5‑210COM

Sénat de Belgique

Session ordinaire 2012‑2013

Relations extérieures et Défense

Mercredi 27 février 2013

Séance de l’après‑midi

5‑210COM

Belgische Senaat

Gewone Zitting 2012‑2013

Buitenlandse Betrekkingen en Landsverdediging

Woensdag 27 februari 2013

Namiddagvergadering

Compte rendu provisoire

 

Non encore approuvé par les orateurs.
Ne pas citer sans mentionner la source.

Voorlopig verslag

 

Nog niet goedgekeurd door de sprekers.
Niet citeren zonder de bron te vermelden.

Sommaire

Inhoudsopgave

Demande d’explications de M. Richard Miller au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «l’aide au développement apportée au Burundi» (no 5‑2656). 3

Demande d’explications de Mme Sabine Vermeulen au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «l’application de la stratégie de bonne gouvernance» (no 5‑3060). 3

Demande d’explications de Mme Sabine Vermeulen au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «l’affectation de l’enveloppe conditionnelle au Burundi» (no 5‑3061). 3

Demande d’explications de Mme Sabine Vermeulen au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «l’enveloppe conditionnelle en faveur du Burundi» (no 5‑3059). 8

Demande d’explications de M. Ludo Sannen au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «le droit à l’éducation dans les situations d’urgence» (no 5‑2765). 9

Demande d’explications de Mme Sabine Vermeulen au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «les prestataires philippins de soins de santé dans notre pays» (no 5‑2688). 11

 

Vraag om uitleg van de heer Richard Miller aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de aan Burundi toegekende ontwikkelingshulp» (nr. 5‑2656). 3

Vraag om uitleg van mevrouw Sabine Vermeulen aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de uitvoering van de strategie van goed bestuur» (nr. 5‑3060). 3

Vraag om uitleg van mevrouw Sabine Vermeulen aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de besteding van de voorwaardelijke enveloppe in Burundi» (nr. 5‑3061). 3

Vraag om uitleg van mevrouw Sabine Vermeulen aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de voorwaardelijke enveloppe aan Burundi» (nr. 5‑3059). 8

Vraag om uitleg van de heer Ludo Sannen aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «het recht op onderwijs in noodsituaties» (nr. 5‑2765). 9

Vraag om uitleg van mevrouw Sabine Vermeulen aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de Filipijnse zorgverstrekkers in ons land» (nr. 5‑2688). 11

 

Présidence de M. Karl Vanlouwe

(La séance est ouverte à 15 h 45.)

Voorzitter: de heer Karl Vanlouwe

(De vergadering wordt geopend om 15.45 uur.)

Demande d’explications de M. Richard Miller au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «l’aide au développement apportée au Burundi» (no 5‑2656)

Vraag om uitleg van de heer Richard Miller aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de aan Burundi toegekende ontwikkelingshulp» (nr. 5‑2656)

Demande d’explications de Mme Sabine Vermeulen au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «l’application de la stratégie de bonne gouvernance» (no 5‑3060)

Vraag om uitleg van mevrouw Sabine Vermeulen aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de uitvoering van de strategie van goed bestuur» (nr. 5‑3060)

Demande d’explications de Mme Sabine Vermeulen au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «l’affectation de l’enveloppe conditionnelle au Burundi» (no 5‑3061)

Vraag om uitleg van mevrouw Sabine Vermeulen aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de besteding van de voorwaardelijke enveloppe in Burundi» (nr. 5‑3061)

M. le président– Je vous propose de joindre ces demandes d’explications. (Assentiment)

De voorzitter– Ik stel voor deze vragen om uitleg samen te voegen. (Instemming)

M. Richard Miller (MR). – Le 6 novembre dernier, au sein de notre Commission, des représentants de la société civile burundaise ont présenté leurs inquiétudes quant à de nombreux faits au Burundi : le monopartisme et l’opposition burundaise en exil, les projets de lois visant à limiter l’influence des médias privés, les exécutions extrajudiciaires et l’impunité généralisée, la subordination de la justice au pouvoir exécutif ou encore les détournements de fonds publics par le pouvoir en place.

