuren, zonder onderbreking zeven dagen op zeven, …?
De applicaties die vermeld zijn in de lijst zijn allemaal zeven dagen op zeven en 24u op 24 beschikbaar, met uitzondering van de perioden tijdens de nacht waarin batchverwerking plaatsvindt, de normale perioden voor onderhoud van de applicaties en de geplande en ongeplande downtime van de infrastructuur.
Detailgegevens op de beschikbaarheid van de applicaties zijn terug te vinden in het antwoord op vraag 2.
8) Specifiek voor Sadbel, is deze applicatie nog actief? De laatste update op de site dateert van oktober 2004 en waarschuwt voor de verhuis voorzien in september 2004!
De applicatie SADBEL is niet meer operationeel voor het indienen van de Belgische import, export en transit aangiften sinds september 2008. De functionaliteit werd overgenomen door de nieuwe applicatie PLDA. Voor de douane-aangiften van Luxemburgse aangevers werd de applicatie nog actief gehouden tot juni 2010. Met schrijven van 28 januari 2011 heeft de douane Luxemburg officieel gevraagd de nog bestaande connectiviteit voor SADBEL Luxemburg definitief te stoppen.
Een beperkt aantal functionaliteiten van de applicatie SADBEL zijn weliswaar nog steeds operationeel. Het gaat dan over de consultatie van de historische gegevens en voor de aflevering van duplicata van vroeger ingediende aangiften.
9) Zijn er back-up oplossingen voor de bedrijven als de applicatie niet werkzaam is (een gespiegeld systeem, een read-only environment, …)?
Business continuity oplossingen (zoals bijvoorbeeld de noodprocedures voor PLDA) zijn voor een aantal applicaties beschikbaar.
De systeemcomponenten die gebruikt worden in de applicaties zijn geïmplementeerd met een redundantie die toelaat om een hardware falen te kunnen absorberen zonder impact op de applicaties. Evenwel zijn (nog) niet alle softwaresystemen voorzien van high-availability en clustering architecturen die toelaten om interventies zoals software upgrades en een batch-verwerking te kunnen doen op applicaties en databases zonder de beschikbaarheid van de applicaties aan te tasten.
Verder is er een tweede datacenter in gebruik waar alle infrastructuur opgesteld staat in geval zich een onherstelbare ramp zou voordoen in het productie datacenter (Disaster Recovery). Deze infrastructuur wordt actief gebruikt voor ontwikkeling en testen van de applicaties, maar is niet ogenblikkelijk inzetbaar voor productie wanneer het gaat om het snel oplossen van incidenten die tijdelijke onbeschikbaarheid van de applicaties veroorzaken.
10) Hoeveel klachten zijn er? Hoe en door wie worden deze behandeld?
Klachten worden, afhankelijk van het domein waarop ze betrekking hebben, behandeld door verschillende afdelingen en diensten:
- fiscale en inhoudelijke vragen over de applicaties Tax-on-web, FinProf, Intervat, Vensoc en Belcotax worden behandeld door het contactcenter van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën en, indien nodig, doorgestuurd naar de behandelende dienst voor verdere afhandeling;
- voor de applicaties PLDA, TarBel en NCTS zijn afzonderlijke helpdesks actief;
- alle vragen over de authentificatie worden behandeld door de FEDICT helpdesk;
- ICT vragen over het gebruik van de applicatie (webbrowser instellingen, java applets, enz…) en het gebruik van de authentificatiemiddelen (certificaten, e-ID, …) worden beantwoord door de ICT helpdesk voor de burger en de ondernemingen.
Er zijn geen globale statistieken beschikbaar met het totaal aantal klachten.