NMBS - Piekuurtreinen - Gebrek aan zitplaatsen
pendel
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
8/1/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009) |
16/10/2009 | Antwoord |
De plus en plus de navetteurs utilisent les transports en commun et particulièrement le train dans leurs déplacements entre leur domicile et leur lieu de travail. Les objectifs définis par le contrat de gestion du Groupe SNCB sont d'ailleurs très ambitieux en matière de fréquentation. En effet, le contrat prévoit une augmentation de la fréquentation de 25 %, alors que le nombre de places assises disponibles n'augmentera que de 15 %. Les chiffres brut laissent donc déjà supposer que les places assises risquent de manquer.
Cependant, je suis régulièrement interpellé par des navetteurs se plaignant du manque chronique de place dans les trains aux heures de pointe, et plus particulièrement pour les trains à destination de Bruxelles. Nombre d'usagers doivent voyager debout, parfois même en première classe ! D'autres prévoient désormais un siège pliant pour être sûr de pouvoir voyager assis.
S'agissant d'une entreprise de service public, j'estime que, sauf contingences exceptionnelles, la SNCB devrait être en mesure de fournir à chaque utilisateur une place assise.
Pendant les heures de pointe en semaine (de 7h à 9h et de 17h à 19h), pouvez-vous me communiquer le nombre de places assises effectivement disponibles (en ne tenant pas compte des voitures supprimées), et le nombre journalier moyen de voyageurs sur les dix grandes lignes arrivant à Bruxelles ? Combien de places assises manque-t-il actuellement dans les trains aux heures de pointe, et quelles sont les solutions mises en place par la SNCB ?
Het reizigersaantal evolueert inderdaad elk jaar zonder ophouden.
In termen van bezetting kent België een bijzonder geografisch model doordat het land monocentrisch is, heeft een door Brussel passerende trein een zeer drukke bezetting vóór Brussel en een zeer geringe bezetting nadat hij Brussel voorbij is. De gemiddelde bezetting van die trein zal derhalve vrij gering zijn.
Het aantal aangeboden en ingenomen zitplaatsen tijdens de ochtendpiek (naar Brussel) en avondpiek (vauit Brussel) voor het geheel van de treinen van de binnenlandse dienst van de Nationale maatschappij der Belgische spoorwegen (NMBS) en verspreid over de verschillende lijnen is het volgende (basis: eerste semester 2009):
Ochtend (7 uur – 9 uur) |
|
Avond (17 uur – 19 uur) |
||
Lijn |
Plaatsen |
Bezetting |
Plaatsen |
Bezetting |
25 Antwerpen – Brussel |
25 041 |
14 843 |
22 039 |
11 677 |
36 Liège – Brussel |
22 278 |
15 365 |
21 672 |
13 937 |
36 C Brussel – Brussel-Nationale-Luchthaven |
3 518 |
743 |
977 |
567 |
50 Gent - Brussel via Denderleeuw |
8 194 |
5 115 |
5 356 |
2 519 |
50 A Gent - Brussel |
31 668 |
23 598 |
22 155 |
16 351 |
60 Lokeren - Brussel |
6 033 |
4 386 |
8 044 |
4 280 |
94 Moeskroen - Brussel |
3 820 |
2 916 |
1 866 |
1 216 |
96 Mons - Brussel |
22 502 |
16 408 |
10 609 |
6 531 |
124 Charleroi - Brussel |
16 678 |
10 312 |
11 321 |
6 969 |
161 Namur - Brussel |
20 605 |
13 374 |
21 159 |
12 651 |
Totaal |
160 337 |
107 059 |
125 198 |
76 698 |
Wanneer de analyse wordt verfijnd, blijkt dat een aantal treinen structureel overbezet is. Een werkgroep binnen de NMBS dient deze treinen op te sporen en de meest adequate oplossingen te vinden, rekening houdend met de uren, het beschikbare treinmaterieel, materiële beperkingen (maximale samenstelling, lengte van het perron, hergebruik van het rollend materieel, enz.).
In termen van plaatsaanbod zijn de inspanningen van de NMBS vanzelfsprekend gericht op het versterken van de treinen die tijdens de meest kritieke uren en plaatsen rijden, in functie van de indienststelling van het nieuwe rollend materieel (bestelling van M6-dubbeldeksrijtuigen en locomotieven, renovatie van de M5-dubbeldekrijtuigen en de tweeledige motorstellen MR140, enz.).
Bovendien vereist de vooropgestelde stijging van het cliënteel met 25 % geen proportionele toename van het aantal aangeboden plaatsen. Het is immers zo dat het materieel in de loop van de dag verscheidene keren opnieuw wordt gebruikt. Daarenboven worden er marketingcampagnes gevoerd om in de daluren meer reizigers aan te trekken.