NMBS - Treinen tussen Herentals en Antwerpen - Onvoldoende zitplaatsen
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
pendel
8/1/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009) |
11/3/2009 | Antwoord |
Tijdens de ochtendspits worden pendelaars die de trein nemen vanuit Herentals naar Antwerpen geconfronteerd met vaak overvolle treinen. Het gaat hier immers over stoptreinen die slechts twee wagons tellen. Vanaf Nijlen is het geen uitzondering dat reizigers moeten rechtstaan. Reizigers die instappen in Kessel, Lier, Mortsel, Borgerhout en Berchem mogen een zitplaats al helemaal vergeten.
Verschillende klachtenbrieven van reizigers aan de NMBS besluiten met het antwoord dat het " extra aankoppelen van wagons niet eenvoudig is ".
Is de geachte minister zich bewust van dit probleem en is zij van plan hieraan op korte termijn te remediëren ?
Vanuit Herentals naar Antwerpen bestaat het volgende aanbod aan rechtstreekse treinen :
IRe Hasselt/Neerpelt-Antwerpen (dieselmotorwagens) ;
IRg Turnhout-Antwerpen (treinstellen type Break) ;
L Mol-Antwerpen (dieselmotor-wagens).
Tevens is er één bijkomende treinverbinding via dewelke, met overstap in Lier, Antwerpen kan bereikt worden :
IC-R Turnhout-Brussel (treinstellen type Break, en M6 tijdens piekuur). In Lier overstap op L-trein uit Leuven (twaalf minuten overstaptijd).
Voor reizigers vanuit Lier bestaat er bovenop de drie treinen uit Herentals tevens een bijkomend aanbod met de treinen afkomstig vanuit Leuven:
IRc Luik-Hasselt-Antwerpen (trein-stellen type Break) ;
L Leuven-Antwerpen (treinstellen type Break).
Voor reizigers uit de stations tussen Herentals en Lier (Wolfstee, Bouwel, Nijlen en Kessel) is er volgend aanbod naar Antwerpen :
L Mol-Antwerpen (dieselmotor-wagens) ;
L Herentals-Lier (electrisch treinstel) en IRe Neerpelt-Antwerpen (diesel).
Deze klanten hebben dus één rechtstreekse verbinding en een (nieuwe) verbinding met overstap te Lier.
Feit is dat voor beide mogelijkheden dient gebruik gemaakt te worden van dieselmotorwagens. Door de gelimiteerde beschikbaarheid van dit matrieeltype is het zo dat bepaalde treinen met een hoge bezettingsgraad te kampen hebben. Sedert 15 december 2008 hebben twee treinen van de L-verbinding Mol-Antwerpen grote problemen (een trein in de ochtendpiek en een treins in de avondpiek) niettegenstaande werden ze versterkt door vrijmaking van dieselmaterieel elders op het Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-net.
Voor de reizigers van Boechout en Mortsel zijn er ook twee treinen per uur :
L Mol-Antwerpen (dieselmotorwagens) ;
L Leuven-Antwerpen (Break).
De noodzaak tot gebruik van dieselmotorwagens op de IRe verbinding en de L-trein Mol-Antwerpen is het gevolg van het feit dat de baanvakken Herentals-Mol-Neerpelt en Mol-Hasselt niet geëlectrificeerd zijn.
Door de intense inzet van het beschikbare materieel is het niet eenvoudig om bijkomend materieel te vinden om deze druk bezette treinen te versterken.
Daar de problemen met de overbezette treinen in de Kempen vooral betrekking hebben op de diensten gereden door dieselmotorwagens worden er momenteel verschillende pistes onderzocht om oplossingen aan te reiken voor de sterke groei van het aantal reizigers uit deze regio en dit zowel op korte als op langere termijn. Deze pistes omvatten onder andere wijzigingen in het aanbod en/of de inzet van ander materieel, bijvoorbeeld op lijngedeeltes waar ook met electrisch aangedreven materieel kan gereden worden, waardoor dieselmaterieel wordt vrijgemaakt voor versterking van andere treinen.