Misdaad
SEN-40/1
BELGA

Resolutie over Spaans Baskenland

Op 31 mei 2001 heeft mevrouw Aguirre Gil de Biedma, voorzitter van de Spaanse Senaat, in de plenaire vergadering van de Belgische Senaat de stemming bijgewoond over een resolutie "over de politieke strijd binnen de Europese Unie tegen het gebruik van geweld en het terrorisme, in het bijzonder in Spaans Baskenland." Deze resolutie vraagt aan de regering:

1. haar steun te blijven bevestigen, niet enkel aan de democratische Spaanse partijen maar ook aan alle democraten van de Europese Unie, meer in het bijzonder aan diegenen die dagelijks geconfronteerd worden met bedreigingen met geweld, en tevens aan de democratische krachten in de kandidaat-lidstaten van de Europese Unie;

SEN-P40/2
Esperanza Aguirre Gil de Biedma, voorzitter van de
Spaanse Senaat, met Armand De Decker,
voorzitter van de Belgische Senaat

2. standvastig te blijven in de politiek van veroordeling en van weigering van elk compromis met extremistische groepen die geweld als politiek middel aangrijpen;

3. te blijven ijveren voor de verdediging van de democratie en de geweldloosheid bij de lidstaten van de Unie maar ook bij de kandidaat-lidstaten en bij de landen van de Balkan;

4. toe te zien op de versterking van het beleid en van de middelen van de Europese Unie om het terrorisme en het extremisme op democratische wijze te bestrijden.

wetgevingsdossier 2-751


Worden we allemaal afgeluisterd?

Na twee jaar van onde rzoek naar het bestaan van netwerken voor het onderscheppen van communicaties ­ in het bijzonder Echelon ­ hebben de begeleidings- en opvolgingscommissies van de comités P en I van Kamer en Senaat hun verslag bekendgemaakt.

satellite2lage res..tif
bron: ESA

De commissies zijn tot het besluit gekomen dat verschillende landen over een globaal systeem voor het onderscheppen van communicaties op wereldschaal beschikken en dat de Belgische inlichtingendiensten niet de nodige uitrusting hebben om na te gaan in welke mate de communicaties in ons land worden afgeluisterd.

Het rapport onderstreept dat deze systemen voor het onderscheppen van communicaties een aanslag op de soevereiniteit van de Staat vormen, dat ze in strijd zijn met de wettelijke bepalingen betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en dat ze tevens worden gebruikt voor economische spionage.

De parlementsleden doen een oproep tot de regering om de nodige middelen ter beschikking te stellen van de inlichtingendiensten en van de staatsveiligheid, opdat ze deze bedreiging zouden kunnen afwenden. Bovendien moedigen ze de regering aan om deze problematiek op het niveau van de NAVO en van de Europese Unie bespreekbaar te maken. Verder zijn ze van oordeel dat het gebruik van dergelijke systemen door een lidstaat van de Europese Unie een zware schending betekent van de wetgeving van de Unie en van het internationaal recht.

Ten slotte pleiten de commissies in hun aanbevelingen voor de oprichting van een Europese inlichtingendienst die de vitale gemeenschappelijke belangen van de landen van de Europese Unie tegen externe bedreigingen moet verdedigen.

wetgevingsdossier 2-754


Politiehervorming

In juni 2001 nam de commissie Binnenlandse zaken en Administratieve aangelegenheden, die wordt voorgezeten door Anne-Marie Lizin (PS), een verslag aan over de hervorming van de politiediensten. Daarin formuleerde de commissie een aantal aanbevelingen en vroeg ze maximale steun voor de installatie van de lokale politiekorpsen.

Kunt u enkele maanden na het begin van de hervorming een eerste balans opmaken? Werden de aanbevelingen van uw commissie opgevolgd?

SEN-P41
Anne-Marie Lizin (PS)

Anne-Marie Lizin: Met verschillende van onze aanbevelingen werd rekening gehouden. Zo werden de financieringscriteria voor de lokale politie herzien. Er zijn wel nog wat onduidelijkheden over de financiering van de lokale politie en we verwachten nog enige toelichting van de minister. Het belangrijkste voor de commissie is nu echter dat er meer duidelijkheid wordt geschapen over de taken van de federale en de lokale politie. Met onze aanbevelingen hierover werd geen rekening gehouden. Sommige aspecten blijven vaag, bijvoorbeeld de begeleiding van gevangenen in gerechtsgebouwen. Die opdracht wordt nog steeds door de lokale politie verzekerd, terwijl het een taak is voor de federale politie.

Onlangs werd een doorlichting van de federale politie gepubliceerd. De leden van de commissie hebben er kennis van genomen en zullen nagaan of de huidige federale politie beantwoordt aan het vooropgestelde doel. Wij denken dat er vooral op het niveau van de federale politie gebrek is aan oriëntatie. Wij wensen een veel dynamischer aanpak die motiverend werkt voor het personeel. Uit de audit blijkt duidelijk dat men vooral geopteerd heeft voor continuïteit ten aanzien van de vroegere rijkswachters. Dat strookt evenwel niet met de geest van de Octopus-hervorming. Het is niet de bedoeling om alles te blijven doen zoals vroeger!

Niet genoeg vrouwen

Eén van de aanbevelingen van de commissie betrof de integratie van vrouwelijk personeel in de politiekorpsen. Bent u op dit punt optimistisch?

Anne-Marie Lizin: De minister heeft het statuut van vrouwelijke politieagenten aangepast met een regeling voor het borstvoedingsverlof. Wij vinden dat er inspanningen moeten worden gedaan inzake recrutering. Er worden nog te weinig vrouwen bij de politie aangeworven. Zedendossiers en dossiers die betrekking hebben op kinderen of op geweld tussen partners worden nog als minder belangrijk beschouwd. Bij politie en gerecht moet een echt beleid rond deze thema's komen. Er zijn immers verbanden tussen deze problemen en de criminele netwerken. Ik denk bijvoorbeeld aan proxenetisme. Wij denken dat dit soort problemen beter aangepakt zou worden als er meer vrouwen bij de politie zouden zijn.


 
Texte français << ^ >>

Opmerkingen voor de webmaster