Les représentants de la société civile burundaise, qui forment actuellement l’unique contre-pouvoir, ont demandé aux membres de la Commission d’interpeller notre gouvernement afin que celui-ci incite les autorités burundaises à mettre en œuvre certaines réformes, parmi lesquelles le dialogue politique avec l’opposition - ce qui inclut la protection des membres de l’opposition actuellement en exil-, à mettre fin à l’impunité dont bénéficient les auteurs d’exécutions extrajudiciaires, à réexaminer les projets de lois concernant la presse, les partis politiques et les réunions publiques et enfin à prévoir une réforme de la fiscalité.

Plusieurs pistes sont envisageables afin d’inciter le gouvernement burundais à respecter les accords d’Arusha : imposer une conditionnalité de l’aide, mettre en place des tranches d’aide incitatives, supprimer l’aide budgétaire et se concentrer sur l’aide-projet. Cependant, avec 70 % de la population burundaise vivant sous le seuil de pauvreté, l’aide de la Belgique demeure essentielle ; la suspension des programmes de coopération ne peut évidemment être une solution. Rappelons que la Belgique reste le premier partenaire bilatéral net du Burundi.

Le gouvernement belge a libéré une tranche supplémentaire de 50 millions d’euros en juin dernier, qui s’ajoutent aux 150 millions d’euros inscrits dans le budget du programme bilatéral de coopération pour la période 2010-2013. Cette tranche supplémentaire était liée à l’adoption par le gouvernement burundais d’une Stratégie nationale de bonne gouvernance et de lutte contre la corruption. La libération de la tranche supplémentaire ne devrait-elle pas également être liée au renouement du dialogue politique, à la garantie du pluralisme et à la surveillance du processus consensuel de justice transitionnelle ?

La coopération belge au Burundi se concentre principalement sur l’agriculture, de la santé et de l’éducation. Néanmoins, la Coopération technique belge estime que l’institution de l’État de droit et le renforcement de la justice demeurent des thèmes importants. Étant donné la situation critique en matière de droits de l’homme au Burundi, je souhaiterais connaître votre avis, monsieur le ministre, concernant les moyens d’inciter les autorités burundaises à mettre en œuvre les réformes nécessaires afin que l’État de droit soit respecté, et à se conformer aux accords d’Arusha, afin que les élections de 2015 ne deviennent pas une impasse électorale comme l’ont été celles de 2010.

En tant que principal bailleur de fonds au niveau bilatéral, la Belgique a un rôle déterminant face à cette situation : peut-être devrions-nous réexaminer certains de nos programmes d’aide aux institutions afin d’inciter les autorités à ne plus tomber dans des dérives autoritaires.

Monsieur le ministre, vu la situation inquiétante au Burundi, et eu égard le poids de la Belgique en termes d’aide bilatérale, de quelle manière notre gouvernement peut-il inciter les autorités burundaises à respecter les revendications de la société civile et à évoluer aux niveaux politique, fiscal et en matière des droits de l’homme ? La coopération belge peut-elle envisager des tranches d’aide incitatives ?

Étant donné le poids du parti politique au pouvoir dans l’espace politique et dans le contrôle des finances publiques, ouvrant ainsi la voie à de nombreuses dérives, l’un des intervenants que nous avons reçus, M. Gabriel Rufyiri, proposait de mettre un terme à l’aide budgétaire, qui alimente l’ancrage du parti au pouvoir, et de miser entièrement sur l’aide-projet. Qu’en pensez-vous ?

De heer Richard Miller (MR). –

Mme Sabine Vermeulen (N-VA). –

Mevrouw Sabine Vermeulen (N-VA). – Als één van de belangrijkste partnerlanden van de Belgische ontwikkelingssamenwerking heeft ons land een Indicatief Samenwerkingsprogramma (ISP) afgesloten met Burundi voor de periode 2010-2013. Na een tussentijdse evaluatie van dit ISP kende ons land een voorwaardelijke enveloppe van 50 miljoen euro toe aan de Burundese overheid.

