Belgische snelwegen - Files - Ongevallenbeheer - Centrale meldkamer - Maatregelen - Samenwerking met de Gewesten
ongeval bij het vervoer
autoweg
wegverkeer
verkeersregels
7/1/2014 | Verzending vraag |
8/4/2014 | Antwoord |
Tijdens de eerste tien maanden van dit jaar stonden we 1 470 uren in de file. Dit cijfers is hoger dan het voorbijgaande jaar, maar gelukkig geen absoluut record. In 2010 stonden we immers 1 590 uren in de file.
Opvallend is dat de files van 200 kilometer en meer langer duurden dan ooit voorheen. De woordvoerder van Touring ziet drie grote problemen:
a) Gebrek aan een goed ongevallenbeheer en een slechte ongevallencoördinatie: nood aan een centrale meldkamer.
b) Combinatie van meer verkeer en enkele hardnekkige knelpunten zorgt voor trechters waar de structurele files beginnen.
c) De meeste chauffeurs passen hun rijgedrag niet aan de weersomstandigheden aan.
Recent nam de staatssecretaris maatregelen om het verkeersreglement te wijzigen en wacht op adviezen van de gewesten. Takeldiensten, begrafenisondernemers en verkeersdeskundigen zouden gebruik mogen maken van de pechstroken om door te rijden tot de plaats van het ongeval.
Toch denkt Touring dat dit maar een kleine stap is als er geen centrale meldkamer opgericht wordt.
Graag kreeg ik een antwoord op volgende vragen :
1) Welke problemen ziet de staatssecretaris in de aanhoudende en toenemende file-uren?
2) Welke maatregelen zal hij op zijn niveau nemen met betrekking tot de vernoemde problemen om de file-uren in te perken? Hoe gaat hij hiervoor samenwerken met de gewesten?
3) Wat is de stand van zaken wat betreft de wijziging van het verkeersreglement om meerdere voertuigen als prioritair te categoriseren?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.
1) De oorzaak van filevorming moet worden gezocht in een samenspel van verschillende factoren, dewelke elkaar bovendien onderling beïnvloeden. De gevolgen die de aanhoudende en toenemende fileproblemen met zich meebrengen zijn tevens erg divers. Stilstaand verkeer veroorzaakt niet alleen een economisch nadeel, maar is ook nadelig voor de maatschappij en het individu.
Het is evident dat filevorming zo veel mogelijk dient te worden vermeden en eenmaal ze is ontstaan zo vlug mogelijk dient te worden verholpen.
Het Vlaams Verkeerscentrum, PEREX (voor het Waals Gewest) en het Mobiliteitscentrum (Brussels Hoofdstedelijk Gewest) nemen de functie van centrale meldkamer op zich. Via verschillende bronnen (tellussen, camera’s, meldingen van federale en lokale politie, ...) verzamelen deze centra de nodige verkeersinformatie, die zij via de courante kanalen (internet, radio, ...) verspreiden.
2) en 3) Voor alle reglementering op het verkeer en vervoer die op federaal niveau tot stand komt, dient overeenkomstig art. 6 §4, 3° van de bijzondere wet op de hervorming van de instellingen overleg te worden gepleegd met de Gewesten.
Met het koninklijk besluit. tot wijziging van de wegcode worden een aantal maatregelen genomen die de doorstroming van het verkeer en het vrijmaken van de weg na een ongeval moeten verbeteren. Op die manier wordt getracht om filevorming te voorkomen en langdurige files vlugger op te lossen.
Het principe van het “ritsen” wordt geïntroduceerd teneinde een vlotte verkeersdoorstroming te garanderen op plaatsen waar een trechter ontstaat.
In tegenstelling tot wat u schrijft in uw vraag, worden geen nieuwe voertuigen als prioritair (in de zin van art. 37) gecategoriseerd. Wel wordt het gebruik van de pechstrook in die zin gereglementeerd dat naast de prioritaire voertuigen ook andere categorieën van voertuigen worden toegelaten om zich onder bepaalde voorwaarden over de pechstrook te begeven. Het betreft bv. de door het parket opgeroepen verkeersdeskundige, begrafenisondernemers en takeldiensten.
Structurele problemen in verband met de infrastructuur vallen onder de bevoegdheid van de Gewesten. Ook andere maatregelen zoals het rekeningrijden situeren zich op het niveau van de Gewesten.