Een dynamisch communicatiebeleid

Sinds het begin van deze regeerperiode kon de Senaat dankzij nieuwe technologieën de rechtstreekse communicatie met het publiek en de communicatie via de pers aanzienlijk verbeteren.

De website

De website is zo ontworpen dat iedereen ma kkelijk toegang heeft tot de zeer volledige gegevensbank van de Senaat. Via het mailadres [email protected] kan iedere burger zich met vragen of opmerkingen richten tot de informatieambtenaar van de Senaat.

Er werden ook jongerenpagina's ontworpen. Ze hebben vooral aandacht voor de kinderrechten en informeren adolescenten en kinderen over beslissingen die hen aangaan. Ook worden de jongeren uitgenodigd om vragen te stellen via het mailadres [email protected].

De plenaire vergaderingen worden rechtstreeks op het web uitgezonden. Om dit mogelijk te maken, werden professionele camera's opgesteld in het halfrond en werd een regiekamer ingericht.

Dagelijkse contacten met de pers

De persdienst van de Senaat organiseert regelmatig persconferenties. Ook stuurt hij dagelijks e-mails naar de verschillende redacties met informatie over de werkzaamheden van de Senaat (plenaire vergaderingen, commissievergaderingen, colloquia) en met de uitslag van de stemmingen.

Dankzij de uitstekende camera's kan de Senaat professionele videobeelden van alle plenaire vergaderingen en sommige commissievergaderingen ter beschikking stellen van televisiezenders die hierom vragen.

Tijdschrift

De Senaat blijft het publiek ook via zijn tijdschrift informeren. Iedere burger die dit vraagt, krijgt het toegestuurd (Senaat, Dienst Public relations. Leuvenseweg 7, 1009 Brussel). Op 20 november 2002 werd ter gelegenheid van de Dag van de Kinderrechten een speciale jongereneditie uitgebracht.

Publicatie van de Handelingen binnen 48 uur

achterflap
 

Dankzij belangrijke investeringen in informatica en nieuwe werkmethoden werden de diensten die instonden voor de verslaggeving, geherstructureerd. Er werd een digitaal opnamesysteem met aangepaste software geïnstalleerd voor het beheer van de transcriptie van de debatten. Dit systeem was oorspronkelijk ontworpen voor Amerikaanse hoven en rechtbanken en werd aangepast aan de noden van de Senaat. De nieuwe dienst Verslaggeving is in staat om de vertaalde Handelingen van de plenaire vergaderingen te publiceren binnen 48 uur. De Handelingen kunnen natuurlijk ook worden geraadpleegd op de website van de Senaat. Een voorlopige en nog niet vertaalde versie van de Handelingen is reeds ongeveer 3 uur na het einde van de vergadering beschikbaar.

Meer dan 40.000 bezoekers per jaar

achterflap2
 

Samen met de Kamer ontvangt de Senaat elk jaar meer dan 40.000 personen die het fraaie gebouw van het Federale Parlement willen bezoeken en meer willen weten over de werking van onze instellingen. Eerst bekijken de bezoekers een videofilm. Vervolgens krijgen ze een rondleiding en op dagen van vergadering kunnen ze een deel van de debatten bijwonen. Kamer en Senaat stellen ook documentatie ter beschikking.

Op de website wordt weliswaar een virtuele rondleiding aangeboden, maar de mooie architectuur van het gebouw is zeker een uitstap waard. We hebben in dit nummer alvast enkele mooie foto's van het gebouw opgenomen. Waar wacht u nog op om ons een bezoek te brengen? Inschrijven kan op 02/501.73.55.

Opmerkingen voor de webmaster

texte français << ^ >>