In het ISP zelf wordt echter niet vermeld hoe de voorwaardelijke enveloppe moet worden besteed, met name in welke sectoren van het ISP. Het partnercomité heeft al wel een aantal indicaties gegeven voor een mogelijke besteding. Zo ijverde het comité voor een versterking van de bestaande prioritaire sectoren en thema’s, namelijk landbouw, gezondheid, onderwijs en goed bestuur. Het lijkt inderdaad aangewezen dat bij de besteding van deze bijkomende schijf rekening wordt gehouden met het bevorderen van de principes van goed bestuur en politieke dialoog, aangezien de enveloppe precies met dat doel werd voorgesteld.

In een eerder antwoord benadrukte minister Magnette dat zowel ons land als Burundi erkennen dat de uitvoering van de strategie van goed bestuur een consolidatie vereist en systematisch moet worden opgevolgd en geëvalueerd.

Een eerste reeks vragen hierover betreft de gevolgde strategie.

Kan de minister bevestigen of de voorwaardelijke enveloppe zal geïnvesteerd worden in goed bestuur en politieke dialoog? Zo ja, kan de minister een verduidelijking geven over de aard van de bestedingen? Zal dit gebeuren via een afzonderlijk programma rond goed bestuur of via een transversale aanpak in de bestaande prioritaire domeinen?

Zal een deel van de voorwaardelijke enveloppe gebruikt worden voor bijkomende investeringen in de stratégie nationale de bonne gouvernance et de lutte contre la corruption 2011-2015?

Het partnercomité heeft een opvolgingsmechanisme voorgesteld. Is dat mechanisme momenteel al operationeel? Hoe zal dat werken in de praktijk?

Mijn tweede reeks vragen betreft de effectieve uitbetaling van de bijkomende schijf van 50 miljoen euro, die zou volgen na de goedkeuring van specifieke projectvoorstellen.

Zijn er momenteel al Burundese projectvoorstellen? Zo ja, kan de minister een overzicht geven van deze voorstellen?

Voldoen deze voorstellen aan de Belgische eisen? Zal de minister ze goedkeuren?

M. Jean-Pascal Labille, ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes. – Les inquiétudes de la société civile burundaise retiennent toute mon attention et font l’objet d’une relation continue de notre ambassade à Bujumbura. Notre ambassadeur et ses collaborateurs en poste entretiennent un dialogue permanent avec les hautes autorités burundaises sur les sujets que M. Miller évoque dans son interpellation.

Mon prédécesseur a personnellement insisté, lors de contacts avec les autorités burundaises, sur la nécessité du renforcement de la liberté d’expression, de l’importance du pluralisme politique et sur la vigilance à maintenir pour éviter une justice à deux vitesses.

Il est en effet déplorable que l’espace démocratique soit mis sous pression par les arrestations arbitraires et l’emprisonnement d’opposants et de voix critiques, d’activistes des droits humains et de journalistes.

La Belgique subordonnait l’octroi d’une tranche incitative de 50 millions d’euros au respect des conditions suivantes qui ont, à l’issue d’une évaluation approfondie, été considérées comme satisfaites, ce qui a permis de libérer cette tranche :

‑ une déclaration de deux missions d’observateurs électoraux (Union européenne et parlementaires belges) attestant que les élections de 2010, considérées dans leur ensemble, se sont déroulées honnêtement ;

‑ la validation du plan d’action de la Stratégie nationale Gouvernance par le Forum politique du Groupe de coordination des partenaires, et le début de sa mise en œuvre ;

‑ un indicateur CPIA supérieur ou égal au niveau actuel de 2,5 ;

‑ des évaluations successives positives de la Facilité pour la réduction de la pauvreté et pour la croissance (FRPC) par le FMI.

Mon prédécesseur a décidé, au mois de juin dernier, d’octroyer la tranche incitative à condition que la mise en œuvre de la Stratégie nationale de bonne gouvernance et de lutte contre la corruption fasse l’objet d’un suivi rapproché trimestriel et bénéficie d’un projet « d’appui à la bonne gouvernance et de lutte contre la corruption » exécuté par la CTB.

