Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5869

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 7 december 2009

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Global Competitiveness Index - Zwakke score van België - Maatregelen

concurrentievermogen
economisch beleid

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
11/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4396

Vraag nr. 4-5869 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens het World Economic Forum, dat met de Global Competitiveness Index 133 landen vergelijkt, is België geklommen van de negentiende naar de achttiende plaats. Zwitserland is nu het beste land om een bedrijf te hebben. De Verenigde Staten zijn van de eerste naar de tweede plek gezakt.

Volgens de onderzoekers scoort België vrij zwak. De antwoorden van de respondenten zijn weinig vleiend voor de overheid. De belangrijkste vijf problemen om zaken te doen in België zijn volgens het onderzoek: 'restrictive labor regulations', 'tax rates', 'inefficient government bureaucracy', 'access to financing' en 'tax regulations'.

Gezien het korte, voorgaande kader kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen:

Is de geachte minister bekend met de Global Competitiveness Index? Kan België tevreden zijn met de achttiende plaats?

Welk beleid stelt de Minister voorop om tot een verbetering te komen wat betreft de 'restrictive labor regulations', 'tax rates', 'inefficient government bureaucracy', 'access to financing' en 'tax regulations'?

Antwoord ontvangen op 11 februari 2010 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende mee te delen :

Ik heb met veel belangstelling kennis genomen van de laatste uitgave van het Global Competitiveness Report van het World Economic Forum (WEF). Sinds 2005 publiceert dit forum jaarlijks een indexcijfer van het globaal concurrentievermogen van de landen. Het indexcijfer steunt vooral op resultaten van een enquête uitgevoerd bij een representatief deel van ondernemingshoofden uit verschillende geanalyseerde landen en op officiële statistieken. Het vormt dus in de eerste plaats een subjectieve beoordeling door de personen die een antwoord hebben verstrekt. Niettemin is het een referentie voor de vergelijking van het concurrentievermogen, net als het World Competitiveness Yearbook, dat reeds twintig jaar wordt gepubliceerd door het International Institute for Management Development.

Zoals u weet, is het globaal indexcijfer van het concurrentievermogen een gemengd indexcijfer, namelijk een gewogen gemiddelde van verschillende indicatoren verdeeld over twaalf pijlers. Die indicatoren meten niet enkel het economisch concurrentievermogen maar dekken, volgens de auteurs van het verslag, alle factoren die de productiviteit van een land bepalen. Het belang van het indexcijfer bestaat erin dat het indicatoren die de structurele competitiviteit onderspannen (zoals het menselijk kapitaal, de werking van de goederen- en dienstenmarkt en de vernieuwing) en indicatoren inzake de competitiviteit van de prijzen (zoals de productiviteit en de kosten van de productiefactoren) samenbrengt.

Het indexcijfer van het globaal concurrentievermogen plaatst België op de achttiende plaats op honderddrieëndertig landen over de gehele wereld in 2009-2010. De prestatie van ons land is bijzonder merkwaardig voor de indicatoren zoals de kwaliteit van het onderwijs en van het opvoedingssysteem, de beroepsopleiding, de eenvoud en de snelheid van de formaliteiten aangaande de oprichting van ondernemingen, de kwaliteit van de instellingen voor wetenschappelijk onderzoek en de samenwerking tussen de universiteiten en de nijverheid op het vlak van het Research and Development. België bereikt de wereldtop-10 voor elk van die criteria.

Wanneer de weg die België heeft afgelegd gunstig kan worden genoemd, omdat ons land twee plaatsen in de rangschikking gewonnen heeft sinds 2007, blijven we niettemin gestraft door de omvang van onze overheidsschuld, die de macro-economische stabiliteit, het hoog niveau van de fiscale druk en de stroefheid op de arbeidsmarkt blijft beïnvloeden. Er dient tevens aandacht te worden geschonken aan het feit dat de drie voornaamste handelspartners van ons land, namelijk Duitsland (7de plaats), Nederland (10de plaats) en Frankrijk (16de plaats) beter gerangschikt zijn.

Er moet dus worden verder gewerkt voor de verbetering van de concurrentiepositie van België door te ijveren voor alle factoren die er kunnen toe bijdragen. Ik neem er actief aan deel in het kader van mijn bevoegdheden. De Belgische mededingingsoverheid werd versterkt en we zetten ons in voor de optimalisering van de samenwerking tussen de mededingingsoverheid en de sectorale regulatoren en dit met de bedoeling een doeltreffende werking van de goederen- en dienstenmarkt te garanderen ten dienste van de consumenten en de vernieuwing. De administratieve vereenvoudiging volgt haar weg om de administratieve procedures steeds eenvoudiger en sneller te maken, zowel voor de burgers als voor de ondernemingen. Zo tellen we al talrijke concrete verwezenlijkingen : België is het Europese land waar de formaliteiten voor het oprichten van een onderneming het snelst verlopen; de Kruispuntbank van de Ondernemingen speelt een fundamentele rol bij de vereenvoudiging van de elektronische overheidsdiensten aan de ondernemingen.

Voor het geschikt maken en het gebruik van de Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) en van het Internet, één van competitiviteitsfactoren gemeten door het indexcijfer van het globaal concurrentievermogen van het WEF, zouden de PC- en Internetplannen, gelanceerd in mei laatstleden, er de burgers in hogere mate moeten toe aanzetten om een PC te kopen en een Internetaansluiting te gebruiken tegen een voordelige prijs.

Het aantal abonnees op de mobiele telefonie en op het internet met hoge bandbreedte vormen eveneens twee indicatoren van het indexcijfer van het globaal concurrentievermogen. Voor de eerste is het WEF van mening dat de prestatie van ons land een competitief nadeel vormt. De toekomstige toekenning van een vierde UMTS-vergunning zal de Belgische markt van de mobiele telefonie ongetwijfeld dynamischer maken en de prijzen van de diensten doen dalen. Ik zal trouwens een proactief beleid blijven voeren om de mededinging op de markt van het internet met hoge bandbreedte te stimuleren, de kwaliteit van de diensten te verbeteren en de prijzen te doen dalen. De sector werd in april laatstleden geraadpleegd over de strategische opties ter bevordering van de ontwikkeling van de Belgische markt met hoge bandbreedte.

De prestatie van België kan globaal als voldoende worden bestempeld, vooral wanneer men rekening houdt met de bovenvermelde handicaps. Niettemin moeten we ons verder inspannen voor de structurele versterking van onze economie.