À la suite d’une première évaluation de cet instrument qu’est la tranche incitative, nous avons adapté les lignes directrices en ce qui concerne l’utilisation de cet instrument que je considère comme une « conditionnalité positive ». Il importe notamment de limiter le nombre de critères, qui doivent être concrets et mesurables, afin de permettre leur suivi approfondi et objectif. S’agissant de l’impasse politique créée par les élections de 2010, je rappelle que cette situation est la conséquence, malheureuse mais directe, du boycott du processus électoral par l’ensemble des partis politiques de l’opposition.

Nous sommes attentifs à ce que ce processus devienne inclusif mais la Coopération au développement ne peut pas prendre en charge tous ces éléments et se concentre sur sa mission principale, la lutte contre la pauvreté.

Enfin, je ne suis pas favorable à la proposition de mettre un terme à l’aide budgétaire. Notre expérience montre que, de manière générale, l’aide budgétaire nous fournit bien plus de garanties de dialogue politique sectoriel, voire de contrôle de l’utilisation du budget national du pays concerné, qu’une série de projets dispersés, puisqu’elle incite précisément le pays concerné à élaborer sa propre politique et à renforcer ses systèmes de gestion.

Concrètement, au Burundi, la décision de mettre un terme à l’aide budgétaire aurait pour conséquence de paralyser tout le secteur de l’éducation. L’appui financier au secteur de l’éducation est mis en place à travers un fonds commun alimenté, en 2012, par trois partenaires techniques et financiers : la Coopération belge, la France et la Norvège. Cet appui ne revêt pas la forme d’une aide budgétaire sectorielle, dans la mesure où les procédures nationales de finances publiques sont en cours de réforme et ne permettent pas un alignement sur le système budgétaire national. Pour cette raison, la modalité d’un fonds commun a été retenue parce qu’elle permet une meilleure traçabilité de la dépense.

Par ailleurs, à travers cette modalité financière, le fonds commun vise à augmenter l’alignement sur les procédures nationales et le niveau d’appropriation de l’appui extérieur par les instances locales, en particulier l’exécution des opérations et des dépenses prises en charge par le ministère s’occupant de l’Éducation et de la Formation.

De heer Jean-Pascal Labille, minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. –

 

Er wordt onderhandeld met de Burundese overheid over de besteding van een voorwaardelijk enveloppe van 50 miljoen euro. Het ligt in de bedoeling een gedeelte daarvan te besteden aan projecten ter ondersteuning van goed bestuur op het vlak van justitie en van de professionalisering van de Burundese politie. In het kader van de uitvoering van het lopende indicatief samenwerkingsprogramma wordt een project voorbereid ter ondersteuning van goed bestuur en de strijd tegen de corruptie in Burundi voor een bedrag van 2 miljoen euro.

Voor de follow-up van de uitvoering van de Burundese strategie van goed bestuur en corruptiebestrijding is een technisch secretariaat opgericht. Er is wel nog discussie over de vorm van het opvolgingsmechanisme. De Burundese verantwoordelijken zijn van oordeel dat het technisch secretariaat die taak ten minste in de beginfase dient op te nemen. Anders dient het te worden georganiseerd op een hoger niveau, meer bepaald door de sectorgroep Goed Bestuur, die bestaat uit donoren, overheid en civiele maatschappij. De sectorgroep blijkt evenwel veel te ruim te zijn, terwijl het technisch secretariaat eerder te beperkt is. De Belgische Ontwikkelingssamenwerking pleit op haar beurt voor een instrument ad hoc met specialisten die het secretariaat kunnen bijstaan om concrete vooruitgang te boeken. Hierover is nog geen beslissing genomen.

Het begin van uitvoering van de Burundese strategie voor behoorlijk bestuur vormde voor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking een van de indicatoren voor de vrijmaking van de zogeheten aanmoedigingsschijf van 50 miljoen euro.

Op het partnercomité van 1 juni 2012 werd beslist dat aan de voorwaarden was voldaan om de schijf vrij te maken. Tevens werd met Burundi overeengekomen dat er een trimestrieel rapport zal worden uitgebracht over de uitvoering van deze strategie en dat er een opvolgingsmechanisme zal worden uitgewerkt. Samen met onze ambassade wordt de identificatie van de projectvoorstellen die door de Burundese partnerinstellingen zullen worden gefinancierd, voorbereid. De identificatievoorstellen zullen op de volgende vergadering van het speciaal partnercomité ter goedkeuring worden voorgelegd.

Er werd geopteerd voor interventies in de prioritaire sectoren, die vastgelegd zijn in het indicatief samenwerkingsprogramma. De voorstellen zijn gericht op landbouw, onderwijs, volksgezondheid en de ondersteuning van behoorlijk bestuur, waaronder justitie, politie en douanediensten, evenals op de toekenning van studie- en stagebeurzen. De definitieve beslissing over de financiering van deze projecten zal worden genomen na indiening van het project en mits voorlegging van een technisch en financieel dossier.

M. Richard Miller (MR). – Je me réjouis de l’attention que porte notre gouvernement au respect des droits et libertés des citoyens burundais. Je pense comme le ministre qu’il ne faut pas opter pour l’arrêt de l’aide au développement apportée à ce pays.

De heer Richard Miller (MR). –

Demande d’explications de Mme Sabine Vermeulen au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «l’enveloppe conditionnelle en faveur du Burundi» (no 5‑3059)

Vraag om uitleg van mevrouw Sabine Vermeulen aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de voorwaardelijke enveloppe aan Burundi» (nr. 5‑3059)

Mme Sabine Vermeulen (N-VA). –

Mevrouw Sabine Vermeulen (N-VA). – In de communicatie van voormalig minister Magnette bleef het onduidelijk of de voorwaardelijke enveloppe van 50 miljoen euro integraal deel uitmaakt van het Indicatief Samenwerkingsprogramma Burundi. Dat is een belangrijk element aangezien minstens 30% van de ISP-enveloppe besteed moet worden alvorens over een nieuw ISP met Burundi kan worden onderhandeld. Vandaag haalt de bestedingsgraad nog geen 10% terwijl er al een nieuw ISP voor begin 2014 in het vooruitzicht wordt gesteld.

Kan de minister bevestigen dat de voorwaarde van een 30%-besteding behouden blijft en dat er geen sprake is van een verhoging of verlaging?

Kan de minister voor eens en voor altijd duidelijk maken dat de voorwaardelijke enveloppe deel uitmaakt van het ISP, zowel voor Rwanda, de DR Congo als Burundi? Zo niet, hoe zal ons land in het geval van Burundi de 30 %-norm trachten te realiseren: door de bestedingsdruk op te voeren of door het ISP uit te stellen?

M. Jean-Pascal Labille, ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes. –

De heer Jean-Pascal Labille, minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. – Ik kan bevestigen dat de huidige richtlijn geldig blijft. Die houdt in dat er maar een nieuw Indicatief Samenwerkingsprogramma kan worden goedgekeurd op voorwaarde dat 100 procent van de beschikbare enveloppe is vastgelegd en dat 30 procent daarvan ook effectief is besteed. We onderzoeken momenteel of we bij een eventuele aanpassing van de richtlijn de bestedingsgraad niet tot 50 procent moeten verhogen.

We leven in een wereld die constant evolueert, en we moeten lessen trekken uit de ervaring met de voorwaardelijke schijven. Die vormen een nieuw instrument voor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. Het is niet mogelijk noch wenselijk om alles voor eens en voor altijd duidelijk vast te leggen. De voorwaardelijke schijf wordt telkens vastgelegd door een gemengde commissie voor Ontwikkelingssamenwerking en in de ISP’s worden de voorwaarden opgenomen waaraan de partnerlanden moeten voldoen om de voorwaardelijke enveloppe te krijgen. Een nieuw ISP met Burundi kan maar worden afgesloten als de voorwaarden zijn vervuld. We proberen de uitvoering van het ISP te versnellen, maar onze samenwerking verloopt vaak in moeilijke omstandigheden en kan niet geforceerd worden.

Ten slotte heeft het weinig zin om nieuwe beloften op te stapelen, wanneer zo’n groot deel van het lopende programma nog niet is gerealiseerd.

Mme Sabine Vermeulen (N-VA). –

Mevrouw Sabine Vermeulen (N-VA). – Het is de eerste keer dat er een voorwaardelijke enveloppe is uitgereikt en dat we dus de gelegenheid krijgen om een zo een incentive tranche te evalueren. De minister schuift diverse aandachtspunten naar voren, waarover we meer moeten nadenken alvorens dat instrument breder te kunnen implementeren. Ik vraag de minister dan ook om van de gelegenheid gebruik te maken en lessen te trekken uit de eerste incentive tranche-oefening met Burundi, zodat we in de toekomst transparant verder te werk kunnen gaan.

Demande d’explications de M. Ludo Sannen au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «le droit à l’éducation dans les situations d’urgence» (no 5‑2765)

Vraag om uitleg van de heer Ludo Sannen aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «het recht op onderwijs in noodsituaties» (nr. 5‑2765)

M. Ludo Sannen (sp.a). –

De heer Ludo Sannen (sp.a). – Tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties op 26 september 2012 lanceerde secretaris-generaal Ban Ki-Moon zijn Education First-initiatief. In dat persoonlijk pamflet hamert hij erop dat basisonderwijs een fundamenteel mensenrecht is en dat geen enkele omstandigheid mag worden ingeroepen om de toegang tot dat recht te beperken. Dat 61 miljoen kinderen wereldwijd anno 2013 nog steeds niet naar school gaan, is dan ook ontoelaatbaar. Nog minder acceptabel is dat de historische trend van de wereldwijde veralgemening van het basisonderwijs gestagneerd is en zelfs dreigt te keren.

De kinderorganisatie UNICEF is ook bekommerd en merkt op dat de helft van de niet-schoolgaande kinderen in een noodsituatie leeft en afhankelijk is van humanitaire hulp. Als we weten dat crisissituaties gemiddeld negen jaar aanhouden, dan moeten we ons niet verwonderen over de desastreuze impact ervan op de scholingsgraad van hele bevolkingsgroepen.

UNICEF wijst donorlanden op hun verantwoordelijkheden. Alleen wanneer ze op een doortastende wijze aandacht hebben voor onderwijs in crisissituaties en daarvoor uitdrukkelijk middelen reserveren, kunnen kinderen een elementaire vorming krijgen.

Bovendien beklemtonen experts de positieve effecten van onderwijs op de doeltreffendheid van noodhulp zelf en de wederopbouw na het einde van de crisis.

Met een gericht noodhulpbeleid kan ook België de toegang tot basisonderwijs voor kinderen in de moeilijkste situaties verbeteren. Daarom heb ik voor de minister volgende vragen.

Besteedt de Belgische ontwikkelingssamenwerking aandacht aan onderwijs wanneer ze betrokken is bij een humanitaire interventie en zo ja, hoe gebeurt dat?

Heeft de minister er zicht op hoeveel de federale overheid besteedt aan onderwijs tijdens humanitaire crisissen? Zo nee, wat vindt de minister van het voorstel om een traceringssysteem op te zetten, zodat overheid en burgers per interventie kunnen nagaan hoeveel geld aan onderwijs is besteed?

Hoe staat de minister tegenover het idee om onderwijs een structurele verankering te geven in het budget voor humanitaire hulp?

M. Jean-Pascal Labille, ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes. –

De heer Jean-Pascal Labille, minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. – Bij elke crisis worden de noden in kaart gebracht en wordt gepoogd de ergste noden eerst te lenigen, waar mogelijk rekening houdend met de Belgische toegevoegde waarde. Wanneer onderwijs de ergste nood is, dan wordt het gefinancierd.

De jongste jaren heeft België specifiek steun verleend aan de beschermingsprogramma’s voor kinderen in noodsituaties van het VN-kinderfonds, Unicef. Enerzijds worden middelen ingezet om de getroffen kinderen op korte termijn te helpen overleven, anderzijds zijn er ook programma’s voor het behoud van het universeel recht op onderwijs. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de lopende Belgische financiering aan Unicef in de volgende landen. Zo ontvangt Haïti 6 miljoen euro voor bijvoorbeeld scholenbouw, Afghanistan 1,6 miljoen euro voor sanitaire voorzieningen in scholen, lesmateriaal en educatieve ondersteuning, en Ivoorkust krijgt 500.000 euro voor psychosociale bijstand, waaronder ook onderwijs.

De financiering wordt opgevolgd op het projectniveau, zowel in de federale databank ODA.be als die van de Europese Commissie EDRIS. Er is jammer genoeg geen capaciteit voor een opvolging op het activiteitenniveau. We hopen dat het met de veralgemeende invoering van de IATI-standaarden, international aid transparency initiative, bij alle partners mogelijk wordt.

Men kan er evenwel van uitgaan dat de humanitaire steun via Unicef vrijwel altijd rechtstreeks of onrechtstreeks te maken heeft met het recht op onderwijs of het vergroten van de kans daarvoor. Zo is in Zuid-Soedan recent een project gestart ten bedrage van 1 miljoen euro.

Indien onderwijs structureel verankerd zou zijn in het budget voor humanitaire hulp, zouden de humanitaire principes volgens dewelke de hulp moet worden besteed waar de nood het hoogst is, worden geschonden. Het redden van levens moet uiteraard de belangrijkste bekommernis zijn. Daarenboven zijn er veel belangrijke items die om de beurt in de belangstelling staan: onderwijs, kinderbescherming, seksueel geweld, voedselzekerheid, klimaatinvloed. Een toewijzing a priori voor elk van die noden zou de budgetten voor ergste noden, meestal levensreddende interventies, onredelijk beperken.

M. Ludo Sannen (sp.a). –

heer Ludo Sannen (sp.a). – Ik ben niet helemaal gerustgesteld met het antwoord. Er worden heel wat inspanningen gedaan voor noodsituaties, maar landen als Zweden, Japan en Denemarken kiezen er bewust voor om bij elke humanitaire hulp een bedrag toe te wijzen voor onderwijs. Ik denk ook dat het nodig is dat een aantal landen op dat vlak een voortrekkersrol spelen, waardoor er misschien op termijn internationaal meer mogelijk wordt.

Noodhulp is vereist bij een tsunami. Noodhulp voor een land in oorlog daarentegen impliceert structurele hulp op lange termijn, want kinderen hebben niet alleen voedsel nodig maar ook bijvoorbeeld onderwijsstructuren. Het is ook efficiënter om allerlei soorten hulp te combineren.

Zodra de noodhulp structureel wordt, vind ik dat een gedeelte van het budget moet worden toegewezen aan onderwijs. Naar het voorbeeld van andere landen zou België naast humanitaire hulp ook structurele hulp moeten aanbieden, al was het maar om op die manier ook andere landen ertoe aan te zetten hetzelfde te doen en dat recht internationaal af te dwingen.

M. Jean-Pascal Labille, ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes. –

De heer Jean-Pascal Labille, minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. – Ik ben het met het daarmee eens. Ik denk dat onderwijs de grootste uitdaging is en het begin van alles.

M. Ludo Sannen (sp.a). –

De heer Ludo Sannen (sp.a). – Een kind in een vluchtelingenkamp is niet geholpen met alleen voedsel. Het heeft ook nood aan medische zorg en omkadering. Als die bijhorende zaken ontbreken, ontstaat er een probleem voor de volgende generatie.

Demande d’explications de Mme Sabine Vermeulen au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes sur «les prestataires philippins de soins de santé dans notre pays» (no 5‑2688)

Vraag om uitleg van mevrouw Sabine Vermeulen aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de Filipijnse zorgverstrekkers in ons land» (nr. 5‑2688)

Mme Sabine Vermeulen (N-VA). –

Mevrouw Sabine Vermeulen (N-VA). – De Filipijnse gezondheidssecretaris Enrique Ona verklaarde onlangs in de pers dat er tegen december 2012 geen enkele dokterloze gemeente meer zal zijn in de Filipijnen. Dat is een grote stap vooruit in de Filipijnse gezondheidszorg, vooral als men beseft dat een groot deel van de arme bevolking sterft zonder ooit een arts, een verpleegkundige of een ziekenhuis te hebben gezien.

Daarbij komt dat de verdeling van ziekenhuizen en medisch personeel over het land erg onevenwichtig is. De meeste ziekenhuizen en het meeste medisch personeel zijn te vinden in de buurt van Manilla en Cebu. Op het Filipijnse platteland is de gezondheidszorg veelal ontoereikend en van slechte kwaliteit.

Hiertegenover staat dat er in de Filipijnen absoluut geen tekort is aan goed opgeleide verpleegkundigen. Alleen worden zij niet opgeleid ten behoeve van de lokale gezondheidszorg, maar wel met het oog op het buitenland. De Filipijnen zijn de grootste exporteur van medisch personeel. Deze export van arbeidskrachten levert de Filipijnse overheid weliswaar veel geld op, maar gaat volledig voorbij aan de behoeften van de eigen bevolking.

Ook in ons land blijft men Filipijnse verpleegkundigen aantrekken. Op 26 september 2012 las ik in MO* Magazine dat opnieuw vijftien Filipijnse verpleegkundigen een nieuwe carrière in Melsbroek, Gent en Antwerpen startten.

Hoe staat de minister tegenover het feit dat ngo’s en internationale gezondheidsactivisten ervoor pleiten dat rijke landen een compensatie betalen voor de braindrain of kennisvlucht vanuit het Zuiden, met dien verstande dat het vanuit ons perspectief om goedkope arbeid gaat, want het land dat de werkkrachten ontvangt, moet niet instaan voor de opleiding ervan.

M. Jean-Pascal Labille, ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes. –

De heer Jean-Pascal Labille, minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. – België heeft in 2010 in de Wereldgezondheidsraad de goedkeuring van de Code of Practice van de Wereldgezondheidsorganisatie over het internationaal aanwerven van gezondheidspersoneel ten volle gesteund. Onlangs hebben de Belgische actoren van de ontwikkelingssamenwerking ook het Handvest aangaande rekrutering en ondersteuning van gezondheidspersoneel in partnerlanden ondertekend.

De ondertekenaars van het Handvest engageren zich:

“Met betrekking tot de opleiding:

- om de initiële, permanente en complementaire opleiding van gezondheidspersoneel in partnerlanden te ondersteunen, overeenkomstig de behoeften die opgenomen zijn in het nationale beleidsplan voor gezondheidspersoneel, voor zover dit bestaat en/of volgens de relevantie van de hiervoor opgegeven opleidingen;

- om zoveel mogelijk de versterking van de nationale en regionale opleidingen te privilegiëren.

Met betrekking tot de rekrutering:

om de ethiek te respecteren van de WGO Code of Practice in het geval van internationale rekrutering van gezondheidspersoneel van lage-inkomenslanden;

om te compenseren voor potentiële negatieve gevolgen hiervan op het lokale gezondheidssysteem in de partnerlanden.

In onze omgeving in België:

om te informeren en te sensibiliseren over de principes van de WGO Code of Practice bij actoren van de publieke en private sector die gezondheidspersoneel rekruteren uit het Zuiden, voornamelijk voor wat betreft het onthaal van deze mensen en de implicaties van hun rekrutering op hun landen van oorsprong;

om de samenwerking met de diaspora en de academische instellingen in België te versterken;

om onze ervaringen met betrekking tot onze ondersteuning in de ontwikkeling van gezondheidspersoneel samen te brengen en te delen.”

De Belgische ontwikkelingssamenwerking zal een programma uitwerken om de principes van het Handvest bij de selectie van toekomstige interventies te waarborgen en de implementering ervan op te volgen.

Mme Sabine Vermeulen (N-VA). –

Mevrouw Sabine Vermeulen (N-VA). – Ik ben blij dit te horen. Landen die actief hogeropgeleiden rekruteren, moeten steeds nagaan wat het effect is op de landen van herkomst. Als daar een schaarste is aan mensen met het gevraagde profiel, zoals dat het geval is met verpleegkundigen in de Filippijnen, moet van rekrutering worden afgezien en moet voldoende ondersteuning worden geboden om de omstandigheden waarin hogeropgeleiden in de landen van herkomst moeten werken, te verbeteren.

(La séance est levée à 16 h 20.)

(De vergadering wordt gesloten om 16.20 uur.)